یك فوق تخصص غدد، زایمان زودرس، سقط جنین، تولد جنین مرده، اختلالات باروری و اختلال در سیكل‌های قاعدگی را از جمله مشكلات مرتبط با غده تیروئید در زنان عنوان كرد.

سلامت نیوز : دكتر حسین دلشاد در آستانه روز جهانی تیروئید گفت: در مورد بیماری كم كاری مادرزادی تیروئید تنها مسئله تشخیص مطرح نیست بلكه پیگیری طولانی مدت آن نیز اهمیت دارد. تعدادی از نوزادان ممكن است كمبود گذرای ید داشته باشند اما برخی از آنها نیز ممكن است تا پایان عمر لازم باشد كه تحت درمان قرار گیرند.

وی ادامه داد: كم كاری مادرزادی تیروئید در نوزادان از علل مختلفی برخوردار است. نوزادی كه با كم كاری تیروئید متولد می‌شود علامت اختصاصی مشخصی ندارد. این علائم زمانی ظاهر می‌شوند كه دیگر برای درمان دیر شده است.دلشاد گفت: غده تیروئید جنین از ماه سوم بارداری شروع به فعالیت می‌كند و در سه ماهه اول به تیروئید مادر وابسته است. اگر فعالیت غده تیروئید مادر در این زمان طبیعی باشد معمولا این نوزاد مشكلی نخواهد داشت.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی ادامه داد: میزان شیوع كم كاری تیروئید در دنیا یك در چهار هزار الی چهار هزار و 500 نوزاد است. اما در ایران این نسبت بیشتر است و به طور عموم میزان بروز این بیماری یك مورد در هزار نوزاد به دنیا آمده است. این موضوع به ازدواج‌های فامیلی و مسائل ژنتیكی مربوط می‌شود.

به گفته وی تشخیص كم كاری مادرزادی غده تیروئید قبل از تولد جنین قابل انجام است اما این اقدام بسیار تخصصی بوده و ممكن است عوارضی را به دنبال داشته باشد.این فوق تخصص غدد، با اشاره به تاریخچه‌ای از نام گذاری روز جهانی تیروئید در دنیا گفت: چند هدف برای برگزاری سالیانه این روز در نظر گرفته شده است. در مجموع با برگزاری این روز برای افزایش اطلاعات و دانش متخصصان مربوطه و همچنین افزایش اطلاعات عموم مردم تلاش می‌شود و همچنین تلاش می‌شود كه پیشرفت‌های صورت گرفته در تشخیص این بیماری میان متخصصین دنیا به مشاركت گذاشته شود.

دكتر آژنگ كارشناس اداره غدد متابولیك وزارت بهداشت نیز در ادامه گفت: برنامه كشوری غربالگری كم كاری مادرزادی تیروئید در سال 83 در سه استان كشور به اجرای آزمایشی گذاشته شد و در سال 84 در سیستم سلامت كشور ادغام شد.وی از پوشش 90 درصدی برنامه كشوری غربالگری كم كاری مادرزادی تیروئید در كشور خبر داد و گفت: از سال 83 تاكنون بیش از شش میلیون نوزاد در كشور مورد غربالگری این بیماری قرار گرفته‌اند و حدود 15 هزار بیمار تشخیص داده شده و تحت درمان به موقع قرار گرفتند. به این ترتیب از عقب ماندگی این نوزادان پیشگیری شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha