یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 48912

شاید چیزی كه می‌خورید، شاید هم كم‌خوابی، شاید هم اصلا به هم خوردن برنامه روتین زندگی‌تان علت سردرد شما باشند!

برای تسکین سردردمان قهوه بخوریم یا مسکن؟
سلامت نیوز : شاید چیزی كه می‌خورید، شاید هم كم‌خوابی، شاید هم اصلا به هم خوردن برنامه روتین زندگی‌تان علت سردرد شما باشند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ یكی از مشكلات معمول خانم‌ها سردرد است، در واقع كمتر خانمی را می‌توانید پیدا كنید كه ماهی چند بار با انواع و اقسام سردردها روبه‌رو نشود؛ سردردهای میگرنی، سردردهای سینوزیتی و سردردهایی كه ممكن است علت‌هایی مثل ضعیف بودن چشم، خستگی، كم‌خوابی و... داشته باشد، یا علت آن‌ها اصلا مشخص نباشد، ساده‌ترین كار موقع سردرد داشتن، خوردن یك مسكن است، اما آیا ساده‌ترین كار، بهترین راه‌حل است؟ آیا بهتر نیست كه علت را برطرف كنید؟ شاید بد نباشد بدانید، برخی عوامل هستند كه می‌‌توانند باعث بروز سردرد در شما شوند، پس در مورد آن‌ها اطلاع داشته باشید تا از بسیاری از سردردها فرار كنید.


رابطه سردرد و ترازو

در مطالعه‌ای كه به تازگی در كشورهای حوزه اسكاندیناوی انجام گرفته، مشخص شده است كه خانم‌هایی كه BMI آن‌ها بالای 30 باشد بیشتر از خانم‌هایی كه BMI آن‌ها زیر 25 است به سردرد دچار می‌شوند. جالب است كه در افراد خیلی چاق (BMI بالای 40) میزان سردردهای ماهانه حدود 80درصد بیشتر از خانم‌هایی است كه وزن طبیعی دارند. اگر سردرد دارید بهتر است قبل از هر كاری روی ترازو بروید و بدانید چند كیلوگرم هستید و BMI خود را محاسبه كنید.


اگر این شخصیت‌ها را دارید

آدم‌ها شخصیت‌های مختلفی دارند اما برخی خصوصیات شخصیتی هستند كه انسان را بیشتر مستعد ابتلا به سردرد می‌كنند. طبیعی است كه انسان‌های مضطرب و آن‌هایی كه خیلی زود عصبانی می‌‌شوند بیشتر از بقیه انسان‌ها مستعد ابتلا به انواع سردردها هستند. اما جالب است بدانید، مطالعات نشان داده كه برخی از انواع شخصیت‌ها، مثل افراد وسواسی، انعطاف‌ناپذیر و خودشیفته هم بیشتر از بقیه دچار سردرد می‌شوند.اگر فكر می‌كنید این موارد در سردردهای شما موثر هستند بد نیست روی شیوه‌های آرام‌سازی یا ریلكسیشن كار كنید.


اگر سردردتان مدت زیادی طول كشید

در یك تحقیق در کشور انگلستان، 46درصد از خانم‌ها گفته اند، اخیرا چندین بار پس از ارتباط زناشویی سردرد داشته‌‌اند. دانشمندان نورولوژیست می‌گویند: بیشتر این سردردها ناشی از افزایش یا كاهش حجم خون در شریان‌ها و وریدهای مغزی هستند و هیچ مشكلی را هم ایجاد نمی‌كنند. اما در موارد بسیار معدودی، سردردهایی كه پس از این ارتباط ایجاد شوند و مدت بسیار زیادی طول بكشند، شاید نشانه‌ای از یك مورد خطرناك مثل تومور باشند.


برنامه معمول زندگی‌تان را به هم نزنید

دكتر الكساندر ماكی‌ساپ، فوق‌تخصص نورولوژی از دانشگاه استاتون و مدیر مركز سردرد نیویورك می‌گوید: «برخی سردردها علت جالبی دارند برای مثال شما 6 روز هفته ساعت 7 صبح بیدار می‌شوید و در روز هفتم ساعت 9 یا 10 صبح بیدار می‌شوید و ناگهان سردرد می‌گیرید. در واقع این سردردها وقتی رخ می‌دهند كه برنامه روتین زندگی شما به‌هم می‌خورد، مثلا اگر شما هر شب ساعت 12 بخوابید ولی یك شب ساعت 4 صبح تلاش كنید بخوابید به احتمال زیاد سردرد خواهید گرفت.» توصیه دكتر ماكی ساپ این است كه سعی كنید در روزهای تعطیل هم برنامه معمول خودتان را داشته باشید؛ اگر هم احساس می‌كنید كمبود خواب دارید می‌توانید با یك چرت كوتاه میان‌روزی آن را جبران كنید.

 
بوی رنگ، بوی سردرد

حتما شما هم انسان‌هایی را دیده‌اید كه بوی رنگ (به خصوص رنگ‌هایی كه برای نقاشی ساختمان به كار می‌رود) آن‌ها را اذیت می‌كند و باعث سردرد شدیدشان می‌شود. تحقیقات نشان می دهد، رنگ‌های ساختمانی در بسیاری از انسان‌ها می‌تواند سردرد ایجاد كند. البته در حال حاضر بسیاری از شركت‌های ساختمانی معتبر، رنگ‌هایی تولید كرده‌اند كه فاقد بو است و سردرد ایجاد نمی‌كنند.


رابطه تشنگی و سردرد

شما برای آن‌كه بدن‌تان دچار كم‌آبی نشود و به اندازه كافی آب در بدن داشته باشید لازم نیست آب زیادی بنوشید. دكتر جای لای پاما، نویسنده كتاب «رازهای پزشكی ساده» و متخصص تغذیه می‌گوید: «شاید بهترین كار این باشد كه به طور غیرمستقیم آب را وارد بدن‌تان كنید، یعنی مثلا با خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه آب مورد نیاز بدن‌تان را تامین كنید، با این كار شما 2 هدف را با یك تیر خواهید زد؛ یعنی هم آب، هم ویتامین‌ها، هم مواد معدنی و كلی ماده مفید دیگر وارد بدن‌تان خواهید كرد.» یادتان باشد یكی از اصلی‌ترین علامت‌های كمبود آب در بدن شما سردردهای شدید است.

 
كار را ترجیح می‌دهید؟

خیلی از افراد درگیر كار، یادشان می‌رود در زمان مناسب غذا بخورند، حتی بعضی از آن‌ها اصلا یادشان می‌رود یك وعده از غذای خود را بخورند ولی خب، اگر این عادت شماست كه كار كردن را به غذا خوردن سر وقت و صحیح ترجیح می‌دهید بدانید كه سردردهای شدید یكی از عوارض این عادت بد شماست.


فقط هفته‌ای 6 فنجان

خیلی از زنانی كه سردرد می‌‌گیرند برای بهبود سردرد خودشان قهوه می‌خورند، واقعیت هم این است كه مطالعات نشان داده، مقدار كم كافئین می‌تواند سردردها را بهبود بخشد، ولی یادتان باشد مقدار زیادی كافئین خودش می‌تواند عامل ایجاد سردرد باشد. دكتر آدری‌ هالپون، متخصص نورولوژی در تورنتو می‌گوید: «تحقیقات نشان داده، مقدار زیاد كافئین (حتی 3 فنجان قهوه در روز) می‌تواند در برخی زنان ایجاد سردرد كند.» این متخصص می‌گوید، اگر احساس كردید قهوه در شما ایجاد سردرد می‌كند، حداکثر 3 روز در هفته، و فقط 2 فنجان قهوه بنوشید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha