وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ژنو ساخت واكسن لشمانیازیس را مهمترین دستاورد ایران در این زمینه دانست و اظهار داشت: این واكسن در كشورمان ساخته شده و برای آزمایشات بالینی آماده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، كامران باقری لنكرانی در جشن سی‌امین سالگرد تشكیل TDR (برنامه ویژه آموزش و تحقیقات بیماری های گرمسیری) و افتتاح استراتژی چشم‌انداز 10 ساله TDR در ژنو افزود: واكسن نسل اول (ALM-BCG) از طریق كمك مالی به موسسه رازی تولید شد و از طریق حمایت انستیتو پاستور ایران، آنتی ژن تست لشمانیای پوست ساخته شده است و در میان تقریبا 20 كشور و مراكز تحقیقاتی توزیع شده و TDR در حال برنامه‌ریزی و آزمایشات میدانی وسیع‌تر از این واكسن است و كمك‌هایی را در زمینه آموزش تجارت تولید موفق (GMP) همچنین تولید آنتی ژن الگوی لشمانیا (GP63) به كشورمان ارائه كرده است.

وی گفت: تمام این فعالیت‌ها با همكاری نزدیك و مفید بین TDR و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی انجام گرفته است و این موفقیت‌ها گواه زنده از شعار ظرفیت سازی و تحقیق TDR یعنی یادگیری از طریق انجام دادن است.

دكتر لنكرانی ضمن تشكر از حمایت TDR برای بیماری فراموش شده لشمانیازیس بر نقشهای راهبردی تولیت، توانمندسازی و تحقیق در زمینه اولویت‌های فراموش شده تاكید كرد و گفت: ما از برنامه TDR انتظار داریم كه تریبون بیطرفانه‌ای را ایجاد كند كه تمام اعضا بتوانند در تمامی زمینه‌ها بحث كرده و فعالیت ها را یكپارچه نمایند.

وزیر بهداشت اعلام آمادگی كرد كه از طریق تریبون اطلاع رسانی جهانی، اطلاعات خود را در باره نیازها، فرصت‌ها و فعالیت‌ها و تحقیقات بهداشتی در زمینه بیماری‌های عفونی در اختیار دیگران قرار دهد.

دكتر لنكرانی ادامه داد: یكی از برتری‌های مهمی كه وزارت بهداشت كسب كرده این است كه تحقیقات در كشور ما باعث پیشرفت سیستم مراقبت بهداشت اولیه و گسترش آموزش پزشكی در دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقات شده است.

وی همچنین اظهار داشت: در زمینه تحقیق درباره اولویت‌های فراموش نشده برنامه‌ها در هر حوزه كاری را مورد مطالعه قرار داده و خواستار همكاری با TDR در بسیاری از حوزه‌ها من‌جمله لشمانیازیس هستیم.

وی در همین راستا اظهار داشت: به عنوان بخشی از تعهد كشورمان خوشحالم كه به استحضار برسانم كه ما از تاریخ 17-19 نوامبر، اجلاس مقدماتی وزارتی برای جلسه جهانی وزارتی 2008 در زمینه تحقیقات برای بهداشت را میزبانی می‌كنیم. شركت‌كنندگان این اجلاس، وزرای بهداشت یا نمایندگان آنها از كشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی، سازمان كنفرانس اسلامی و كشورهای آفریقایی هستند. هدف این جلسه تدوین مدارك و اسناد لازم برای انجام تحقیقات بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی و كشورهای شركت‌كننده دیگر است.

دكتر لنكرانی در پایان سخنرانی خود بر همكاری صمیمی و نزدیك كشورهای عضو تاكید كرد و بیان داشت: جنگ، ‌گرسنگی و حتی اكثر بیماری‌ها، حوادث طبیعی نمی‌باشند لذا سیستم‌های بهداشتی در هنگام رویداد این حوادث مخرب باید گام‌های مناسبی بردارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha