رییس هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: سالانه 70 هزار نفر در ایران بر اثر بیماریهای ناشی از استعمال سیگار فوت می‌كنند كه این میزان سه برابر رقم تلفات جاده‌ای است.

سلامت نیوز : حسن معین شیرازی در نشست خبری روز جهانی مبارزه با دخانیات افزود: در جاده‌ها فردی برای مرگ داوطلب نمی شود اما سیگاری‌ها برای خرید سیگار داوطلبانه پول پرداخت می‌كنند از سوی دیگر بیش از 70 درصد از تلفات ناشی از سیگار در سنین میانسالی كه سنین فعالیت محسوب می‌شود رخ می‌دهد.وی با تاكید بر اینكه خطر قلیان باید جدی گرفته شود، اظهار كرد: هر سرو قلیان معادل 70 تا 100 نخ سیگار است. این در حالی است كه قلیان را بزرگترها به كوچكترها تعارف می‌كنند اما جوانان سعی می‌كنند سیگار را جلوی بزرگترها نكشند. از سوی دیگر متاسفانه قلیان به یكی از وسایل پذیرایی تبدیل شده است.

معین شیرازی با اشاره به مضرات دود سیگار گفت: دود دو نخ سیگار در یك اتاق 10 برابر آلوده‌ترین نقاط شهر تهران است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در ادامه این نشست دكتر افشار عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اظهار كرد: سود سیگار از درآمد نفت كشور ایران بیشتر است و بیشتر شركت‌های تولید دخانیات متعلق به صهیونیست‌ها هستند این در حالی است كه ما از یك سو شعار مرگ بر صهیونیست می‌دهیم اما از سوی دیگر پول به جیب كمپانی‌های آنان می‌ریزیم. اگر قصد مبارزه با صهیونیست‌ها را داریم باید تلاش كنیم درآمد آنان كاهش یابد.

وی با بیان اینكه شركت‌های دخانیات، جوانان ایرانی را نشانه گرفته‌اند، گفت: این جوانان آینده سازان كشور هستند اما شركت‌های دخانی تلاش می‌كنند تا آنان را آلوده به دخانیات كنند و در این شرایط اعتیاد از دوره راهنمایی آغاز می‌شود.در بخش دیگری از این نشست دكتر منوچهر منصوری متخصص ایمونولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار كرد: لازم است اقداماتی انجام شود تا مسئولان به این باور برسند كه باید با استعمال دخانیات مبارزه شود. اما متاسفانه در حال حاضر به علت نبود عزم و باور ملی در بعد كلان توفیق چندانی در این زمینه نداشته‌ایم.وی در پایان تصریح كرد:‌لازم است در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات كارهای فرهنگی صورت بگیرد البته این كار زمان بر است و به اندازه تغییر یك نسل به طول می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha