دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 48960

پس از بازگشت دوباره قیمت شیر به همان 630 تومان سابق، برخی مغازه‌داران شیر را گران‌تر از تعرفه قانونی به فروش می‌رسانند.

ماست و پنیر بخرید تا شیر بدهیم
سلامت نیوز : پس از بازگشت دوباره قیمت شیر به همان 630 تومان سابق، برخی مغازه‌داران شیر را گران‌تر از تعرفه قانونی به فروش می‌رسانند. به گفته مدیر بازرسی و نظارت اصناف تهران، در حال حاضر شیر كیسه‌ای هزار تومان و شیر یك لیتری پاكتی میهن كه تولید عمده شیر را به عهده دارد، به مبلغ 1500 تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است كه برخی مغازه‌داران همچنان با همان قیمت قبلی 1600 تومان آن را عرضه می‌كنند.به گزارش فارس، داوود اسكندری اظهار داشت: این مبالغ تا قبل از اعمال تعرفه جدید شیر كه همان 630 تومان بود، برای شیر كیسه‌ای 1200 تومان و برای شیر پاكتی یك لیتری میهن 1600 تومان بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ؛ وی ادامه داد: شیر پاكتی یك لیتری میهن از ابتدای امسال كه 1400 تومان قیمت داشت، به 1450 تومان و پس از آن 1600 و در حال حاضر به 1500 تومان رسیده است.  اسكندری اظهار داشت: گزارش‌هایی كه ماموران بازرسی ما از تهران دارند، حكایت از این است كه تولید‌كنندگان و كارخانه‌های تولید شیر، تولیداتشان را كم كرده و بعضا به صفر رسانده‌اند و از سویی شیر را به تعداد بسیار كمتر به مغازه داران ارایه می‌دهند. وی گفت:

از طرفی در حال حاضر قیمت ماست و پنیر و لبنیات بالاست و مغازه‌دار برای دریافت شیر باید به اجبار از تولیدكننده آن ماست و پنیر هم بخرد. مدیر بازرسی و نظارت اصناف تهران افزود: در بحث تولید شیر متاسفانه ناهماهنگی‌هایی وجود دارد و تولید برخی كارخانه‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله خرابی دستگاه‌ها پایین آمده و از سویی سهمیه‌ای كه كارخانه‌های شیر به مغازه‌ها می‌دادند، در حال حاضر حدود 50 درصد كاهش یافته است.

اعتراض به سبك نمایندگان

چندی پیش نیز 200 نماینده مجلس در بیانیه‌ای خواستار واقعی شدن قیمت شیر و گندم شدند. در این بیانیه آمده بود: اقدامات و رویه‌بخشی از دولت می‌رود تا خسارات جبران‌ناپذیری به تولید كشاورزی و امنیت غذایی كشور وارد كند. چند ماهی است كه ذخیره ژنتیك كشور در بخش تولید شیر مورد مخاطره شدید قرار گرفته است و هزاران گاو شیری كشور به كشتارگاه تحویل شده‌اند.جبران این واقعه تاسف آور میسر نیست مگر با سال‌ها وقت و سرمایه‌گذاری زیاد و افزایش شدید قیمت علوفه، دامداران را با ضرر سنگین مواجه می‌كند و با ادامه این روال دولت مجبور به واردات شیر خشك خارجی خواهد شد بعلاوه تعداد زیادی از واحدهای تولید شیر تعطیل و جمعیتی از بیكاران به خیل بیكاران كشورافزوده خواهد شد.

تورم ناشی از گرانی محصولات لبنی پذیرفتنی نیست و لیكن تعطیلی عوامل تولید و ایجاد بیكاری به مراتب تلخ‌تر است تعیین قیمت غیر كارشناسی و غیر منصفانه شیر به هر كیلو 630 تومان در حالی تحمیل می‌شود كه قیمت تمام شده حدود 800تومان برای هر كیلو است. تعیین مبلغ 395 تومان برای خرید تضمینی هر كیلو گندم، در حالی كه قیمت تمام شده حدود550 تومان در كیلو محاسبه شده است از مصادیق بارز كار غیر كارشناسی و تحمیلی و خسارت آور بر ضد تولید است.بر اساس قانون قیمت خرید تضمینی باید متضمن هزینه تمام شده تولید بعلاوه سودی عادلانه برای تولید‌كننده باشد. انتظار جدی جهت اقدام موثر و سریع دولت و برطرف كردن این ظلم فاحش و اعلام نتیجه به مجلس شورای اسلامی را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha