کاربران عزیز سلامت نیوز طبق قولی که داده بودیم قرار بر این بود که چند روزی سوالات تغذیه ای شما را دریافت کنیم و سپس پاسخ های خانم پروانه کاظمی که کارشناس تغذیه وزارت بهداشت و درمان هستند را منتشر نماییم.

پاسخ به سوالاتی درباره رژیم های چاقی و لاغری
سلامت نیوز : کاربران عزیز سلامت نیوز طبق قولی که داده بودیم قرار بر این بود که چند روزی سوالات تغذیه ای شما را دریافت کنیم و سپس پاسخ های خانم پروانه کاظمی که کارشناس تغذیه وزارت بهداشت و درمان هستند را منتشر نماییم.

1- سلام من 20 ساله هستم و دارای فرزندی هفت ماهه هستم من قبل از به دنیا آورن فرزندم 55 کیلو بودم اما حالا خیلی کاهش وزن دارم شیر هم به بچه ام نمی دهم و رژیم غذایی خوبی هم دارم اما وزنم به حالت عادی خود برنمی گردد ؟ خواهش می کنم علت این کاهش وزن را به من بگویید. با تشکر فراوان.
جواب: سلام دوست عزیز. اینکه تعیین بشه رژیم غذایی شما خوب است یا نه عموما توسط کارشناس باید مشخص بشه. 80 درصد افراد معمولا نمی دانند برنامه غذایی که دارند برای برآوردن نیازهایشان مکفی است یا نه. شما هم باید ارزیابی تغذیه ای بشوید و هم یکسری آزمایش های لازم را انجام دهید تا علت کاهش وزن شما مشخص شود.

2- آیا خوردن قرص های کبد چرب برای کاهش وزن، بدون مشورت با پزشک ضرر دارد؟
جواب:عموما مصرف ویتامین ها هم که جزء کم خطرترین داروهای مکمل هستند برای افراد بدون تجویز متخصص توصیه نمی شود چه برسد به قرص های کبد چرب!!

3-آیا ازدواج با افزایش وزن رابطه ای دارد؟ من از وقتی عقد کرده ام در مدت یک سال حدودا 8 کیلو افزایش وزن داشته ام.
جواب: ازدواج با افزایش وزن رابطه مستقیمی ندارد اما عوامل حاشیه ای روانشناسی باعث این قضیه می شود.در بعضی موارد از بین رفتن استرس های دوران مجردی هم باعث این افزایش می شود. یکی از مراجعین دفتر اینجانب می گفت در دوران عقد نصف ماه با نامزدش غذای بیرون می خوردند که باعث افزایش وزن ایشان شده بود.

4-آیا ممکن است رابطه جنسی منجر به چاقی شود؟
جواب: معمولا رابطه جنسی طبیعی و استاندارد باعث چاقی یا لاغری نمیشود.

5- من برای کاهش وزن مدتی ورزش می کردم اما هر بار به یک بیماری مبتلا می شوم. مثلا یک روز سرما می خورم، یک روز سرفه های شدید و برخی روزها دچارضعف شدید می شوم و زمانی که ورزش را قطع می کنم خود به خود خوب می شوم.
جواب: احتمالا سطح سیستم ایمنی شما با ورزش افت پیدا می کند. بهتر است زمان های ورزش  از مصرف ویتامین ث و اکسیدان ها غافل نشوید.

6-آیا ممکن است بدن بعضی افراد با ورزش سازگاری نداشته باشد و منجر به بیمار شدن شان شود؟
جواب: ممکن است نوع ورزش با بدن فرد و ساختار فرد سازگار نباشد. مثلا برای کسی که گودی کمر دارد یا کف پای صاف دارد بعضی ورزشها مناسب نمی باشد. هر کسی با توجه به شناخت بدنی خود می تواند ورزش های نامناسب را برای خود تشخیص دهد.

7-کاهش وزن در هر دوره چه میزان باشد که به بدن آسیب نرسد؟آیا در بین زنان و مردان تفاوتی وجود دارد؟
جواب: کاهش وزن در زنان و مردان به صورت جزیی متفاوت است . در یک رِژیم استاندارد در خانم ها ماهی 2 کیلو و در آقایان تا ماهی 4 کیلو می توانیم کاهش وزن بدون عوارض داشته باشیم.
 
8-چرا هنگام دوره ماهانه وزن بدن زنان بیشتر نشان داده می شود؟
جواب: به دلیل تغییرات هورمونی بدن معمولا تا حدود1 تا 2 کیلو احتباس آب و ادم دیده می شود و این امر بر وزن حجمی بدن تاثیر گذاشته و ترازو  بیشتر از قبل وزن را نشان می دهد.

9-با سلام و خسته نباشید کودکی 6 ساله دارم که بسیار کم غذاست و خصوصا برای وعده صبحانه بایستی با هزار ترفند به وی صبحانه بدهم لطفا راهنمایی کنید چطور کودکم را به خوردن صبحانه تشویق کنم و اینکه آیا ممکن است با صبحانه نخوردن و یا حجم کم صبحانه مشکلی برای کودکم پیش بیاید؟
جواب: مسلم است که کودک کم غذا نسبت به صبحانه که اولین وعده غذایی است واکنش منفی نشان می دهد. مشاوره برای کودک بسیار مهم و سخت تر از افراد عادی است و جواب سوال شما در چند خط نمی گنجد. اما توصیه می شود اگر کودک شما صبحانه نمی خورد با خوردن آبمیوه در صبح  او را تشویق به خوردن کنید. با کمک او آبمیوه بگیرید و با هم میل کنید. آب میوه های مفیدی مثل آب سیب. آب پرتقال.آب هویج و ....

10- با سلام و خسته نباشید آیا مصرف داروهای چاقی برای افرادی که لاغر هستند مضر است؟ رژیم غذایی برای افرادی که خیلی لاغر هستند خصوصا کسانی که مشکلات دستگاه گوارش دارند چیست؟
جواب: داروهای چاق کننده عموما با تحریک سیستم عصبی باعث افزایش اشتها می شوند اما عمده ترین ایراد این داروها خواب آور بودن آنهاست البته منظور داروهای استاندارد است نه داروهای موجود در عطاری ها.
در مورد مشکلات گوارشی باید گفت اول باید علت مشکل گوارشی رفع شود. بدون رفع مشکل عموما امکان چاق شدن فرد لاغر امکان پذیر نیست.

11-افرادی که کم خونی دارند بهتر است چه غذاهایی را بیشتر مصرف کنند؟ آیا با رژیم غذایی کم خونی برطرف می شود؟
جواب: برنامه غذایی در تصحیح کم خونی خفیف موثر است اما در کم خونی مزمن یا حاد حتما باید درمان دارویی صورت پذیرد. مصرف غذاهای گوشتی به همراه ویتامین ثٰ- جگر و پسته مناسب می باشند همچنین مصرف چای برای افراد کم خون مضر است.

12-آیا رژیم غذایی خاصی برای جوانی پوست وجود دارد؟ آیا مصرف کم آب نقشی در کدر شدن پوست دارد؟
جواب: مصرف میوه و سبزی تازه و حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین ای، مصرف کمتر چای، مصرف فراوان آب در حد 6 تا 8 لیوان و چربی کم غذایی تاثیرات مثبتی بر جوان ماندن پوست دارد.

13-برای بلند قد شدن فرزندم چه باید بکنم؟ آیا رژیم غذایی خاصی وجود دارد؟ دختر من کلاس چهارم دبستان است اما ریزنقش تر از سایر دوستان همسن خودش است چه باید بکنیم؟
جواب: برای افزایش قد فرزند خود ابتدا با یک متخصص غدد اطفال سپس با کارشناس تغذیه مشورت نمایید. اطلاعات شما در مورد دخترتان بسیار کلی است. اما خوب است به این توصیه ها توجه داشته باشید:  تحقیقات نشان داده ویتامین آ، پروتئین و روی بیشترین تأثیر را در افزایش قد دارند. مواد غذایی نظیر هویج، پرتقال، لیموترش، جگر، ماهی قزل آلا، گوجه فرنگی و... سرشار از ویتامین آ است.
ویتامین د نیز به رشد افراد کمک زیادی می‌کند، از این رو مصرف این ویتامین برای کودکان ضروری است.
کمبود ویتامین دی در کودکان میزان رشد را پائین می آورد..
نوجوانانی که در سنین رشد هستند و افزایش قد خوبی ندارند می توانند با مصرف مکمل ویتامینها و املاح ، طبق دستور و مصرف هفتگی آهن ، رشد قدی شان را بهبود بخشند. پس توصیه می شد کسانی که می خواهند قد بلند تری داشته باشند هفته ای یکبار جگر و دو بار غذای دریایی میل کنند وهر روز چند عدد ، بادام ، بادام زمینی وگردو بخورند .نکته بسیارمهم در افزایش قد ، انجام فعالیت های ورزشی است . هر چه تحرک ما بیشتر باشد گردش املاح استخوانی بیشتر خواهد بود و این مساله به رشد قدی کمک خواهد کرد. ورزشهایی مثل بسکتبال، والیبال، شنا، بدمینتون و تنیس برای کمک به  افزایش قد بسیار مفید اند. با انجام حرکات کششی میتوان تا 3 اینچ(7.5 سانتیمتر) قد بلندتر شد.

14-سلام و خسته نباشید فراوان خدمت خانم دکتر کاظمی سوالی که داشتم در خصوص بیماری دیابت است و اینکه آیا با توجه به اینکه تابستان در راه است و تنوع میوه ها زیاد است دیابتی ها می توانند از انواع میوه ها مصرف کنند و مصرف چه میوه هایی برای دیابتی ها مضر است؟
جواب: عموما هیچ میوه ای برای دیابتیک ها مضر نیستند اما باید در مصرف بعضی از این میوه ها محدودیت قایل شد. مثل هندوانه، انگور و خربزه.


15-با سلام چه غذاهایی برای افزایش حافظه خوب است و برای مقابله با بیحالی چه غذاهایی باید بخوریم؟
جواب: غذاهای دریایی و میوه ها برای حافظه مناسب می باشند.
علت بیحالی عموما به کم خونی افراد برمی گردد.اول علت بیحالی را رفع کرده بعد به سراغ خوراکی ها بیایید. بهتر است از غذاهایی که ارزش غذایی ندارند بپرهیزید،غذاهایی که فقط باعث چاقی شما می شوند،نه تنها حافظه شما را تقویت نمی کنند بلکه کلسترول خونتان را نیز بالا می برند .
این ده ماده غذایی به ترتیب زیر می باشد :  
1- اسفناج :اسفناج به دلیل بافت های گیاهی که دارد از بسیاری از بیماری ها در خانم های پیشگیری می کند.تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که از اسفناج و سبزی های سبز دیگری استفاده می کنند،پیر شدن سلول هایشان را به تاخیر می اندازند.اسفناج به دلیل آنزیم هایی که در برگ های آن وجود دارد،سیناپس بین سلول های را تسهیل می بخشدو هوش را تقویت می کند.اسفناج دارای ماده ی دارویی به نام فولیک اسید است که در جهت تقویت حافظه موثر می باشد و هم چنین برای افرادی که دارای عارضه ی قلبی هستند نیز بسیار مفید می باشد.اسفناج حاوی مواد آنتی اکسیدان نیز می باشد.
2- قهوه : قهوه دارای موادی مانند :آنتی اکسیدانها،آمینو اسید،ویتامین و مینرال است.بخصوص اگر دانه های قهوه را دم کنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.قهوه به دلیل کافئینی که دارد در جهت تقویت حافظه مفید است.قهوه ی هم چنین بر ضد آلزایمر میباشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد .  
3- غلات: غلاتی مانند سویا ،لوبیا،نخود فرنگی،عدس سبزیجات دارای روغن بسیار مفیدی هستند که در جهت تقویت حافظه لازم می باشد .  
4- میوه و سبزیجات :میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی هستند.میوه و سبزیجات بسیار برای تقویت حافظه مفیدند.
5- تخم مرغ :تخم مرغ ماده بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشد بخصوص این که مادران باردار به هنگام بارداری و در هنگامی که جنینی را در رحم دارند،تخم مرغ مصرف کنند در هوش فرزندشان بسیار موثر است .
6- ماست : آیا می دانید یک پیاله ماست دارای امگا 3 و دی اچ ای می باشد.امگا 3 و دی اچ ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشند .اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف کند،تاثیر بسیاری را بر روی رشد او می گذارد .
7- انبه  :این میوه ماده ی دیگری است که در تقویت حافظه بسیار مفید می باشد.با این که میوه چرب است و دارای بافتهای چربی می باشد اما باعث می شود که گردش خون تسریع یابد.هنگامی که گردش خون سریعتر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز موثر است .
8- سیب زمینی :محققان استرالیایی به تازگی دریافته اند که موادی مانند کربوهیدرات های،که به وفور در سیب زمنی یافت می شوند باعث تقویت حافظه می شوند .
9- ماهی : ماهی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سرییع تر سلول های مغز می شود . در نتیجه باعث تقویت حافظه می شود .ماهی برای عارضه ی قلبی نیز مفید است .
10- شکلات : شکلات نیز یکی دیگر از موادی است که باعث تقویت حافظه می شود،البته بهتر است شکلات هایی را مصرف کنید که یا تلخ هستند و یا شکلات هایی را که حاوی شیر باشند.
16- سلام و خسته نباشید آیا غذاهای آماده مثل خورشت قورمه سبزی آماده و یا ... برای بدن مضر است؟ چند بار در هفته می توانیم از این غذاها مصرف کنیم؟ با تشکر
معمولا غذاهای بیرون از منزل بسیار چرب تر از غذای منزل می باشند و در موارد کنسروی حاوی مواد افزودنی هستند. حتی الامکان تا جایی که امکان دارد استفاده نشود مگر در موارد ضروری.

17- راه های مفید برای لاغری چیست؟ چطور باید اشتهای زیاد به غذا را کنترل کنیم؟ آیا با حذف وعده شام و یا صبحانه می توانیم چاقی را کنترل کنیم؟ آیا رژیم برای دخترانی که تازه به بلوغ رسیده اند مشکلی بوجود نمی آورد؟با تشکر

راه مفید برای لاغری کنترل کالری ورودی بدن و تحرک مناسب فرد می باشد.  برای کنترل اشتها راه های زیادی هست که بسته به فرد فرق می کند. از مصرف سبزیجات کم کالری گرفته تا آدامس و داروهای ضداشتها.عموما حذف هیچ وعده غذایی توصیه نمی شود  اما وعده شام هر چه سبک تر باشد بهتر و مفیدتر است. بله رژیم غذایی برای کاهش وزن در سن بلوغ ایراد دارد چون تعادل هورمونی دختر را بهم می زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هانیه ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    4 2
    سلام دکتر من 18 سالمه قدم 170 وزنم 75 کیلو، میخواستم بدونم وزنم باید دقیق چقدر باشه تا کاملا نرمال به نظر برسم؟ راستی استخوان بندی بدنم کاملا درشت هستش
  • m... ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    6 1
    سلام من دحترم و چهارده سال دارم و قدم 162 و وزنم 52 کیلو است میخواستم بدونم وزنم مناسبه و اینکه من به کلاس های ورزشی میرم یکی رزمی و یکی فوتسال میخواستم بدونم که اگه ورزش حرفه ای و یا فوتسال را رها کنم باعث اضافه وزن میشود? و اصلا چون در سن رشدم این ورزش ها مناسب است? ممنون میشم پاسخ بدین.
  • محسن ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    1 1
    سلام من پسری 13ساله هستم قدم خوبه ولی وزنم 24کیلو هست مادرم لاغر و پدرم هم لاغر هست ناراحت هستم که در دوران بلوغ رشد نکنم