معاون مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: افراد با گروه سنی 18 تا 24 سال با 32.3 درصد بیشترین تعداد کشته های ناشی از تصادفات موتور سیکلت ها را در بر می گیرند و پس از آن افراد بالای 50 سال و 30 تا 39 سال با 16 درصد موارد، در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

سلامت نیوز : سعداله مرادی با ارائه مقاله ای با عنوان "بررسی اپیدمیولوژیک موتورسواران متوفی در حوادث رانندگی ایران در سال1389"، در سومین کنگره بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده ای، گفت: طی سال89، پنج هزار و 977 موتورسوار در تصادفات رانندگی کشته شدند که 94.9 درصد از این کشته ها مرد و 5.1 درصد آنها زن بودند.

وی افزود: استان‌های خراسان رضوی با 621 و تهران با 525 فوتی بیشترین و استان‌های کهکیلویه و بویراحمد با 33 و ایلام با 35 مورد کمترین تعداد کشته در تصادفات موتورسیکلت ها را داشته‌اند.مرادی با اشاره به اینکه به ازای هر صدهزار نفر از جمعیت کشور هشت موتور سوار fر اثر تصادفات رانندگی سال 89 فوت کرده‌اند، تصریح کرد: خودروی مورد استفاده در هنگام وقوع حوادث رانندگی سال 89 در 25.7 درصد موارد موتورسیکلت بوده‌است.

معاون مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با تاکید بر اینکه ضربه به سر مهمترین علت مرگ موتورسواران است یادآور شد: 59.4 درصد مرگ و میر موتورسواران به دلیل ضربه به سر اتفاق می افتد و شکستگی های متعدد با 22 درصد در رتبه دوم علت مرگ موتورسواران قرار دارد.وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته 79 درصد فوت شدگان در تصادفات موتورسیکلت‌ها راکبان، 20 درصد سرنشین و یک درصد نامعلوم است.مرادی در خصوص محل وقوع تصادفات موتور و محل فوت موتورسواران گفت: 46 درصد تصادفات موتورسیکلت ها در مسیرهای برون شهری، 38 درصد درون شهری، 15 درصد روستایی و یک درصد در مسیرهای نامعلوم اتفاق می افتد. همچنین به دنبال وقوع تصادف موتورسیکلت ها 49 درصد افراد در بیمارستان، 42 درصد در محل حادثه، 8 درصد در بیمارستان و یک درصد در منزل جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: بیشترین نسبت کشته های موتورسواران درجاده‌های درون شهری مربوط به استان‌های یزد با 70.4 درصد، تهران با 68.2 درصد و اصفهان با 60.2 درصد، بیشترین نسبت کشته های جاده های برون شهری مربوط به استان‌های ایلام با 71.4 درصد، چهارمحال و بختیاری با 71 درصد و گیلان با 69.6 درصد و بیشترین نسبت کشته ها در جاده های خاکی و روستایی به استان‌های کرمان با 41.2 درصد، خراسان جنوبی با 37.9 درصد و قزوین و سمنان هر کدام با29.4 درصد است.

معاون مرکز تحقیقات با اشاره به نحوه وقوع حادثه منجر به مرگ در تصادفات موتورسیکلت ها خاطرنشان کرد: برخورد موتورسیکلت با وسایل نقلیه در نزدیک به 83 درصد موارد بیشترین نحوه وقوع حادثه بوده است که پس از آن واژگونی با 9 درصد، برخورد با شیء ثابت با 6 درصد، و سایر موراد با دو درصد در رتبه های بعدی قرار دارد.وی یادآور شد: از  آنجا که ضربه به سر علت اصلی فوت افراد است الزام موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی تأثیر به سزایی در کاهش مرگ و میر آنها دارد. همچنین با توجه به آنکه اکثر موتورسواران متوفی مردان جوان هستند تمرکز برای آموزش و اطلاع رسانی به این قشر از اهمیت خاصی برخوردار است. از سویی با توجه به اینکه حدود نیمی از حادثه دیده گان تصادفات موتورسیکلت ها در بیمارستان فوت می‌کنند بررسی امکانات  بیمارستان‌ها  و تسریع در انجام اقدامات اورژانسی در نجات جان مصدومین بسیار مؤثر است.

کاهش 36 درصدی مرگ ناشی از مصرف الکل در سال 90

در سال گذشته 93 نفر بر اثر مصرف الکل در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل که تعداد فوتی های مصرف الکل 145 نفر بود، 35.9 درصد کاهش یافته است.به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، از فوتی‌های ناشی از مصرف الکل در سال گذشته 86 نفر مرد و 7نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مصرف الکل در سال گذشته 135 و تعداد زنان 10 نفر بود.همچنین در سال گذشته استان‌های تهران با 18 مورد فوتی (15 مرد و 3 زن) و اصفهان با 12 فوتی (12 مرد) بیشترین مرگ ناشی از مصرف الکل را به خود اختصاص دادند.پس از این دو استان مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در دیگر استان های کشور کمتر از 10 نفر  در بسیاری از استان ها صفر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha