عضو كمیته كشوری تب‌های خونریزی دهنده وزارت بهداشت با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده كریمه كنگو گفت: هنگام خرید گوشت به مهر دامپزشكی روی گوشت توجه و از خرید گوشت‌ دام‌هایی كه در جاده شمال سربریده و فروخته می‌شوند جدا خودداری كنید.

سلامت نیوز : دكتر مسعود مردانی در گفت وگو با ایسنا، افزود:‌ گوشت باید از قصابی‌هایی خریداری شود كه از كشتارگاه‌های صنعتی دام می‌خرند.

زنان خانه دار هنگام استفاده از گوشت‌ تازه از دستكش استفاده كنند

وی در ادامه گفت: هنگامی كه افراد برای نذر، حیوانی را قربانی می‌كنند نباید به هیچ وجه در تماس مستقیم با خون حیوان قرار گیرند و لازم است از گان، ماسك و دستكش برای این كار استفاده كنند. علاوه بر آن زنان خانه دار هنگام استفاده از گوشت‌ تازه باید دستكش به دست كنند.این فوق تخصص بیماریهای عفونی در پاسخ به این پرسش كه آیا مصرف گوشت ممكن است باعث ابتلا به تب خونریزی دهنده كریمه كنگو شود، اظهار كرد: پس از گذشت 24 ساعت از ذبح حیوان به علت جمود نعشی در حیوان، گوشت او آلوده نیست و مصرف آن موجب ابتلا به بیماری نمی‌شود.

وی با بیان اینكه تب كریمه كنگو یك بیماری مشترك بین انسان و حیوان است، گفت: انسان در اثر تماس با خون یا فرآورده‌های یك حیوان آلوده ممكن است دچار این بیماری شود. یكی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری از طریق نیش كنه‌هایی است كه از خون حیوانات آلوده تغذیه می‌كنند و انسان را می‌گزند.وی با بیان اینكه مبتلایان به تب كریمه كنگو منبع مهمی برای انتقال آلودگی به انسان‌های دیگر هستند، اظهار كرد: پزشكان و پرستاران هنگام مراقبت از مبتلایان به تب خونریزی دهنده كریمه كنگو لازم است اصول بهداشتی را رعایت كنند چرا كه یكی از دانشجویانی كه یك سال به پایان تحصیلش باقی مانده بود به علت كم توجهی به اصول مراقبت‌های بهداشتی به این بیماری مبتلا شد و در مشهد فوت كرد.

این فوق تخصص بیماریهای عفونی در ادامه اظهار كرد: بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس شیوع بیشتری دارد و حتی در كرمان، چهار محال و بختیاری و استانهای شمالی كشور مانند خراسان دیده می‌شود به ویژه استانهایی كه از كشورهای همسایه مانند افغانستان دام وارد می‌كنند آمار بیشتری از ابتلا به این بیماری دارند.

بدن درد، سردرد و آنفلوآنزا از جمله علائم این بیماری است

وی درباره علائم بیماری تب خونریزی دهنده كنگو گفت: بدن درد، سردرد و آنفلوآنزا از جمله علائم این بیماری است. در این مرحله نمی‌توان تب خونریزی دهنده كریمه كنگو را با عفونت‌های ویروسی تفكیك كرد اما به مرور گلبول سفید و پلاكت خون مبتلایان به تب كریمه كنگو كاهش وآنزیم‌های كبدی آنها افزایش می‌یابد و وارگان‌های مختلف بدن خونریزی می‌كنند. این خونریزی ابتدا از بینی آغاز می‌شود و ممكن است لثه، معده نیز دچار خونریزی شوند.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد: اگر بیماری علاوه بر سردرد، تب، بدن درد، دچار خونریزی از بیش از یكی از اندامهای بدن شد احتمال دارد او به تب خونریزی دهنده كریمه كنگو دچار شده باشد. می‌توان با آزمایش اختصاصی این بیماری كه در انستیتو پاستور انجام می شود متوجه شد كه فرد به این بیماری مبتلاست یا نه.

ریباویرین داروی بسیار موثری در درمان تب خونریزی دهنده كریمه كنگو است

وی با اشاره به درمان بیماری تب كریمه كنگو اظهار كرد: خوشبختانه درمان موثری برای این بیماری وجود دارد و مبتلایان به این بیماری می‌توانند قرص ریباویرین مصرف كنند. این دارو به رایگان در تمام مراكز بهداشتی و درمان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.عضو كمیته علمی كشوری تب‌های خونریزی دهنده وزارت بهداشت افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در ایران بین 10 تا 50 درصد از مبتلایان به تب كریمه كنگو ممكن است فوت كنند البته در سالهای اخیر به علت تشخیص و درمان به موقع با قرص ریباویرین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به این بیماری در ایران كاهش پیدا كرده است.مردانی در پایان گفت: بر اساس مطالعه تحقیقاتی كه در سال 2003 انجام دادیم مشخص شد كه ریباویرین داروی بسیار موثری در درمان تب خونریزی دهنده كریمه كنگو است. البته مهم ترین راه مبتلا نشدن به این بیماری پیشگیری از آن است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha