تحقیقات جدید در آمریکا نشان داد کلسترول خوب ضرورتا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی نمی شود که این امر خبری غیرمنتظره و غیرمسرت بخش برای محافل پزشکی دنیا به شمار می رود.

سلامت نیوز : محققان انستیتوی فناوری ماساچوست با همکاری دانشگاه هاروارد در این تحقیقات دریافتند: کلسترول خوب "HDL" برخلاف تصور رایج، ضرورتا خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش نمی دهد. محققان این تحقیقات را با حمایت مالی انستیتوی ملی سلامت آمریکا، اتحادیه اروپا و موسسه بیماریهای قلبی انگلیس انجام دادند.

محققان بعد از بررسی ژنتیکی بیش از 170000 نفر به این نتایج دست یافتند.این بررسی ژنتیکی برای آگاهی از حقیقت رابطه بین افزایش سطح کلسترول خوب و بیماریهای قلبی و همچنین آگاهی از اختلافات و متغییرات ژنتیکی بین افراد و نقش آن در تاثیر بر عملکرد کلسترول خوب و کاستن از میانگین بیماریهای قلبی انجام شد.

محققان 15 متغیر ژنتیکی را که میزان کلسترول مفید خون را افزایش می دهد کشف کردند که مهمترین آنها یک ژن به نام "endothelial lipase" است و گفته می شود که کلسترول خوب را به میزان 10 درصد افزایش می دهد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این محققان اما دریافتند که افزایش سطح کلسترول خوب به هیچ وجه خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش نمی دهد و این امر باعث بازنگری در استفاده از برخی داروهای کاهش دهنده کلسترول بد نظیر استاتین خواهد شد.

کلسترول یا چربی یکی از مواد مهم در بدن ما است که وظایفی مثل تأمین انرژی و سوخت بدن و شرکت در ساختار بعضی هورمونها مثل هورمونهای جنسی را بر عهده دارد.کل کلسترول موجود در خون که اندازه‌گیری می‌شود کلسترول توتال نام دارد ولی از این مقدار قسمتی را کلسترول‌های خوب و قسمتی را کلسترول‌های بد تشکیل می‌دهند.کلسترول بد نوعی از کلسترول است که باعث می‌شود سلولهای چربی در جدار سرخرگ‌ها رسوب کنند اما کلسترول خوب باعث می‌شود رسوبات چربی از جدار سرخ رگ ها کنده شوند.

هر چه به طور معمول سطح کلسترول خوب بالا و کلسترول بد پایین باشد، بهتر است ولی سطح کلسترول بد از 160 به بالا زنگ خطری برای گرفتگی سرخرگها و بیماری قلبی است.کلسترول ماده ای است از جنس چربی که در تمام سلول های بدن وجود دارد و در ساخت دیواره ی سلولی و برخی هورمون ها نقش مهمی را ایفا می کند. مولکول های چربی پس از جذب از روده در سیستم گردش خون توسط کلسترول حمل می شوند. قسمت اعظم کلسترول در داخل بدن و توسط کبد ساخته می شود و بقیه آن با مصرف غذاهای پر کلسترول و         پر چرب وارد بدن می شود.

سه نوع کلسترول به نام های انواع کلسترول شامل کلسترول بد (LDL)، کلسترول خوب (HDL) و کلسترول (VLDL) است.کلسترول LDL خاصیت چسبندگی دارد و به راحتی به جدار داخلی دیواره رگ ها می چسبد و باعث باریک شدن و در نهایت انسداد مجرای داخلی رگ ها می گردد و از این رو به کلسترول بد معروف است.

کلسترولVLDL مولکول های چربی را از کبد به دیگر قسمت های بدن حمل می کند و بعد از انتقال چربی به بافت ها تبدیل به کلسترول LDL می گردد.کلسترول HDL، کلسترول هایLDL موجود در طول دیواره رگ ها را پیدا کرده و به آن ها می چسبد و آن ها را از جدار رگ ها پاک می کند و از باریک شدن و انسداد رگ ها جلوگیری می‌کند و به همین جهت به کلسترول خوب معروف هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha