شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 48831

یك متخصص كودكان، با اشاره به این كه برخی دل دردها هیچ علامت بالینی از خود نشان نمی‌دهند و عوامل ایجاد كننده آنها هنوز ناشناخته است، گفت: آموزش به خانواده‌ها در این خصوص ضروری است و این كه خانواده‌ها آرامش خود را حفظ كرده و بدانند كه این عارضه به مرور برطرف می‌شود و كودكشان به هیچ وجه تمارض نمی‌كند، بسیار حائز اهمیت است.

عرق نعنا در بهبود عارضه دل درد موثر است
سلامت نیوز : دكتر پرویز سیاری در گفت وگو با (ایسنا)، درباره دل درد در كودكان توضیح داد: دل درد در كودكان به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود. دل درد حاد به صورت ناگهانی آغاز می‌شود و اگر كودك خواب باشد وی را از خواب بیدار می‌كند. دل درد حاد معمولا تا 2 هفته یا كمتر به طول می‌انجامد.

سیاری با بیان اینكه دل دردها یا نیاز به مداخله طبی دارویی و یا نیاز به جراحی دارند، اظهار كرد: دل دردهای محتاج به جراحی، معمولا سیر پیش رونده دارند. به این معنا كه درد از لحظه آغاز به مرور افزایش می یابد. همچنین ممكن است دل درد با استفراغ یا استفراغ خونی، اتصاع شكم، عدم دفع گاز و مدفوع همراه باشد و بیمار با لمس شكم احساس درد كند.این متخصص كودكان، با اشاره به این كه منشا بروز این دل دردها می‌تواند انسداد روده، فتق، آپاندیسیت، پیچش روده یا پیچش بیضه باشد، عنوان كرد: این موارد طی معاینات و مشاوره جراحی مشخص می‌شوند.

سیاری در ادامه با بیان اینكه شایع‌ترین دل دردهایی كه با اسهال و استفراغ همراه هستند و منشاء ویروسی دارند، از گروه دوم (دل دردهای مزمن) بوده و احتیاجی به جراحی ندارند، گفت: ممكن است بیمارعلائم تنفسی ویروسی نظیر سرفه، آبریزش و تب داشته باشد.وی اضافه كرد:‌ دل درد مزمن، دل دردی است كه بیش از 2 ماه به طول انجامیده است. این درد دل می‌تواند با علت و یا بی‌علت بروز یافته باشد.سیاری با بیان اینكه دل درد معمولا با بروز اختلال در یك عضو شكم همراه است، گفت: هنوزعاملی برای دل درد بدون منشا، شناخته نشده است.

این متخصص كودكان ادامه داد: این دل دردها به 4 نوع تقسیم می‌شوند. برخی از این دل دردها در ناحیه بالای ناف ایجاد می‌شود و معمولا صبح‌ها اتفاق می‌افتد و ممكن است با غذا خوردن، عود كند. این عارضه مربوط به معده است. گروه دوم دل دردها در پایین ناف احساس می‌شود و همراه با دفع بدتر می‌شود. این افراد گاهی یبوست و گاهی اسهال دارند و در برخی موارد نیز مبتلا به نفخ می‌شوند. این‌ها روده تحریك پذیر دارند.وی افزود: گروه سوم دل دردها با سردرد همراه هستند كه به آنها دل دردهای میگرنی نیز می گویند و ممكن است یك بار در ماه اتفاق بیفتد و هر مرتبه چندین ساعت هم طول بكشد. گروه چهارم دل دردها تیز در اطراف ناف، ایجاد می‌شود. این دل دردها علائم خطر را ندارند و به جایی تیر نمی‌كشند و معمولا در معاینه هم علامتی به نفع بیماری مشاهده نمی‌شود. به این دل دردها، ‌دل دردهای فانكشنال با علت نامشخص می‌گویند.

سیاری درباره كودكانی كه دچار دل درد خفیف می‌شوند، گفت: این كودكان معمولا استرس دارند و علائم آن به دنبال اضطراب و بویژه در ایام امتحانات یا درگیری با خانواده و یا به دنبال یك عفونت ویروسی ظاهر می‌شود. آموزش به خانواده‌ها در این خصوص ضروری است. این كه خانواده‌ها آرامش خود را حفظ كنند و بدانند كه این عارضه به مروربرطرف می‌شود و كودكشان به هیچ وجه تمارض نمی‌كند، بسیار حائز اهمیت است.سیاری همچنین با بیان اینكه برخی داروها نیز در بهبود عارضه دل درد نقش دارند،عنوان كرد: برخی داروهای گیاهی چون عرق نعنا نیز می‌تواند در این خصوص موثر واقع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha