یک هماتولوژیست گفت: عدم توجه برخی خانواده ها به اهمیت آزمایش قبل از ازدواج و وجود ازدواج های غیررسمی از مهم ترین دلایل به دنیا آمدن بیمار تالاسمی ماژور در سالیان اخیر است.

سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات خون، سرطان و ژنتیک یزد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بیماری تالاسمی نوعی نارسایی كم خونی ارثی است. در این بیماری ارگان خون ساز بدن بیمار درگیر می شود و اکسیژن رسانی به اندام ها توسط گلبول قرمز خون مختل می شود.

دكتر اعظم السادات هاشمی ادامه داد: بیماری تالاسمی شامل سه گروه مینور (ضعیف)، ماژور (شدید) و اینترمدیت (متوسط) است به طوری که اگر پدر و مادر هر دو دارای ژن تالاسمی باشند ۲۵ درصد فرزندان آن والدین امکان دارد مبتلا به تالاسمی ماژور به دنیا بیایند و ۲۵ و ۵۰ درصد باقی فرزندان به ترتیب مبتلا به تالاسمی خفیف مینور و سالم متولد می شوند.وی افزود: اما اگر یکی از والدین تنها دارای ژن تالاسمی باشد و نفر دیگر دارای این ژن معیوب نباشد، هیچ فرزند تالاسمی به دنیا نخواهد آمد. به همین دلیل است که آزمایش ژنتیکی تالاسمی در هنگام تنظیم عقد ازدواج برای زوج های جوان الزامی تلقی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت  ؛ دكتر هاشمی بیان كرد: بیماری تالاسمی علاوه بر اینكه یک پدیده پزشکی است، به عنوان یک معضل اجتماعی هم محسوب می شود و کل جامعه را از جمله مردم و مسئولین درگیر خود می کند. این هماتولوژیست با بیان اینكه طبق آخرین آمار ۱۸ هزار و ۶۰۰ بیمار تالاسمی ماژور در کشور وجود دارد، ادامه داد: متاسفانه عدم پیشگیری دقیق از سوی برخی مردم و مسئولین موجب شده هنوز رشد میزان تولد بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور به صفر نرسد و همه ساله ما شاهد تولد کودکانی با ژن تالاسمی شدید یا ماژور در گوشه گوشه کشور هستیم.

رئیس مركز تحقیقات خون و سرطان یزد، عدم توجه برخی خانواده ها به اهمیت آزمایش قبل از ازدواج، وجود ازدواج های غیررسمی و اشتباهات ناشی از امور آزمایشگاهی مهم ترین دلایل به دنیا آمدن بیمار تالاسمی ماژور در سالیان اخیر را از عوامل این بیماری دانست و اظهار امیدواری كرد: با افزایش شدت نظارت از سوی دستگاه های مسوول قضایی و پزشکی در کشور دیگر شاهد تولد بیمار جدید در ایران نباشیم.این فوق تخصص خون و سرطان خاطرنشان كرد: از آنجایی که هزینه درمانی و زندگی پر مشقت این گونه بیماران از اختیارات آنان خارج است مسئولان بخش درمان کشور به این نكته نیز توجه ویژه داشته باشند و با درک موقعیت و پتانسیل های موجود در این قشر از جامعه با حمایت آنان زمینه شکوفایی استعدادهای جوانان این مرز و بوم را فراهم كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha