دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 48970

مركز مدیریت بهداشت جمعیت آمریكا (PHM) در گزارش جدیدی اعلام كرد: براساس نتایج یك مدل آماری جدید در آمریكا پیش بینی شده است كه تا سال 2025 میلادی تعداد مبتلایان به دیابت در این كشور به 53 میلیون نفر خواهد رسید.

سلامت نیوز : در این مدل آماری تعداد مبتلایان به این بیماری در آمریكا تا سال 2025 میلادی و نیز تاثیر افزایش شیوع دیابت روی نظام بهداشتی این كشور پیش بینی شده است. به این ترتیب شمار مبتلایان به دیابت در سال 2025 در این كشور در مقایسه با سال 2010 میلادی 64 درصد افزایش خواهد یافت.

این پیش بینی‌ها حاكی از آن است که تعداد بیماران دیابتی به علت شیوع چاقی در كنار گسترش الگوهای ناسالم زندگی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.كارشناسان بهداشت عمومی در این مطالعه علت روند رو به رشد شیوع دیابت را رواج عادت‌های غذایی غیرسالم و نادرست در بین بسیاری از مردم این كشور از جمله مصرف زیاد فست فودهای مملو از چربی و نمک همراه با عدم تحرك كافی دانسته‌اند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ به گفته پزشكان؛ دیابت یا بیماری قند زمانی بروز می‌كند که هورمون انسولین به عنوان تنظیم‌ کننده قند خون یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌‌شود و یا اینکه بافت‌های بدن به درستی به آن پاسخ نمی‌دهند لذا سوخت و ساز قند در بدن مختل می‌‌شود و قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و در نهایت علائم و نشانه‌های اصلی دیابت نظیر پرخوری و پرادراری بروز می‌كنند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است که میزان مرگ و میر افراد دیابتی تا سال 2030 میلادی همچنان افزایش می‌یابد. این سازمان تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان را بیش از 346 میلیون نفر تخمین زده و اعلام كرده است كه دنبال كردن از رژیم‌های غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات از مهمترین اقدامات پیشگیری از دیابت است.دكتر دیوید بی ناش رئیس دانشكده بهداشت عمومی جفرسون آمریكا در بیانیه‌ای خاطرنشان ساخت: دیابت اكنون به یك معضل امنیت ملی تبدیل شده چرا كه تمام جنبه‌های سلامت و زندگی مردم ما را به خطر انداخته است.در این گزارش همچنین عنوان شده است كه «مدل 2025 دیابت» برای آشكار ساختن مزایای تغییر در عادات الگوی زندگی و میانجی‌های خاص در كمك به كاهش همه گیری دیابت می‌تواند كاربرد داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دیابت برحسب عامل ایجاد كننده آن به دو گروه دیابت نوع اول و دوم تقسیم می‌شود. دیابت نوع اول كه در افراد كم سن شایع است در نتیجه تخریب سلول‌های ترشح كننده هورمون انسولین بروز می كند كه تخریب این سلول‌ها توسط دستگاه ایمنی بدن صورت می گیرد. این بیماران ناچار هستند برای همیشه و از سنین كم با تزریق انسولین، کمبود این هورمون را در بدن جبران كرده و قند خود را در حالت طبیعی نگه دارند. دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان معمولا در سنین میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن در برابر انسولین بروز می‌كند و درمان قطعی ندارد اما می توان با اقدامات و شیوه‌های مختلف و موثر آن را كنترل كرده و یا از بروز آن پیشگیری نمود.آمارها نشان می دهد كه دیابت نوع دوم به مراتب بسیار شایع‌تر از نوع اول است به طوری كه حدود 90 تا 95 درصد موارد ابتلا به دیابت را نوع دوم آن تشكیل می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha