نبود نظارت كافی بر كشتار دام و ارایه خدمات بهداشتی موجب شیوع دوباره تب كریمه كنگو در ایران شده است. سید امیر حسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب گفت: تاكنون دو نفر بر اثر این بیماری در خراسان رضوی كشته شده‌اند و 5 نفر دیگر نیز مبتلا شده‌اند. وی افزود: این بیماری به دلیل بی‌احتیاطی و نبود نظارت كافی در كشتارگاه هنگام كشتار یك دام به یك نفر سرایت كرده است. در ادامه با انتقال این فرد به بیمارستان و رعایت نشدن نكات ایمنی در آنجا نیز یك دانشجوی پزشكی به بیماری مبتلا شده و سپس فوت كرده است.

سلامت نیوز : نبود نظارت كافی بر كشتار دام و ارایه خدمات بهداشتی موجب شیوع دوباره تب كریمه كنگو در ایران شده است. سید امیر حسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب گفت: تاكنون دو نفر بر اثر این بیماری در خراسان رضوی كشته شده‌اند و 5 نفر دیگر نیز مبتلا شده‌اند. وی افزود: این بیماری به دلیل بی‌احتیاطی و نبود نظارت كافی در كشتارگاه هنگام كشتار یك دام به یك نفر سرایت كرده است. در ادامه با انتقال این فرد به بیمارستان و رعایت نشدن نكات ایمنی در آنجا نیز یك دانشجوی پزشكی به بیماری مبتلا شده و سپس فوت كرده است.
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت  ؛ وی درباره دامنه شیوع این بیماری گفت: این بیماری فعلا در افرادی كه در تماس مستقیم با این بیماران بوده‌اند و اقوام نزدیكشان دیده شده است. قاضی‌زاده بی‌احتیاطی و نبود فضای قرنطینه مناسب را دلیل اصلی شیوع دوباره این بیماری دانست و گفت: استفاده از دام آلوده و كشتار آن، نبود نظارت كافی بر عملكرد كشتارگاه و انجام استاندارد عمل كشتار و در ادامه آن نبود نظارت كافی بر عملكرد مراكز بهداشتی و ندادن آموزش كافی به كاركنان موجب شد امسال نیز شاهد بروز دوباره بیماری باشیم.

تب كریمه كنگو چیست؟

تب خونریزی‌دهنده كریمه-كنگو یك بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده است كه از طریق گزش كنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری نخستین‌بار در سال ۱۹۴۴ در كریمه اوكراین شرح داده شد و نام تب خونریزی‌دهنده برای آن اعلام شد. در سال ۱۹۶۹ معلوم شد پاتوژن ایجاد‌كننده تب خونریزی‌دهنده كریمه كنگو مشابه همان بیماری است، كه در سال ۱۹۵۶ در كنگو مشاهده شده است از اینرو ارتباط این دو مكان و بیماری باعث اسم فعلی شد.این عامل در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ درصد ایجاد می‌كند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا است. عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان شامل تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش كنه یا دستكاری و له‌كردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده عنوان شده است.

نخستین ورود تب كنگو به ایران

درست است كه تب كنگو برای نخستین‌بار در سال 1944 دیده شد ولی نخستین گزارش ورود آن به ایران مربوط به سال 1389 است. در این سال به دلیل ورود د‌ام غیرمجاز از مرزهای همسایه، بیماری در شهرهای شرقی كشور شیوع یافت و در نتیجه 114 نفر به این بیماری مبتلا و 14 نفر بر اثر آن فوت كردند. سال بعد یعنی در سال 1390 نیز خانمی ۴۵ساله با خونریزی ركتال به بیمارستان ولیعصر بیرجند مراجعه كرد كه به دلیل حاد بودن شرایط فوت كرد.روز بعد نیز پرستار بخش عفونی این بیمارستان به دلیل تنفس دهان به دهان به این ویروس مبتلا شد و در مدت زمان اندكی از دنیا رفت. با این حال عوامل و كادر بیمارستان امام رضا(ع) مشهد، بی‌احتیاطی و بی‌توجهی مسئولان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و غیاب پزشكان متخصص بیمارستان را با توجه به حضور كارآموز پزشكی برای احیای بیمار، دلیل اصلی فوت دانشجوی پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهد می‌دانند. این بیماری به سرعت گسترش یافت و 79 نفر را مبتلا كرد كه این‌بار هم باز 14 نفر دیگر در پی ابتلا به این بیماری فوت كردند.امسال نیز این بیماری از یكی از كشتارگاه‌های خراسان رضوی آغاز شد و به دلیل رعایت نشدن نكات ایمنی و قرنطینه موجب انتقال بیماری به كاركنان بیمارستان و مرگ یكی از آنها شد. تاكنون نیز این بیماری هفت نفر را مبتلا كرده است كه دو نفر از آنها فوت كرده‌اند. البته باید امیدوار بود این‌بار پیش از آن‌كه بیماری همه‌گیری بیش‌تری بیابد با اقدامات به‌موقع مسئولان از ابتلا و مرگ بیش‌تر هموطنان جلوگیری شود.

پیشگیری از بیماری

بنابر گزارش‌ها، دانشگاه علوم پزشكی مشهد 100نفر از افرادی را كه با بیمار و دانشجوی پزشكی كه مبتلا شده‌اند، در تماس بوده‌اند پیدا كرده و به گفته رضا سعیدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد برای افرادی كه نیاز بود اقدامات پیشگیرانه انجام و برای افرادی هم كه نیاز به دارو بود دارو تجویز شده است.محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های مشترك بین انسان و حیوان وزارت بهداشت نیز درباره پیشگیری از شیوع بیش‌تر این بیماری گفت: مهم‌ترین اقدام وزارت بهداشت كه با همكاری سازمان دامپزشكی و وزارت جهاد كشاورزی برای كنترل بیماری كشنده تب كریمه كنگو انجام می‌شود، آموزش به مردم، دامداران و پرسنل بهداشتی و درمانی است.وی ادامه داد: ‌مردم باید بدانند كه كشتار دام بدون نظارت دامپزشك از 50 سال پیش ممنوع شده و نباید این كار را انجام دهند و قبل ذبح هر نوع دام باید مسئولان دامپزشكی سلامت حیوان را تایید كنند و با توجه به این‌كه در تمام شهرهای كشور كشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشكی وجود دارد نباید كشتار خارج از مراكز تایید شده انجام شود.

شیرزادی تاكید كرد: هر جا كه دامی بدون نظارت دامپزشكی ذبح شود احتمال انتقال این بیماری وجود دارد و مردم خودشان باید این نكته مهم بهداشتی را رعایت كنند زیرا دولت نمی‌تواند برای هر دام یك مامور بگذارد. محمدمهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز ضمن تشریح علائم بیماری تب كریمه كنگو گفت: این بیماری در ابتدا ممكن است با یك بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته ‌شود و تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر علائم ابتلا به این بیماری است.همچنین پس از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی می‌شود خونریزی زیرپوستی نیز ممكن است ایجاد شود. در این زمان وضع بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممكن است جان خود را از دست دهد. وی در ادامه با تاكید بر این‌كه دام‌های مبتلا به تب كریمه كنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند، از مردم خواست به هیچ‌وجه دام‌هایی كه مهر تایید سازمان دامپزشكی را ندارند، خریداری نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha