کارشناس مسئول اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت گفت: مشکلات تیروئیدی در خانم‌ها ۶ تا ۸ برابر بیشتر از آقایان است. کم کاری تیروئید مهمترین عامل عقب ماندگی ذهنی کودکان است که با تست ساده پاشنه پا در بدو تولد به راحتی قابل تشخیص است.

سلامت نیوز :  کارشناس مسئول اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت گفت: مشکلات تیروئیدی در خانم‌ها ۶ تا ۸ برابر بیشتر از آقایان است. کم کاری تیروئید مهمترین عامل عقب ماندگی ذهنی کودکان است که با تست ساده پاشنه پا در بدو تولد به راحتی قابل تشخیص است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ شهین یاراحمدی در نشست خبری روز جهانی تیروئید اظهار داشت: برنامه غربالگری کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان از سال 83 به صورت پایلوت در دانشگاه‌های علوم پزشکی بوشهر، اصفهان و شیراز اجرایی شد و در سال 84 در سیستم سلامت کشور ادغام شد و توانستیم طی دو سال به پوشش بالای 90 درصدی برسیم.

کم کاری تیروئید مهمترین عامل بروز عقب ماندگی در نوزادان

وی کم کاری تیروئید را مهمترین عامل بروز عقب ماندگی در نوزادان عنوان کرد و افزود: حتما لازم است والدین نوزادان را 72 ساعت پس از تولد برای نمونه‌گیری خون از پاشنه پا که اقدامی بسیار بی‌خطر است به مراکز بهداشتی درمانی ببرند. تا کنون 6 میلیون نوزاد غربالگری شده‌اند که از بین آنها بیش از 14 هزار بیمار تشخیص داده و تحت درمان به موقع قرار گرفتند.یار احمدی با اشاره به اینکه میزان ید موجود در مواد غذایی بسیار ناچیز است ادامه داد: به دلیل فقر ید در آب و خاک، مواد غذایی از ید بهره‌ای نبرده‌اند بر این اساس لازم است یک ماده غذایی با ید غنی سازی شود.

شناسایی سالانه 2500 بیمار کم کاری تیروئید

وی اضافه کرد: به دنبال برنامه غربالگری کم کاری تیروئید، سالانه حدود 2 هزار و 500 بیمار تشخیص داده می‌شوند. اگر این افراد شناسایی نمی‌شدند سالانه حدود 100 هزار نمره از ضریب هوشی جامعه کم می‌شد. بر این اساس با اجرای این برنامه سالانه حدود 100 هزار نمره به ضریب هوشی جامعه افزوده می‌شود.کارشناس مسئول اداره غدد و متابولیسم وزارت بهداشت به مادرانی که از داروهای مرتبط با کم کاری تیروئید مانند لووتیروکسین استفاده می‌کنند، توصیه کرد: در زمان بارداری این دارو نباید قطع شود بلکه فاصله کنترل مادر توسط پزشک باید کوتاه‌تر شود و در مجموع مصرف کافی ید در زنان باردار به ویژه در سه ماهگی اول بارداری باید مورد توجه قرار گیرد.وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای غربالگری نوزادان در مناطق محروم و در عشایر کشور گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که وضعیت در این مناطق نیز خوب است و آموزشها توسط خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود. همچنین با سازمان عشایر کشور هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و آموزش‌ها در این زمینه به مادران باردار عشایر نیز ارائه می‌شود.وی با بیان اینکه در ایران تفاوتی در میزان بروز بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان دختر با نوزادان پسر مشاهده نشده است،‌ ادامه داد: 6 تا 8 برابر مشکلات تیروئیدی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. یار احمدی با اشاره به دیگر بیماریهای مرتبط با کمبود ید ادامه داد: سرطان پستان، فیبروکیستیک پستان و همچنین پوکی استخوان از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند با کمبود ید در ارتباط باشند.رئیس اداره غدد متابولیک وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف سیگار و سایر مواد دخانی می‌تواند زمینه ساز مشکلات تیروئیدی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha