دبیرعلمی سمینار عوامل ضد میکروبی ومقاومت به آنها گفت: سیاستگذاری بسیار کمی در زمینه تجویز آنتی بیوتیک‌ها انجام شده است و طیف وسیعی از پزشکان از پزشکان عمومی گرفته تا فوق تخصص‌ها اقدام به تجویزآنتی بیوتیک می‌کنند.

سلامت نیوز : شهناز آرمین افزود: زمانی که آنتی بیوتیک‌های جدید وارد کشور می‌شوند پزشکانی که در این زمینه تخصص ندارند نیز اقدام به تجویز آنها می‌کنند که این یکی از عوامل موثر در مقاومت به آنتی بیوتیک‌هاست.

وی اظهار کرد: لازم است فرهنگ مردم در زمینه استفاده از آنتی بیوتیک‌ها اصلاح شود و آنان خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف نکنند چرا که این کار باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.آرمین تاکید کرد: مردم باید بدانند که آنتی بیوتیک همیشه در درمان بیماریها کارساز نیست بنابراین باید این داروها را بجا مصرف کنند.این فوق تخصص عفونی اطفال درباره اصول مقاومت میکروبی اظهار کرد: استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک‌ها،مصرف این داروها در زمان کوتاه‌تر از تجویز آن باعث می‌شود که ارگانیسم‌های بدن در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم شوند چرا که همه ارگانیسم‌ها در مقابله با آنتی بیوتیک‌هایا از بین می‌روند یا خود را تطبیق می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ آرمین تاکید کرد: لازم است دولتمردان در زمینه سیاستگذاری درباره تجویز آنتی بیوتیک‌ها بیشتر کار کنند از سوی دیگر در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران چون پزشک نمی‌تواند بیماری را به درست تشخیص دهد برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

وی اظهار کرد: لازم است بیمه‌هاآ نتی بیوتیک‌ها را تحت پوشش قرار دهند تا بیماران برای پرداخت هزینه‌های آنتی بیوتیک‌ها مشکل نداشته باشند چرا که گاهی اوقات بیمار به علت ناتوانی از پرداخت هزینه‌ها، آنتی بیوتیک‌ها را به مدت تجویز شده مصرف نمی‌کند. از سوی دیگر واکسیناسیون و رعایت بهداشت می‌تواند بر پیشگیری از مقاومت‌ در برابر آنتی بیوتیک‌ها موثر باشد.

دبیرعلمی سمینار عوامل ضدمیکروبی ومقاومت به آنها تاکید کرد: باید آنتی بیوتیک‌ها بجا مصرف شوند بنابراین نباید برای درمان سرماخوردگی یا پیشگیری از سینوزیت چرکی این داروها تجویز شوند این در حالی است که در حال حاضر آنتی بیوتیک‌ها برای این دو مورد نیز تجویز می‌شوند.وی افزود: بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، اصرار بیمار برای گرفتن آنتی بیوتیک موجب می‌شود که برخی پزشکان برای آنان این دارو را تجویز کنند.

آرمین درباره عوارض مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها اظهار کرد: این کار باعث می‌شود که آنتی بیوتیک‌های خط اول باعث بهبود بیماری نشوند. همین امر دوره درمان را طولانی‌تر می کند و تجویز آنتی بیوتیک‌های خط دوم و سوم هزینه‌های زیادی را برای بیمار در پی دارد و با توجه به آنکه در ایران دسترسی چندان خوبی به عوامل ضدمیکروبی نداریم لازم است در مصرف آنتی بیوتیک‌ها دقت بیشتری کنیم.

وی درباره سمینار عوامل ضدمیکروبی ومقاومت به آنها اظهار کرد: در این سمینار بیست مقاله و دو پانل  در باره کنترل عفونت‌های بیمارستانی و نقش آزمایشگاه‌ در ارزیابی مقاومت‌های آنتی بیوتیکی برگزار می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع ما مقالات را به افرادی که در زمینه عوامل ضد میکروبی و مقاومت به آنها کار کرده بودند سفارش داده‌ایم.سمینار عوامل ضد میکروبی و مقاومت در برابر آنها 4 و 5 خرداد در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha