پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

تا به حال چقدر شنیده‌ایم از فایده درددل کردن و پیش مشاور رفتن و از احساسات حرف زدن؟

چقدر برای سبک شدن و احساس آرامش بیشتر از این روش‌ها استفاده کرده‌ایم؟ یا چقدر همه این‌ها را «‌ راه‌های مدرن و قرن بیست و یکمی برای سرگرم شدن» فرض کرده‌ایم؟

هر عقیده‌ای که داشته باشیم، تحقیقات جدید، شواهد تازه‌ای برای تمام این فایده‌ها ارائه داده‌اند. به گزارش رویترز، اسم گذاشتن روی احساسات، می‌تواند به تخلیه مناسب آنها کمک کند و قدرت تسلط ما را به امور زیادتر کند.

لابد خواهید گفت که نشان دادن این موضوع به همین راحتی‌ها نیست و این محققان هم از آزمایش‌هایشان نتایج عجیب و غریبی می‌گیرند، ولی واقعیت این است که محققان دانشگاه کالیفرنیا، بدون این که بخواهند با سؤال‌های روانکاوانه طرف را زیر و رو کنند، توانسته‌اند اثر این «‌ نام‌گذاری» را ، با تغییرات بیولوژیک در مغز، نشان دهند.

این محققان تعدادی تصویر به داوطلبان زن و مرد نشان دادند و از آنها خواستند نامی متناسب با آن عکس، مثلاً «هری» یا «سالی»، روی آن بگذارند و بگویند به نظرشان چهره این آدم‌ها چه حالتی دارد؛ عصبانی است یا ناراحت.

در حین این نام‌گذاری، از مغز این افراد نوعی اسکن «عملکردی» انجام شد؛ اسکنی که نشان می‌داد فعالیت کدام قسمت از مغز بیشتر و کدام قسمت کمتر شده است.

جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده نشان داد فعالیت قسمتی از مغز به نام «آمیگدال»، که مسئول بروز هیجان‌ها و عواطفی مثل ترس، اضطراب و خشم است، بعد از نام‌گذاری تصاویر به طور قابل‌ملاحظه‌ای کم می‌شود.

د حالی که «پره‌فرونتال»، ناحیه‌ای از کورتکس مغز که مسئول قضاوت و تمرکز و کلاً بروز رفتارهای عاقلانه است، بعد از دیدن این تصاویر و اسم گذاشتن روی آنها، فعال می‌شود.

این تغییرات همه به این معنی است که دوز هیجان و برانگیختگی افراد بعد از اسم گذاشتن روی این آدم‌ها یا گفتن این که چه احساسی را در صورت آنها می‌بینند، کم می‌شود و برعکس، تسلط آنها بر خودشان بیشتر می‌شود و احتمال بیشتری دارد که براساس عقل و منطق واکنش نشان دهند تا احساسات تند و هیجانی.

جالب این که در این مطالعه، هیچ تفاوتی بین اثر این برنامه روی زنان و مردان وجود نداشت. به عبارت دیگر، در هر دو جنس، تقریباً به طور یکسان این تغییرات مثبت اتفاق می‌افتاد. در حالی که اغلب ما این طور فکر می‌کنیم که تنها زنان هستند که به سنگ صبور و درددل کردن نیاز دارند و با آن سبک می‌شوند.

به گفته این کارشناسان، تنها تفاوت زنان و مردان در این رابطه، شاید این باشد که زنان از این نیاز خود آگاه‌ترند و بیشتر به سمت برآورده کردن آن هستند، اما آقایان یا به دلیل تفاوت در سبک زندگی یا به دلیل مسائل تربیتی، به فایده بیان احساساتشان، بی‌توجه‌ترند.

نتایج این مطالعه که در نشریه «علوم روان‌‌شناسی» چاپ شده، شاید به نظر گروهی از افراد بسیار پیش‌پاافتاده به چشم آید.

اما به گفته کارشناسان مجری طرح، توضیحی است برای چگونگی این توصیه بزرگ و اصلی روانشناسان؛ حرفت را بگو.روان‌شناسان روش‌های زیادی را برای بیان احساسات پیشنهاد می‌دهند که تنها یکی از آنها، صحبت کردن با یک مشاور روانشناس است.

آنها می‌گویند حتی اگر با یک فروشنده و مغازه‌دار هم کمی گپ بزنید، می‌تواند مفید باشد و استرس و تنش اضافه‌تان را پاک کند.
 
    
      
  
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha