مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام ۱۰ ایراد به نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده از جامعه پزشکی خواست تا زمان برطرف شدن نقایص این برنامه از انعقاد قرارداد با وزارت بهداشت صبر کنند و شتابزده قرارداد نبندند.

سلامت نیوز : در این بیانیه که توسط بیژن گودرزی، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی اعلام شده، آمده است:دستورالعمل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری، تحت عنوان نسخه 02 از سوی دو وزارتخانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رفاه، کار و تامین اجتماعی تدوین شده است اما مطابق اختیارات صریح مقامات مسئول وزارت بهداشت درمان، اجرای عن‌قریب آن در بسیاری از مناطق شهری با شتابزدگی آغاز خواهد شد.

جامعه پزشکی طی بیانیه‌ها، مقالات و سخنرانی‌ها و کارشناسی‌های متعدد به منظور استقرار سیستم ارجاع کارآمد و ارتقای سطح سلامت آحاد جامعه نظرات اصلاحی خویش را درباره دستورالعمل‌های دولتی صادره در این رابطه، ابراز کرده است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ همچنین به‌دنبال واکنش سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اجرای طرح پزشک خانواده شهری، بیانیه‌های متعددی از سوی انجمن‌های پزشکان عمومی سراسر کشور، سازمان‌های نظام پزشکی شهرستانها، شوراهای هماهنگی نظام پزشکی استان‌های مختلف صادر شده است.

در اسفند سال 1390، مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، موضوع اجرای طرح پزشک خانواده شهری (نسخه 02) را در دستور کار خود قرار داد. خلاصه نظرات اعضای مجمع عمومی سازمان طی بیانیه‌ای در اسفند 1390 منتشر شده و اعضای مجمع بر ضرورت اجرای صحیح طرح بر اساس بند الف ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه و ضرورت سعی و تلاش همگانی و اعمال اراده‌ای ملی جهت رسیدن به نتایج مثبت این طرح تاکید داشتند.در این بیانیه تصریح شده است: اعضای مجمع عمومی به‌عنوان نمایندگان جامعه پزشکی سراسر کشور علیرغم نگرانی‌های موجود آمادگی خود را جهت کارشناسی موثر و مشارکت فعال در استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده  ابراز کردند.

ایرادات وارد بر نسخه 02 طرح پزشک خانواده شهری و عمده نگرانی‌های جامعه پزشکی از نحوه اجرای این طرح را به‌طور کلی می‌توان به ترتیب زیر بر شمرد:

1-    ابهام در تامین منابع مالی طرح

2-    سیستم پرداخت غیرعادلانه

3-    عدم تناسب در تعداد افراد تحت پوشش (سرانه)

4-    سیاستگذاری‌های عجولانه و شتابزده

5-    ضعف فرهنگی و عدم فرهنگ سازی مناسب

6-    ضعف مدیریت برای اجرای یک طرح ملی

7-    اشکالات در نحوه انتخاب پزشک خانواده، پوشش بیمه ای و نگرانی‌ها در نحوه پرداخت

8-  حذف حرفه مامایی در نسخه 02 در نظر گرفتن حق‌الزحمه ماما در سرانه ناعادلانه پزشک عمومی و مخدوش شدن شرح وظایف خدمات پرستاری و مامائی.

9-   ابهامات طرح در فراگیری گروه‌های پاراکلینیک و داروخانه‌ها .

10- عدم چاره اندیشی برای پزشکانی که به هردلیل در طرح جا نگرفته و سیاست بر این است که قرارداد سازمانهای بیمه‌گر نیز با آنها لغو شود.

آنچه مسلم است استقرار یک نظام ارجاع پیشرفته و کارآمد، بسیار بیش از اجرای شتابزده طرح حاضر به نفع ارتقای سطح سلامت مردم عزیز میهن امان خواهد بود.

نقایص ذکر شده مایه نگرانی عمیق جامعه پزشکی بوده، لذا از مسئولان طراحی و اجرای طرح پزشک خانواده نسخه 02 انتظار می‌رود با بررسی بیشتر، رفع نواقص و پرهیز از شتابزدگی و نیز توجه و عنایت ویژه به نظرات کارشناسی شده و دلسوزانه نمایندگان جامعه پزشکی در بخش خصوصی زمینه استقرار یک نظام کارآمد و موفق را فراهم آورند.از اعضای جامعه پزشکی، به‌ویژه پزشکان عمومی و انجمن‌های علمی نیز دعوت می‌کنیم ضمن مشارکت فعال در کارشناسی ابعاد گوناگون طرح تا رفع نقایص فوق و انجام اصلاحات ضروری در طراحی برنامه پزشک خانواده شهری از شتاب در عقدقرارداد پرهیز کرده و تمام سعی خود را در فراروی یک طرح ملی و کارآمد بکار گیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha