ضعف در کنترل و نظارت کافی بر کشتار دام و واردات غیرکارشناسی و غیرمجاز دام موجب شیوع مجدد تب کریمه کنگو در کشورمان شده است و در حالیکه به نظر کارشناسان احتمال افزایش شمار مبتلایان به این بیماری که درمان قطعی برای آن وجود ندارد بسیار زیاد است اطلاع رسانی دقیقی در این باره صورت نمیگیرد.

لزوم توجه بیشتر به اطلاع رسانی درباره بیماری تب کریمه کنگو
سلامت نیوز: ضعف کنترل و نظارت کافی بر کشتار دام و واردات غیرکارشناسی و غیرمجاز دام موجب شیوع مجدد تب کریمه کنگو در کشورمان شده است و با توجه به نظر کارشناسان و متخصصان احتمال افزایش شمار مبتلایان به این بیماری که درمان قطعی برای آن وجود ندارد بسیار زیاد است به طوری که از زمان اعلام اولین آمار از مبتلایان به این بیماری که 4 نفر بود موارد ابتلا به 6، 9 و در آخرین آمار 27 نفر(مورد مشکوک در استانهای مختلف کشور )گزارش شده است .
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز،افزایش آمار ابتلا به این بیماری در دیگر استان های کشور(5 نفر در مشهد، یک نفر در مازندران و 3 نفر در استان سیستان و بلوچستان) با وجودی که مسولین وزارت بهداشت اعلام کردند جای نگرانی نیست توجه بیشتر به این مسئله را می طلبد تا تبدیل به بحران نشود.
از طرفی برخی از نمایندگان مجلس تاکید دارند روش های مقابله با بیماری های واگیردار بایستی مورد بازنگری قرار گیرد به طوری که تأمینی‌لیچایی نماینده مجلس هشتم٬ با اعلام این که وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی باید روش‌های مقابله با بیماری‌‌های بازپدید را مورد بازنگری قرار دهد٬ تصریح کرد: این وزارتخانه باید با حساسیت بیشتری این موضوعات را کنترل و بررسی کند.
همچنین قاضی زاده نماینده مردم در استان خراسان رضوی٬ با انتقاد از نبود نظارت در رابطه با کنترل بیماری واگیردار به‌ ویژه تب کریمه کنگو٬ تصریح کرد: هم‌اکنون استانداردهای نظارتی نیازمند باز تعریف است٬ از این‌رو مسئولان وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی باید برای اجرایی کردن این برنامه‌ها تلاش کنند.
برخی گزارش های غیررسمی در خصوص اولین سال ورود تب کنگو به ایران حاکی از این است که نخستین گزارش از ورود بیماری تب کنگو در ایران مربوط به سال 1389 است که به دلیل ورود غیرمجاز دام از مرزهای همسایه این بیماری در شهرهای شرقی کشور شیوع پیدا کرد و 114 نفر به این بیماری مبتلا شدند و در نهایت 14 نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند.
متاسفانه به دلیل نبود نظارت های کافی باز هم این بیماری شیوع پیدا کرد به طوری که در سال 1390 این بیماری 79 نفر را مبتلا کرد و تعداد قربانیان این بیماری به 14 نفر رسید.
بنابر گزارشی که روزنامه ایران منتشر کرده است اعلام کرد که بنا به اطلاعات رسیده تاکنون که ۱۰۰ نفر در مشهد به این بیماری مبتلا شده اند.
وزارت بهداشت اما آماری دیگر در این خصوص می دهد. دکتر محمدرضا شیرزادی رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام در گفت و گو با ایسنا بیشترین موارد تب خونریزی دهنده كریمه كنگو را مربوط به استان سیستان و بلوچستان عنوان كرد و گفت: معمولا بیشترین موارد این بیماری در استان سیستان و بلوچستان بروز می‌كند؛ به طوری كه از سال 1378 تا 1390 حدود 610 مورد از این بیماری در استان سیستان و بلوچستان بروز كرده كه به مرگ 60 تن منجر شده است. وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی نیز از سال 1378 تا سال 1390، 40 مورد قطعی از بیماری تب كریمه كنگو گزارش شده كه به مرگ 8 بیمار منجر شد.
گویا با وجودی که دلیل شیوع و انتقال این بیماری در بیشتر موارد به دلیل عدم نظارت بر کشتار دام و انتقال از طریق دام آلوده بوده است متاسفانه مسولین توجهی به این مسئله در سال جدید نداشته اند تا پیشگیری های لازم انجام شود و متاسفانه به دلیل ضعف در اطلاع رسانی شاهد تکرار این تراژدی هستیم و امسال باز هم تب کنگو شیوع پیدا کرد.
از طرفی یکی از وظایف رسانه ها اطلاع رسانی سریع و به موقع و کافی در موارد اینچنینی است .در حالی که متاسفانه مسولین وزارت بهداشت همکاری خوبی در این زمینه ندارند و برای دسترسی به این مسولین بایستی از طریق روابط عمومی یک مسیر طولانی را طی کرد تا در صورت همکاری بتوانیم با مسئولین مصاحبه داشته باشیم و متاسفانه هنگامیکه درخواست مصاحبه رد می شود به پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ارجاع داده می شویم تا از اخبار موجود در سایت روابط عمومی وزارت بهداشت استفاده کنیم این در حالی است که اطلاع رسانی در خود سایت وزارت بهداشت بسیار ضعیف است و لازم است توجه بیشتری به این مسئله شود تا هم آمار موارد ابتلا به صورت دقیق اعلام شود و هم اطلاع رسانی کافی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha