یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 48944

دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده، دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی در یادداشتی علل ریزش موی مردان و راهکارهای مقابله با آن را توضیح داد.

سلامت نیوز :  دکتر محمد علی نیلفروش‌زاده، دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی در یادداشتی به سینا علل ریزش موی مردان و راهکارهای مقابله با آن را توضیح داد.

تعداد معدودی از مردان مشکل طاسی خود را به خوبی پذیرفته و با آن زندگی می‌کنند ولی امروزه اکثریت آن‌ها فعال‌تر برخورد کرده و برای برگرداندن موی از دست رفته به دنبال هر درمانی می‌روند از درمانهای سنتی گرفته تا دارویی و جراحی، به نظر آن‌ها داشتن مو مترادف است، با جوانی، زیبایی، زنده دلی، اطمینان و اعتماد به نفس. محققان در چندین مطالعه اثرات درمانی طاسی را در درمردان بررسی کرده‌اند، بسیاری از مردان عنوان کرده‌اند شروع از دست رفتن مو‌ها یک مرحله پراسترس در زندگی آن‌ها بوده و از اینکه نظر دیگران در مورد آن‌ها چگونه است، نگران بودند. نتایج به دست آمده نشان داده وقتی که فرد به واسطه از دست دادن مو‌ها این حد پندار منفی در مورد خویش پیدا کند، دچار خود شکستگی شده و افسردگی کم کم بر او غالب می‌شود و کیفیت زندگی او را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی بایستی برای حفظ موهای باقیمانده و برگرداندن موهای از دست رفته به دنبال بهترین راه حل بود. این است که در سالهای اخیر پیوند مو این همه مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به اینکه در سراسر جهان ۶۰درصد مردان یا طاس هستند یا در مرحله از دست دادن موهای خود قرار گرفته‌اند، بیشتر مراجعین به ما، مرد‌ها هستند. هر شاخه از موی سر انسان دارای یک سیکل رشدی می‌باشد که به طور ژنتیکی برای آن طراحی شده و این سیکل شامل رشد، پیری و ریزش است. به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ مو می‌ریزد، البته در افراد مختلف متفاوت است. همچنان که یک مو می‌ریزد موی جدید جای آن را می‌گیرد. مشکل زمانی آغاز می‌شود که موهای ریزش یافته بیشتر و سریع‌تر از موهای رویش یافته جدید باشد و یا رشد موهای جدید ضعیف شود. در این حالت پس از مدتی از تعداد کل مو‌ها کاسته شده و فرد متوجه کاهش حجم مو‌هایش می‌شود. این علت اصلی ریزش مو می‌باشد. در واقع عوامل مختلفی می‌توانند بر سیکل رشد اثر کرده و باعث ریزش موقت یا دائمی آن شوند.

معمول‌ترین علت ریزش مو در آقایان عامل پرقدرت آندروژنیک است. همانطور که از نام آن مشخص است دو فاکتور مهم هورمون آندروژن و ژنتیک نقش اصلی را در این ریزش مو دارند. در خانم‌ها هم این نوع ریزش مو ایجاد می‌شود ولی معمولاً باعث نازک شدن مو و ریزش منتشر در سر می‌شود. در آقایان بعد از بلوغ به دنبال افزایش سطح هورمونهای آندروژنی نازک شدن مو‌ها و عقب رفتن موهای ناحیه پیشانی شروع می‌شود. بطور کلی افرادی که می‌توانند پیوند مو انجام دهند شامل ریزش موی آندروژنتیک مردانه، زنانه با ریزش موی ژنتیکی، زنان با طاسی آندروژنتیک مشابه الگوی مردانه که بهترین کاندید بین زنان می‌باشند زیرا موهای ناحیه دهنده آن‌ها تراکم بالایی داشته و احتمال ریزش ندارد، ریزش‌های موضعی در اطراف خط مو ناشی از جراحی کششی پوست صورت، ریزش موضعی ناشی از نحوه آرایش مو‌ها وارد آوردن کشش زیاد به مو، اسکار ناشی از تصادف، سوختگی، جراحی یا بیماریهای التهابی و عفونی در سر، هستند که با توجه به تراکم موهای پشت سرشان تا ۳۰۰۰ الی ۶۰۰۰ تار مو کاشته می‌شود. تعداد گرافتهایی که در هر جلسه کاشته می‌شود به تراکم مو در ناحیه دهنده، رنگ مو و پوست، میزان شلی پوست سر، ضخامت هر تار مو، و تعداد مو‌ها در هر فولیکول بستگی دارد.

در صورتیکه در شرح حال بیمار و یا آزمایشات درخواست شده از بیمار، بیماری مشاهده شود که عمل پیوند مو تداخل داشته باشد، عمل پیوند مو در این افراد انجام نخواهد شد.
همانطور که اشاره شد ۶۰درصد مردان مواردی از طاسی را تجربه می‌کنند و بنابراین بیشتر مراجعین مرد به مطب من، مربوط به ریزش مو می‌باشد. بیشترین داروهایی که تجویز می‌شود، با توجه به اینکه درمان استاندارد در مورد تائید FDA برای این مشکل تنها ماینوکسیدیل موضعی ۲ و ۵ درصد و قرص فیناستراید می‌باشد، بیشترین داروی تجویزی از این نوع است. به نظر بسیاری از مراجعین، داشتن مو، مترادف است با جوانی، زیبایی، زنده دلی، اطمینان و اعتماد به نفس.

عمل پیوند مو توسط یک تیم انجام می‌شود که مجموعه‌ای از افراد با تجربه و مطلع هستند. این عمل ۶-۴ ساعت وقت لازم دارد. قطعاً هزینه عمل پس از معاینه حضوری مشخص خواهد شد. البته با توجه به اینکه یک تغییر دائمی در مو‌ها ایجاد می‌شود و ظاهر فرد چندین سال جوان‌تر و جذاب‌تر می‌شود به خصوص در خانم‌ها که داشتن مویی پر و زیبا آرزوی آنهاست پرداخت این هزینه به عنوان یک سرمایه گذاری با ارزش در زندگی محسوب خواهد شد. با توجه به اینکه عمل جراحی پیوند مو یک عمل سنگین است، خیلی از بیماران ممکن است نسبت به انجام آن تردید داشته باشند ولی بیمارانیکه به کلینیک ما مراجعه می‌کنند، چون نتایج خوب پیوند سایر بیماران و خصوصاً افراد مشهور معروف را می‌بینند نسبت به انجام این عمل مصمم می‌شوند. توصیه می‌شود بیمارانیکه قصد انجام پیوند مو دارند، در شرایطی مراجعه کننده آمادگی کامل جسمی و روحی داشته باشند. همانطور که اشاره شد، چهره هر فرد فاکتور مهمی در تعامل اجتماعی او محسوب می‌شود و با توجه به این عامل که کیفیت زندگی هر فرد به ارتباط اجتماعی او نیز بی‌ارتباط نیست، توجه به این مورد برای هر فردی جذاب است.

در مورد این افراد خوشبختانه نتایج ظاهری مثبت بوده و باعث جذب سایر افراد شده است. بزرگ‌ترین مشکلی که در ارتباط با این افراد روبرو هستیم این است که غالبا این افراد می‌خواهند سایرین متوجه تغییر شکل ظاهری آن‌ها نشوند و تقاضای آن‌ها حفظ رازداری در مورد عمل آنهاست که ما هم اخلاقا به آن متعهد هستیم ولیکن به عنوان مثال در مورد یکی از چهره‌های معروف سیاسی وقتی که عکس جدید او را صفحه اول یکی از روزنامه‌ها و عکس قدیمی او به همراه ادامه مطالب در صفحات داخلی آن روزنامه به چاپ رساندند خوانندگان متوجه تغییر ظاهری او شدند و یا در مورد یکی از کارگردانان معروف سینما که اتفاقا در یکی از فیلمهای خود نیز نقش ارائه کرده بود، از آنجائیکه پس از کاشت مو نقش یک فرد با سن کمتر از سن واقعی خود را بازی کرده بود، مردم با مقایسه او با فیلمهای قبلی‌اش به تغییر ظاهری او پی بردند. البته بر عکس آن هم موردی داشتیم که از مجریان معروف تلویزیون بودند و ایشان هنگام عزیمت به سفر حج این عمل را انجام داده‌اند و از آنجائیکه باید مو‌ها کوتاه باشد، تا زمان بلند شدن مو‌ها و رویش کامل کسی متوجه تغییر چهره او نشد. در این موارد با اینکه ما ملزم به رعایت راز داری بودیم ولی فعالیت هنری یا سیاسی این افراد باعث کشف تغییر ظاهری آن‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha