یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 48925

بسیاری از زنان ممكن است در مورد ایمن سازی و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی كه می‌تواند به آنها یا جنین‌شان آسیب برساند، اطلاعات زیادی نداشته باشند، واكسیناسیون به موقع می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های عفونی قابل انتقال به جنین یا خطرناك برای مادر و جنین پیشگیری كند.

سلامت نیوز :  بسیاری از زنان ممكن است در مورد ایمن سازی و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی كه می‌تواند به آنها یا جنین‌شان آسیب برساند، اطلاعات زیادی نداشته باشند، واكسیناسیون به موقع می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های عفونی قابل انتقال به جنین یا خطرناك برای مادر و جنین پیشگیری كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ بهتر است زنان به منظور بررسی وضعیت ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی و تنظیم برنامه واكسیناسیون خود، قبل از اینكه حامله شوند با پزشك خود مشورت نمایند.

آیا واكسن‌ها ایمن و بی خطر هستند؟

همه واكسن‌ها از نظر ایمنی توسط سازمان غذا و دارو مورد آزمایش قرار می‌گیرند و از نظر استریل بودن، كارایی و بی ضرر بودن كنترل می‌شوند و مركز مبارزه با بیماری‌های ایمنی كلیه، واكسن‌ها را در طول مدت استفاده مورد پایش قرار می‌دهد. ممكن است بعضی از مردم به برخی از اجزای واكسن حساسیت داشته باشند (به عنوان مثال حساسیت به تزریق واكسن آنفلوانزا به دلیل كشت روی تخم مرغ). این افراد قبل از تزریق واكسن باید با پزشك معالج مشورت كنند.

آیا واكسن می‌تواند به جنین آسیب برساند؟

تعدادی از واكسن‌ها به خصوص آنها كه از ویروس زنده تهیه شده‌اند نباید به زنان باردار تزریق شوند، زیرا ممكن است این واكسن‌ها برای جنین مشكل آفرین باشند. بعضی از واكسن‌ها می‌توانند به زنان باردار در سه ماهه دوم یا سوم بارداری تزریق شوند ولی عده‌ای معتقدند بهتر است تزریق واكسن‌ها حداقل سه ماه قبل از تولد نوزاد یا بلافاصله بعد از تولد صورت گیرد.

چه واكسن‌هایی را در دوران حاملگی می‌توان تزریق كرد؟

هپاتیت B: زنان بارداری كه تست منفی هپاتیت دارند می‌‌توانند این واكسن را دریافت كنند. این واكسن برای محافظت مادر و جنین علیه عفونت استفاده می‌شود. تزریق این واكسن سه مرحله ای بوده و قبل و بعد از زایمان صورت می‌گیرد. زمان تزریق مرحله اول است.

آنفلوآنزا: این واكسن می‌تواند از بیماری‌های جدی مادر طی دوران بارداری جلوگیری كند. همه زنان بارداری كه وارد سه ماهه دوم یا سوم بارداری می‌شوند، طی بروز آنفلوآنزای فصلی باید واكسن را دریافت نمایند. افرادی كه وضعیت پزشكی حادی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند. بنابراین می‌توانید واكسن را در همه مرحله ها از بارداری دریافت نمایید. اگر این مشكل در شما وجود دارد حتما با پزشك مشورت نمایید.

كزاز- دیفتری: این تركیب از واكسن‌ها به طور معمول برای زنان باردار توصیه می‌شود. این واكسن ایمنی دائمی ایجاد نمی‌كند و حتما باید دوز یادآور هر 10 سال یكبار تزریق شود.

چه واكسن‌هایی را نمی‌توان به زنان باردار تزریق كرد ؟

ممكن است واكسن‌های زیر توانایی انتقال بیماری به جنین را داشته باشند و یا باعث بروز زایمان زودرس، سقط جنین و نقایص مادرزادی شوند. بنابراین فعلا تزریق آن ها در دوران بارداری به طور معمول توصیه نمی‌شود:

هپاتیت A: بی ضرر بودن این واكسن در بارداری تعیین نشده و باید طی این دوران از تزریق آن اجتناب كرد. زنانی كه در معرض ابتلا به این ویروس هستند باید با پزشك معالج خود مشورت كنند.

MMR (سرخك، سرخجه، اوریون): زنان باید حداقل سه ماه بعد از تزریق این واكسن باردار نشوند.

آبله مرغان (واریسلا): این واكسن برای جلوگیری از آبله مرغان استفاده می‌شود و باید زمان تزریق آن حداقل سه ماه قبل از بارداری باشد.

پنوموكوك: چون بی خطر بودن این واكسن ناشناخته است، باید از تزریق آن اجتناب شود به جز برای زنان در معرض خطر یا زنان مبتلا به بیماری‌های مزمن.

(فلج اطفال خوراكی و فلج اطفال تزریقی): هیچ كدام از انواع این واكسن‌ها (ویروس زنده و یا ویروس كشته شده) برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

تاثیرات و عوارضی كه بعد از واكسیناسیون ظاهر می‌شوند:

هپاتیت A: درد، سفتی و قرمزی در محل تزریق، سردرد، در موارد نادر واكنش آلرژیك شدید

هپاتیت B: درد در محل تزریق، تب

آنفلوانزا: قرمزی و تورم در محل تزریق

كزاز – دیفتروئید: تب خفیف، سفتی و تورم در محل تزریق

MMR: دانه‌های قرمز رنگ پوست، تورم غدد لنفاوی گردن، ‌درد، محدودیت حركت مفاصل یك تا دو هفته بعد از واكسیناسیون

آبله مرغان: تب، سفتی و قرمزی در محل تزریق، راش و برآمدگی‌های كوچك تا سه هفته بعد از واكسیناسیون

پنوموكوك: تب، سفتی در محل تزریق

واكسن فلج اطفال خوراكی (OPV): هیچ عارضه جانبی با این واكسن شناخته نشده است.

واكسن فلج اطفال تزریقی (IPV): قرمزی، ناراحتی در محل تزریق


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha