پزشكان در یك مطالعه جدید دریافتند که قرص کاهش کلسترول مضر خون خطر ابتلا به سرطان روده را کم می‌کند.

سلامت نیوز : این پزشكان می‌گویند كه بر اساس آزمایشات آنها داروی كاهش دهنده كلسترول مضر خون تحت عنوان «استاتین» خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه نورویچ انگلیس می‌گویند در حال حاضر حدود هفت میلیون نفر از مردم این كشور از قرص‌های استاتین برای مقابله با سطح کلسترول بالا استفاده می‌کنند.

این متخصصان همچنین متوجه شدند بیمارانی که از دوزهای بالاتر داروهای کاهش کلسترول استفاده می‌کنند یا حداقل پنج سال از آنها مصرف کرده‌اند، 80 درصد كمتر با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مواجه می‌شوند. این مطالعات همچنین نشان داد قرصهای استاتین در عین حال برای مقابله با سرطان لگن نیز تاثیرات مفیدی دارند.بنابراین گزارش، سرطان روده بزرگ به‌ عنوان یك بیماری شایع و درعین حال قابل پیشگیری، همواره توجه مراكز سلامت و بهداشتی سراسر دنیا را به‌ خود جلب كرده‌ است. این سرطان دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها را به‌ خود اختصاص داده است. در اكثر موارد، سرطان روده در كشورهای غربی بعد از 50 سالگی بروز می كند.به گفته متخصصان؛ اكثر تومورهای روده تا مراحل پیشرفته بدون علامت هستند و حتی علائم دیررس آن نیز برای این بیماری اختصاصی نیست و ممكن است در سایر بیماری‌های روده نیز مشاهده شوند. اغلب بیماران مبتلا به سرطان با علائمی چون خونریزی و درد شكم و تغییر در اجابت مزاج مواجه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ از آنجا كه علائم بر اساس محل تومور تفاوت دارد، باید به این نكته توجه شود كه اغلب تومورهای قسمت چپ با درد، خونریزی، اسهال، دل پیچه و نفخ همراه هستند، در حالی كه تومورهای قسمت راست روده، اغلب بی‌سروصداتر و با ضعف، بی‌حالی، كم خونی و لاغری تظاهر پیدا می‌كنند.پزشكان تاكید دارند كه شانس زنده مانده مبتلایان به سرطان روده به میزان زیادی به مرحله پیشرفت بیماری بستگی دارد. در 45 درصد موارد این بیمار در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود كه در نتیجه شانس زنده ماندن بیمار تا پنج سال بعد از تشخیص سرطان زیر 50 درصد است در حالی كه اگر بیماری در مرحله اولیه تشخیص داده شود، احتمال نجات فرد تا 95 درصد بالا می‌ رود. این امر اهمیت تشخیص زودرس بیماری را بیش از پیش روشن می كند.آمارها نشان می دهد كه در انگلیس سالانه 37 هزار و 500 مورد جدید ابتلا به سرطان روده تشخیص داده می ‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha