یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 48915

سالانه تعداد بسیاری از هموطنانمان به خانه خدا سفر می‌کنند و اجباراً قبل از رفتن باید واکسن مننژیت دریافت کنند ولی به دلیل وارداتی بودن این واکسن گاهی با کمبود مواجه می‌شویم که باید برای تولید داخلی آن اقدام شود.

سلامت نیوز : سفر زیارتی خانه خدا آرزوی هر مسلمانی است اما برای این سفر معنوی مقدماتی از جمله رعایت نکات بهداشتی الزامی است که یکی از این موارد تزریق واکسن مننژیت برای مصونیت در برابر بیماری مننژیت است که به علت حضور زائران از کشورهای مختلف و ازدحام جمعیت در این کشور شایع می‌شود.

در هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر کمبود واکسن مننژیت که جمعیت هلال احمر متولی تزریق آن به حجاج است، شنیده شد که در این زمینه خبرنگار فارس با مراجعه به مراکز جمعیت هلال احمر در استان تهران از چند و چون این مشکلات جویا شد.با مراجعه به مرکز هلال احمر شهر تهران در میدان انقلاب واقع در خیابان کارگر جنوبی، کوچه شهید مهدیزاده جمعیتی از افرادی که قصد سفر به خانه خدا و همچنین عتبات عالیات را دارند مشاهده می‌شود که بر روی صندلی‌ها با داشتن کارت‌های زرد رنگ در انتظار نوبت برای تزریق واکسن هستند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بر روی دیوار این مرکز قیمت‌های واکسن مننژیت با هزینه 16 هزار و 500 تومان، واکسن آنفلوانزا 13 هزار و 500 و واکسن هپاتیت B با هزینه‌ای بالغ بر 2 هزار و 800 تومان دیده می‌شود که در ساعت کاری 8 تا 14 و پنجشنبه 8 تا 11 به مراجعه کنندگان تزریق می‌شود.

وارد راهروهای این مرکز که می‌شوی، زنان و مردان را می بینی که راهی سرزمین نور یا عتبات و عالیات هستند، که منتظر دریافت واکسن هستند.محمد پیرمردی که بر روی صندلی نشسته و کارت زرد رنگی در دست دارد می‌گوید: برای نخستین‌بار است که به مکه می‌روم ساکن تهران هستم و از صبح به اینجا آمدم و تا چند دقیقه دیگر واکسن مننژیت می‌زنم.حسن دیگر زائر سرزمین نور که فرزندش برای پاسخ جلو می‌آید نیز یکی دیگر از این منتظران است پسرش می‌‌گوید: پدر و برادرم قصد سفر به خانه خدا را دارند و امروز آمده‌ایم تا واکسن منیژیت بزنیم البته دو واکسن دیگر هم پیشنهاد شده که مایلیم این دو واکسن (آنفلوانزا و هپاتیت B) را تزریق کنیم.

در کنار این افراد یک نظامی ستوان یک نیز با لباس ارتشی نشسته است و در نوبت تزریق واکسن مننژیت قرار دارد و از او می‌پرسم که شما که نظامی هستی و واکسن‌های مختلفی از جمله منیژیت در پادگان‌ها تزریق می‌کنند چرا مراجعه کرد‌ه‌اید، می‌گوید: بله برای سرباز‌ها واکسن مننژیت توسط نیروی مسلح زده می‌شود ولی برای اعزام به خانه خدا باید به هلال احمر مراجعه کنی تا کارت زرد رنگ مهر بخورد و این واکسن مننژیت فرایندش با واکسن مننژیتی که در پادگان تزریق می‌شود فرق دارد.در راهروی دیگری که مخصوص زنان و کودکان است زنانی را مشاهده می‌کنی که بر روی صندولی نشسته‌اند و با در دست داشتن کارت زرد رنگ در انتظار تزریق واکسن مننژیت هستند. یکی از این زنان عنوان می‌کند من به همراه شوهرم قصد زیارت خانه خدا را داریم. امروز آمده‌ام تا واکسن بزنم. الحمدالله صف خوب است چند دقیقه دیگر نوبت ما هم می‌شود خدا را شکر.

از پله‌های این مرکز جمعیت هلال احمر شهر تهران به قصد مصاحبه با رئیس این مرکز به طبقه دوم می‌رویم داریوش جواهری رئیس مرکز در پاسخ به این پرسش که چرا در هفته‌های گذشته واکسن مننژیت دچار کمبود شد، می‌گوید: واکسن مننژیت در دو هفته پیش دچار کمبود مقطعی شد و دلیل آن نیز مشکلی بود که شرکت واردکننده این واکسن با کشور سازنده اروپایی آن پیدا کرده بود.وی ادامه می‌دهد: ما در دو هفته گذشته مسلماً با مشاهده این کمبودها که آن نیز به دلیل برخی تحریم‌ها است تمهیداتی لحاظ کردیم از جمله آنکه اعلام کردیم افرادی که 10 روز به اعزام آنان مانده است می‌توانند واکسن مننژیت را دریافت کنند و کسانی که در ماه‌های دیگر اعزام می‌شوند برای دریافت واکسن مننژیت زمان دیگری مراجعه کنند که این مسئله کمی دچار نارضایتی مراجعه‌کنندگان شد ولی این یک تمهیدبرای پاسخگویی به کسانی بود که در این دو هفته قصد سفر به خانه خدا را داشتند.

واکسن مننژیت برای عتبات عالیات اجباری نیست

جواهری می‌افزاید: در استعلامی که از دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت دریافت کردیم متوجه شدیم که واکسن مننژیت برای زائران عتبات عالیات به عراق و سوریه اجباری نیست و فقط برای کشور عربستان اجباری است و در این زمینه به مراجعه‌کنندگان اعلام کردیم که واکسن مننژیت را فقط به زائران خانه خدا تزریق می‌کنیم و این مسئله نیز به دلیل عدم آگاهی مردم موجب نارضایی برخی مراجعه‌کنندگان که قصد اعزام به عتبات عالیات را داشتند شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهر تهران با اشاره به اینکه تزریق‌ واکسن آنفلوانزا و هپاتیت B برای کشورهای عراق و سوریه داوطلبانه است و به زائران فقط پیشنهاد می‌شود ادامه می‌دهد: بر اساس گزارشها اپیدمی مننژیت در این دو کشور مشاهده نشده است و تنها کشور عربستان به دلیل کثرت جمعیت زائران تأکید شدید و اجباری برای واکسن مننژیت دارد.

جواهری می‌گوید: زائران خانه خدا همراه با پاسپورت باید کارت زرد رنگ که مهر تزریق مننژیت را خورده باشد همراه خود داشته باشند و در صورت نداشتن این کارت و مهر آن ورود زائر به عربستان ممنوع است و اگر کسی در صورتی که واکسن مننژیت تزریق نکرده باشد و وارد عربستان شود این کار غیر قانونی تلقی می‌شود و تخلف آن بر عهده مدیر کاروان است.

وی اضافه می‌کند: ما در جمعیت هلال احمر دو نوع واکسن از جمله واکسن مننژیت "کونژوگه" و "پلی ساکاریدی چهار ظرفیتی" به زائران خانه خدا تزریق می‌کنیم که نوع اول با مصونیت 5 ساله برای زائر و به قیمت 36 هزار تومان و نوع دوم با مصونیت 2 ساله به قیمت 16 هزار و 500 تومان و با ویژگی عدم انتقال بیماری به افراد به زائران تزریق می‌شود و هر دو این واکسن‌ها با مجوز و تأیید وزرات بهداشت به زائران ارائه می‌شود.

کسی که واکسن مننژیت تزریق کند دیگر مبتلا نمی‌شود

جواهری در پاسخ به این پرسش که مطالبی عنوان می‌شود که تزریق برخی از این واکسن‌های مننژیت بی‌فایده است و برخی افراد ممکن است بعد از تزریق واکسن نیز این بیماری مبتلا شوند، می‌گوید: خیر به هیچ‌وجه این مسئله درست نیست و بنده به عنوان یک پزشک و با آگاهی کامل از قوانین سختگیرانه عربستان این مسئله را عنوان می‌کنم زیرا تاکنون حتی یک گزارش مبنی بر اینکه کسی واکسن مننژیت را تزریق کرده و پس از مراجعه به عربستان به این بیماری مبتلا شود گزارش نشده است.

تولید واکسن مننژیت در کشور الزامی است

رئیس جمعیت هلال احمر شهر تهران ادامه می‌دهد: ببینید هلال‌احمر تنها ارائه کننده خدمات تزریق واکسن مننژیت به حجاج است که این وظیفه را نیز وزارت بهداشت بر عهده ما قرار داده است ولی واردات آن با شرکت دیگری است و مسلمأ در برخی مواقع با کارشکنی کشورهای غربی ما در تأمین چنین داروهای وارداتی دچار مشکل می‌شویم که می‌طلبد در زمینه تولید این واکسن در کشور اقدام شود.

مناسب ترین زمان برای تزریق واکسن مننژیت 10روز قبل از اعزام

وی در توضیح این مسئله که زمان دقیق و مناسب تزریق واکسن مننژیت باید چند روز قبل از اعزام باشد، می‌گوید: زمان دقیق تزریق و مناسب که زائر علیه بیماری مصون شود 10 روز قبل از اعزام است ولی اگر به طور مثال 5 روز قبل از اعزام نیز این واکسن را تزریق کند مسلماً در طول زمان اقامت به مدت مصونیت کامل این واکسن می‌رسد.

جواهری با اشاره به اینکه اجباری شدن تزریق واکسن مننژیت پس از سال 81 و شیوع ایپدمی مننژیت در عربستان و با تأکید وزارت بهداشت مبنی بر انجام تزریق‌ واکسن مننژیت به حجاج توسط هلال احمر آغاز شد می‌گوید: وزارت بهداشت در سال 81 تصمیم گرفت به دلیل امکانات وسیع جمعیت هلال‌احمر در تمام شهرستان‌ها واکسن مننژیت به حجاج را جمعیت بزند و واکسن سربازخانه‌ها نیز بر عهده نیروهای مسلح باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در ساعت کاری و بین ساعات 8 تا 14 مردم می‌توانند برای تزریق واکسن مننژیت مراجعه کنند ولی چرا برخی افراد به طور مثال پس از مراجعه در ساعت 13 یا 14 با عدم تزریق واکسن مننژیت مواجه می‌شوند، می‌گوید: این یک دلیل خیلی روشن دارد ببینید واکسن مننژیت "پلی سکاریدی چهار ظرفیتی" به عنوان یک واکسن 10 دوز برای 10 نفر استفاده می‌شود و این یک استاندارد است که کشور تولید کننده آن را تعیین کرده و پزشک ما وقتی یکی از این واکسن‌ها را استفاده می‌کند باید به 10 نفر طبق یک اصول و مقدار معینی تزریق شود.

وی ادامه می‌دهد: حال برخی افراد وقتی به مرکز مراجعه می‌کنند دیگر نمی‌توان به خاطر یکی دو نفر یک واکسن 10 دوزی را استفاده کرد زیرا 8 دوز آن که هر کدام 16 هزار و 500 تومان هزینه دارد و برای بیت‌ المال است هدر می‌رود چون ا"در" واکسن‌ها وقتی باز می‌شود یک زمان محدود برای استفاده دارد.

جواهری تصریح می‌کند: البته برای این مشکل نیز ما پیشنهاد کردیم که واکسن‌های یک دوزی به کشور وارد شود و این مسئله مربوط به واردکننده و کشور تولیدکننده است و هلال احمر با این گستردگی تزریقات واکسن مننژیت و هزینه‌های بسیار سنگین نه تنها از تزریق این واکسن سوددهی نمی‌کند بلکه بسیاری مواقع موجب ضرر برای مرکز نیز می‌شود ولی هدف ارائه خدمات بهداشتی به زائران است.

جواهری با توصیه به مراجعان برای تزریق واکسن مننژیت اظهار می‌کند: افراد سعی کنند اوایل صبح که جمعیت قابل توجهی به مراکز جمعیت هلال احمر مراجعه می‌کنند حضور یابند که البته خوشبختانه با ارسال محموله جدید واکسن‌های مننژیت دیگر مشکلات و نارضایتی‌های دو هفته قبل وجود ندارد ولی به هر حال کشور ما در زمینه چنین کالاهایی دارویی دچار تحریم است و برخی مسئولان نیز قول مساعد برای تولید این واکسن در کشور داده‌اند.

پس از مصاحبه با جواهری،رئیس جمعیت هلال احمر شهر تهران بار دیگر به طبقات پایین و بین مردم و مراجعه‌کنندگان بر می‌گردی که یک اتاق که کاربری بانک دارد و برای رفاه حال زائران در پرداخت هزینه‌ها ایجاد شده است را مشاهده می‌کنی دوباره با مردم نیز در زمینه مشکلاتشان یا پیشنهاداتشان در زمینه ارائه خدمات واکسن مننژیت به گفت‌وگو می‌نشینی که آنان نیز عنوان می‌کنند در حال حاضر مشکلی نیست و تا چند دقیقه دیگر واکسن خود را تزریق می‌کنند.

در اتاق‌های تزریق واکسن مننژیت که پزشکان زن و مرد به صورت جدا برای مراجعه‌کنندگان زن و مرد تزریق واکسن مننژیت را انجام می‌دهند یک پزشک آقا مشغول تزریق واکسن مننژیت است که وی در توصیه‌هایی به زائران می‌گوید: بیماری مننژیت از راه نفس و بزاق شیوع پیدا می‌کند و یک بیماری بسیار کشنده است به طوری که از هر 5 نفر مبتلا یک نفر می‌میرد، یک نفر نیز شنوایی خود را از دست می‌دهد، یک نفر بینایی خود را از دست می‌دهد و یک نفر دیگر نیز فلج می‌شود.

وی می‌افزاید: این بیماری بیشتر در سالخوردگان و کودکان شایع است و افرادی که به کشورهای گرمسیری سفر می‌کنند باید این واکسن را تزریق کنند و حتی دانشجویان که در یک مجتمع شلوغ زندگی می‌کنند یا حتی در سربازخانه‌ تزریق این واکسن توصیه می‌شود.

این پزشک در ادامه توصیه‌های خود در حال تزریق واکسن مننژیت به یکی از زائران می‌گوید: بیماری مننژیت علائم خاصی از جمله سفت شدن گردن، گیجی، سردرد و تهوع را دارد که در نهایت باعث التهاب مغز می‌شود و از راه‌های انتقال آن نیز بوسیدن، عطسه و سرفه است.

وی خاطرنشان می‌کند: در مجموع سالانه 50 هزار نفر در دنیا یعنی به نوعی 137 نفر در روز به دلیل بیماری مننژیت جان خود را از دست می‌دهند و زائران خانه خدا که واکسن مننژیت را قبل از سفر تزریق می‌کنند دیگر هیچ نگرانی برای ابتلا به این بیماری نداشته باشند.

در حال حاضر زائران خانه خدا می‌توانند برای تزریق واکسن مننژیت که جهت اعزام به خانه خدا طبق قوانین عربستان اجباری است به مراکز جمعیت هلال احمر در تهران و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها مراجعه کنند.

در بیابان گر به شوق کعبه خوهی زد قدم

سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha