رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به نقش ید در بدن به عنوان یك ریز مغذی ضروری نسبت به مصرف نمك‌های غیراستاندارد از جمله سنگ نمك و نمك دریا هشدار داد و گفت: این نمك‌ها به هیچ عنوان از سوی وزارت بهداشت توصیه نمی‌شوند.

سلامت نیوز : دكتر زهرا عبداللهی در آستانه روز جهانی تیروئید در نشست خبری با اشاره به اهمیت ید در سلامت انسان گفت: ید یك ریز مغذی ضروری است كه بدن در تمام طول دوران زندگی تنها حدود یك قاشق چایخوری به آن نیاز دارد. بنابراین روزانه به اندازه یك سر سوزن ید برای بدن لازم است. دریافت این میزان ید لازم است تا به اختلالات ناشی از كمبود آن دچار نشویم.

وی بارز ترین علامت كمبود ید در بدن را بزرگ شدن گواتر عنوان كرد و گفت: از آنجا كه مشكل كمبود ید در كشور وسیع بود از حدود 22 سال گذشته وزارت بهداشت برنامه ریزی‌های خود را برای افزودن ید به نمك‌های خوراكی آغاز كرد. بر این اساس اكنون حدود 22 سال است كه نمك‌های خوراكی با ید غنی می‌شوند. چرا كه ید از طریق هیچكدام از منابع غذایی برای بدن قابل دریافت نیست و تنها راه رساندن ید به بدن غنی سازی یك ماده غذایی با این ریز مغذی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ عبداللهی افزود: افزودن ید به نمك طی 22 سال گذشته دستاورد قابل ملاحظه‌ای را از لحاظ كاهش شیوع گواتر در كشور به دنبال داشته است. به این ترتیب شیوع 70 درصدی گواتر در كشور در سال 68 اكنون به حدود 4،7 درصد كاهش یافته است. ایران در بین كشورهای منطقه از جمله دو كشوری است كه توانسته مشكل كمبود ید را مهار كند و اكنون در مرحله‌ای قرار داریم كه می‌توانیم بگوییم در برنامه حذف اختلالات ناشی از ید موفق شده‌ایم.

وی به نمونه برداری و ارزیابی نمك‌های خوراكی در سطح كارخانه و همچنین در سطح عرضه اشاره كرد و گفت: در سطح خانوار نیز این پایش‌ها انجام می‌شود. در این زمینه برنامه‌های وسیع اطلاع رسانی در نظر داریم تا به این ترتیب مردم بدانند تنها باید نمك یددار تصفیه شده استفاده كنند.وی نسبت به مصرف نمك‌های فاقد ید از جمله سنگ نمك و نمك دریا هشدار داد و گفت: این نمك‌ها فاقد ید هستند و تصفیه نیز نشده‌اند. ناخالصی‌های فراوانی دارند و می‌توانند سلامت مردم را با خطر مواجه كنند. از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد كه با مصرف این نمك‌های غیراستاندارد مشكل كمبود ید كه توانستیم طی 22 سال تلاش آن را كنترل كنیم، مجددا بازگردد.

وی تاكید كرد: اكنون به لحاظ قانون تمام كارخانه‌های نمك موظفند كه نمك یددار تولید كنند. حدود 130 كارخانه نمك در كشور فعالند و نیاز مردم را تامین می‌كنند. اكنون دسترسی به نمك یددار در تمام كشور فراهم است. بر اساس مطالعه صورت گرفته در سال 86، حدود 98 درصد مردم كشور نمك یددار مصرف می‌كنند. باید این شاخص حفظ شود.مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاكید كرد: سنگ نمك و نمك دریا به هیچ عنوان از طرف وزارت بهداشت توصیه نمی‌شوند . این نمك‌ها مطابق استانداردهای وزارت بهداشت نیستند و می‌توانند سلامت مردم را با خطر مواجه كنند. لازم است مردم هنگام خرید نمك به شماره پروانه وزارت بهداشت، مهر استاندارد و تاریخ تولید و انقضای آن توجه كنند.

به گفته وی اضافه وزن، چاقی، اختلال در تمركز حواس، حالت ضعف و ... می‌تواند ناشی از كمبود دریافت ید باشد. همچنین كمبود ید در دانش آموزان می‌تواند به افت تحصیلی و كاهش قدرت یادگیری منجر شود.وی تاكید كرد: مردم باید بدانند نمكی كه با قیمت ارزان و بدون پروانه وزارت بهداشت عرضه می‌شود ید ندارد و ناخالصی‌های زیادی دارد. ممكن است در این ناخالصی‌ها فلزات سنگین نیز وجود داشته باشند كه این مواد بسیار سرطان زا هستند و با عرضه كنندگان نمك‌های غیراستاندارد برخورد قانونی می‌شود.وی در پایان خاطرنشان كرد: اگرچه تاكید می‌كنیم كه نمك یددار تصفیه شده مصرف شود اما مردم باید بدانند كه مصرف زیاد نمك نیز خطر افزایش فشار خون بالا و بسیاری از بیماریها را به دنبال دارد. مردم باید نمك را به میزان كم مصرف كنند اما همان میزان كم نیز باید تصفیه شده و یددار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha