رییس انجمن علمی طب كار ایران، با اشاره به شیوع ابتلا به مشكلات اسكلتی و عضلانی در میان كارگران، این اختلالات را یکی از علل مهم دوری کارگران از محیط‌های کاری و ادعای غرامت از کارفرمایان دانست.

سلامت نیوز : دكتر خسرو صادق نیت در گفت وگو با (ایسنا)، افزود: اختلالات اسكلتی و عضلانی یکی از بیماری‌های شغلی شایع است كه كار با وسایل و تجهیزات سنگین،‌ ساعات كار طولانی، کار کردن در وضعیت نامناسب و عدم رعایت اصول ارگونومیك از جمله دلایل بروز این اختلالات است.

رییس انجمن علمی طب كار در ادامه با اشاره به این كه یكی از شایع‌ترین عوامل آسیب رسان شغلی، ‌سر و صدای محیط كار است، گفت: یکی از مهمترین تبعات آلودگی‌های صوتی، كاهش قدرت شنوایی است كه به مرور زمان اتفاق می‌افتد.وی افزود: البته عارضه «كاهش قدرت شنوایی» را می‌توان به راحتی تشخیص داد. به همین خاطر پزشك می‌تواند پیش از آن كه فرد دچار پیامدهای وخیم‌تر شود، توصیه‌های لازم را به وی ارائه كرده و مانع بروز اختلالات جدی شود.

رییس انجمن علمی طب كار، با بیان این كه آمار دقیقی در خصوص مبتلایان به ناراحتی‌هایی نظیر كاهش قدرت شنوایی وجود ندارد، گفت: هنوز برای بسیاری از مشاغل در سطح كشوری، پوشش كاملی از لحاظ معاینات شغلی وجود ندارد و اطلاعات رسیده از مراكز تحت پوشش هم چندان دقیق نیستند. لازم است این پوشش با در نظر گرفتن استانداردهای موجود گسترش یابد تا بتوان میزان شیوع بیماری‌های شغلی را در كشور مشخص كرد.

صادق نیت با اشاره به اینكه بی توجهی موجب بروز عوارض جبران ناپذیر خواهد شد، گفت: تشخیص زودرس در بیماری‌های شغلی حائز اهمیت ویژه‌ای است. برای دستیابی به این مهم لازم است معاینات شغلی به صورت منظم انجام شود تا در صورت مشاهده احتمالی نشانگان ابتلا به یك بیماری شغلی، پزشك هرچه سریعتر اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری و ابتلای دیگر کارگران انجام دهد.به گفته رییس انجمن علمی طب كار، هزینه انجام معاینات شغلی بسیار كمتر از هزینه درمان بیماری‌های شغلی است.

صادق نیت درباره جایگاه طب كار در كشور اظهار كرد: خوشبختانه امروزه بسیاری از موسسات، صنایع و کارخانه‌های كشور به اهمیت این تخصص در حفظ و ارتقای سلامت شاغلین خود پی برده‌اند و در صنایع بزرگ با مشكلات كمتری در این زمینه روبرو هستیم در حالی كه در صنایع متوسط و كوچك با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم. این در حالی است که بیش از 80 درصد شاغلان در این بخش‌ها مشغول به كار هستند.وی با اشاره به اینكه بیش از 100 متخصص فارغ التحصیل رشته طب كار در سراسر كشور مشغول فعالیت هستند،‌ اظهار كرد: سالانه 20 متخصص به این مجموعه اضافه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha