دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 48966

یك متخصص گیاهان دارویی گفت: برای تهیه یك كیلو زعفران حدود 100 هزار گل نیاز است كه موجب شده زعفران از جمله گرانترین ماده‌ها در طول تاریخ باشد.

زعفران، كم‌كننده اشتها
سلامت نیوز :"هادی گلزاری مكمل" در گفت‌وگو با (ایسنا)، منطقه همدان، افزود: گیاه زعفران، گیاهی از خانواده زنبقیان است كه از زمان قدیم بین ملل مختلف شناخته شده بوده و مصارف خوراكی و دارویی داشته است. گل‌های زیبا و بنفش آن در فصل پاییز،‌ صبح‌ها پیش از طلوع به وسیله دست، برداشت و سپس كلاله قرمز رنگ آن جدا شده و خشك می‌شود.

وی تصریح كرد: امروزه ایران بزرگترین كشور تولیدكننده زعفران در دنیاست كه بیشتر آن در خراسان كشت می‌شود.گلزاری مكمل با بیان این‌كه زعفران از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خشك است،‌ عنوان كرد: زعفران دارای خواصی مانند مفرح قوا، مقوی حواس، قابض، باز كننده گرفتگی‌های(سده)، دماغ(سر)، جگر(كبد) و كم كننده اشتها و مقوی معده است.همچنین در صورتی كه زعفران با عسل مصرف شود دافع سنگ كلیه خواهد بود. زعفران را می‌توان به روش‌های مختلفی از جمله استشمام برای رفع سردرد شدید و بیخوابی مصرف كرد.وی در بیان اهمیت مصرف زعفران، خاطرنشان كرد: "حاجی محمدعلی باروچی" به عنوان آشپز شاه اسماعیل در سال 927 هجری در كتاب طباخی خود، دستور تهیه بسیاری از غذاها و حلواهای كهن ایرانی را شرح داده كه در بسیاری از آنها نیز زعفران به كار رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha