عدم نظارت مستمر و کار‌شناسی شده بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در مشهد از عوامل مهم ایجاد مسمومیت‌های غذایی در مسافران و زائران است.

سلامت نیوز : مسمومیت‌های غذایی یکی از معضلاتی است که مسافران و زائران مشهد مقدس را تهدید می‌کند. مسمومیت‌هایی که بعد از استفاده غذاهای آماده در رستوران‌ها و فست فود‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ در واقع نظارت بهداشتی بر مراکز غذایی از وظایف نهادهای بهداشتی است که در راس آن‌ها اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی این وظیفه را بر عهده دارد.

انواع مراکز و توزیع مواد غذایی در مشهد
در شهر مشهد انواع مختلفی از مراکز غذایی مانند رستوران‌ها، مراکز تهیه و و توزیع، فست فود‌های نوین و فست فود‌های سنتی و نیز با توجه به توریستی بودن و تقاضا دستفروش‌های مواد غذایی وجود دارند که هر یک در نوع خود بهداشت خاصی را می‌طلبند.

بهداشت ظاهری و نحوه نظارت بر آن
گزارشات مردمی حاکی از نظارت جدی بر بهداشت ظاهری مراکز غذایی توسط مسئولان ذیربط دارد که بر اساس موازین تعیین شده صورت می‌پذیرد لذا مشاهده ظاهر تمیز و بهداشتی مراکز غذایی در بسیاری نقاط شهر گویای این موضوع نیز می‌باشد اما مهاجرت به سمت مناطق محروم‌تر شهر گواه بر این است که نظارت به حداقل خود رسیده است. در خصوص بهداشت ظاهری محل تهیه غذا که دور از دید مشتریان می‌باشد، عدم رعایت بهداشت به حدی می‌رسد که ممکن است عواقب بسیار بدی رابه دنبال داشته باشد. در حقیقت مشاهده حشرات موزی و... در این مکان‌ها گویای این موضوع بوده است.

بهداشت مواد غذایی
بهداشت مواد غذایی ارائه شده و نوع آن‌ها از مواردی است که نشان می‌دهد بازرسان بهداشتی بر نظارت ان اهتمام ورزیده‌اند اما در بسیاری از موارد نیز مشاهده می‌شود ارائه غذا‌های دست ساز و فاسد شدنی مانند برخی سالاد‌ها (الویه، کاهو و...) و نیز استفاده چندین باره از روغن‌ها و... از مواردی است که ظاهرا از دید بازرسان دور مانده و توجه چندانی بدان نمی‌شود که باید گفت این امر از موارد مهم ایجاد مسمومیت در استفاده کنندگان از این مواد غذایی است.
لازم به ذکر است که حمل زباله به خارج از مراکز و‌‌ رها کردن آن در مقابل مراکز توزیع به صورت غیر بهداشتی از عوامل تجمع جانوران موزی می‌باشد که بر ایجاد بیماری‌های مختلف دامن زده است.

توصیه‌هایی پیشگیری از معضلات بهداشتی
به منظور رفع مشکلات مذکور و بهبود وضعیت موجود می‌توان مواردی را به شرح زیر مطرح کرد. نظارت مستمر آزمایشگاهی در کنار نظارت ظاهری از مواردی است که توجه به آن از اقدامات مهم پیشگیرانه می‌باشد چرا که در بسیاری موارد نظارت ظاهری در دستیابی به فساد مواد غذایی کفایت نکرده و نیاز به نمونه برداری و بررسی‌های مستمر آزمایشگاهی ضرورت می‌یابد. تغییر مستمر ناظران با توجه به عادی شدن بسیاری از موارد در مراجات مکرر می‌تواند در بالابردن دقت عمل آنان مفید باشد جلوگیری از دستفروشی مواد غذایی که از مهم‌ترین عوامل توزیع مواد غذایی فاسد می‌باشد در بالابردن سطح سلامت مفید احساس می‌شود جمع آوری مود غذایی غیر استاندارد که در بسیاری از مراکز تهیه و توزیع علی الخصوص مناطق محروم‌تر مشاهده می‌شود در کاهش ایجاد مسمومیت و... نقش به سزایی خواهد داشت.اخذ گزارش‌های مردمی مستمر و نیز تهیه بانک اطلاعاتی از نحوه مسمومیت‌ها و مراکز موثر در آن‌ها می‌تواند در شناسایی مراکز آلوده توزیع کننده مفید واقع گردد. در کنار اقدامات انجام شده از سوی مراکز نظارتی، تهیه غذا از مراکزی با وضعیت بهداشتی مناسب توسط مسافران و زائران محترم می‌تواند در کاهش معضلات ناشی از مواد غذایی غیر بهداشتی موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha