نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: درمان کاملاً رایگان مردم موجب مراجعه بی رویه به پزشک و مراکز درمانی می‌شود، در عین حال تعرفه های پزشکی باید واقعی شوند تا حدود ۹۰ درصد پزشکان سالم تخلف نکنند.

سلامت نیوز : محمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با فارس راهکار کاهش پرداخت از جیب مردم اظهار داشت: در قانون اساسی یکی از وظایفی که بر عهده دولت‌ها گذاشته شده تامین سلامت مردم است و در قوانین مدنی هم این گونه پیش‌بینی شده که بحث سلامت از مسیر بیمه‌ها عبور کند و مردم چیزی بیشتر از 30 درصد هزینه را نپردازند و دولت‌ باید شرایط اجرای قانون را فراهم کند.

درمان کاملا رایگان مراجعه بی‌رویه را در پی دارد

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: یک بحث کارشناسی مطرح است که اصلاً باید پرداختی از جیب مردم در درمان صورت بگیرد یا خیر. برخی می‌گویند در کشورهای پیشرفته هزینه درمان کاملاً رایگان و بدون پرداخت وجه صورت می‌گیرد از آن طرف گفته می‌شود عدم پرداخت وجه به گونه‌ای عدم مشارکت افراد در امر سلامتشان را در پی دارد و ممکن است سبب مصرف یا مراجعات بی‌رویه شود. دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران ادامه داد: در کشورهایی که نظام سلامت سوسیالیستی اداره می‌شود و مردم هیچ وجهی از جیبشان نمی‌پردازند ولی به گونه‌ای دیگر مانند انبوه مالیات، مالیات بر تولیداتی که مخل سلامت هستند به گونه‌ای هزینه را تامین می‌کنند.به گفته نوروزی سیستم درمان کاملاً رایگان در دنیا معضلاتی را هم به‌وجود آورده و دسترسی بیمار به آن پزشکی که خودش می‌خواهد محدود شده و تنها سیستم ارجاع برقرار است و اختیار انتخاب پزشک از مردم سلب می‌شود.وی اذعان داشت: در کشور ما مردم دوست دارند در انتخاب پزشک آزاد باشند و این امر سبب شده تا نظام سلامت سیستم خود را پیدا کند و مردم می‌توانند وارد بخش خصوصی شوند و هزینه را خودشان بپردازند یا وارد سیستم درمان دولتی شوند و هزینه خیلی کمی از جیب بپردازند.

نظام بیمه در کشور ما درآمدزا نیست

نوروزی نقص در گردش مالی بیمه‌‌ها را از موانع موجود نظام سلامت در ایران دانست و افزود: در نظام سلامت ما بیمه‌درآمدزا نیست و به نظر می‌رسد تدبیر صحیحی برای اداره‌اش صورت نمی‌گیرد. در دنیا به بیمه‌ها به عنوان بنگاه اقتصادی نگاه می‌شود و بیمه با سرمایه‌گذاری هزینه درمان مردم را تامین می‌کند.عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: اتفاقی که در طول زمان برای ما افتاده این است که بیمه‌ها باری از دوش مردم برنداشته و مردم پولی که بیمه‌ باید بدهد را از جیبشان می‌دهند و در نتیجه به جای آنکه 70 درصد هزینه‌های درمان را بیمه بدهد و 30 درصد بقیه را مردم، 70 درصد را مردم می‌پردازند و 30 درصد را بیمه.وی گفت: نباید گفت مردم پول اضافی به پزشک می‌پردازند از ابتدا پزشکان به خاطر شرایط خاص از رسیدن به عددهای واقعی تعرفه‌ها محروم مانده‌اند و وقتی یک چیزی در ابهام می‌ماند و واقعی نمی‌شود آشفتگی در آن ایجاد می‌شود و آن موقع عده‌ای زیاده‌خواه در این میان سربلند می‌کنند.

واقعی شدن تعرفه‌ها مانع تخلف می‌شود

وی اضافه کرد: هدفمان از واقعی شدن تعرفه‌ها حفظ 80، 90 درصد افراد مقید به تعرفه‌ها است وقتی این اعداد و ارقام واقعی نباشد فرد را به سمت کار غیرقانونی سوق می‌دهند. واقعی شدن تعرفه‌ها در شرایط موجود مانع تخلف می‌شود و فقط افراد معدودی زیاده‌خواه باقی می‌مانند که قابل شناسایی هستند.وی در پاسخ به اینکه افراد زیاده‌خواه را معمولاً نفرات اول هر رشته تخصصی و حتی جراحی تشکیل می‌دهند که ممکن است در صورت برخورد با آنها مردم از خدمتشان محروم شوند و چه راهکاری برای این مسئله می‌توان اندیشید گفت: مردم باید این نکته را قبول کنند که افراد فارغ‌التحصیل هر رشته از یک قابلیت پایه‌ای برخوردارند،‌گاه افراد رشته‌های خاصی با تمرین تبحر خاصی به دست می‌آورند، ولی در بقیه رشته‌ها این گونه نیست، کمتر اتفاق می‌افتد که شما نتوانید 20 جراح قلب متبحر پیدا کنید.

برخی از لحاظ روانی فقط یکسری پزشک خاص را قبول دارند

نورورزی مدل تبلیغات سینه به سینه بین مردم را عامل تمایز متخصصان و جراحان عنوان کرد و گفت: اگر مردم به سیاستگذاران بهداشت و درمان اعتقاد دارند باید وقتی وزرات بهداشت نام یک نفر را متخصص می‌گذارد او را بپذیرند. مضاف بر اینکه برخی از لحاظ روانی فقط یکسری پزشکان معروف و سرشناس را قبول دارند.وی ادامه داد: از طرفی نباید توقع داشته باشیم فرد پولدار که مالیات چندانی هم نمی‌پردازد با فرد متوسط جامعه یکسان بپردازد و در نظام سلامت برعکس کار می‌کنیم و فکر می‌کنیم همه باید یکسان بپردازند.نوروزی گفت: به عنوان مثال فردی ایرانی‌الاصل از آمریکا با هواپیمای درجه یک به ایران آمد و در گران‌ترین بیمارستان بستری شد ولی می‌خواست هزینه خود را با بیمه مکمل بپردازد در صورتی که دلیلی ندارد یک چنین فردی بار درمانی خود را به بیمه تحمیل کند.وی گفت: عده معدودی از جامعه پزشکی هر جور دلشان می‌خواهد کار می‌کنند و عده‌ای از جامعه پزشکی با نظام معمولی کار می‌کنند و عدد و رقم غیرواقعی تعرفه‌ها را می‌گیرند و ضرر می‌کنند. تعرفه باید در تمام الگوها اجرا شود که ویزیت یکی از مولفه‌هاست، حق جراح و متخصص و از آنها مهمتر حق واحد ارائه دهنده خدمت مانند بیمارستان است که همه باید با هم دیده شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha