پژوهشگران آمریکایی نوید دادند که واکسن مالاریای جدید و ارزان قیمتی را با استفاده از جلبک دریایی خوراکی تولید کنند.

سلامت نیوز : گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو آمریکا توانستند به اطلاعات جدید و مهمی درباره تولید واکسن جدیدی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مالاریا دست یابند.

این پژوهشگران توانستند آنتی بادی انگل مالاریا "Plasmodium falciparum" را با استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک روی یک نوع از جلبک های سبز خوراکی موسوم به "Chlamydomonas reinhardtii" تولید کنند. این جلبک سبز خوراکی در برکه ها و حوضچه های زمینی یافت می شود.این آنتی بادی های تولید شده از طریق موشهای آزمایشگاهی با استفاده از مهندسی ژنتیک از تشابه با طبیعت پروتئین های موجود در داخل انگل مالاریا برخوردار است به گونه ای که سه بعدی است و شبیه پروتئین های داخل پشه میوه یا مگس دروسوفیلااست که از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل می شود و این آنتی بادی مانع از شکل گیری "پلازمودیوم" مالاریا در داخل آن می شود و آن را از انتقال بیماری ناتوان می کند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ باوجود واکسن های متعدد پیشگیری از بیماری مالاریا اما آنها گران هستند و محافظت کافی را به عمل نمی آورند و از این منظر، اهمیت واکسن جدید در حال ساخت روشن می شود زیرا از توانمندی بالایی در از بین بردن انگل "پلازمودیوم" و قیمت ارزانی برخوردار است چرا که از جلبک سبز گرفته می شود که ارزان بوده و در همه مکانها یافت می شود.سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که سالانه حدود یک میلیون نفر بر اثر بیماری مالاریا در جهان جان خود را از دست می‌دهند.بیماری مالاریا مهمترین بیماری انگلی بشر است که حدود 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان را تهدید می‌کند. این بیماری در کشورهای غربی ریشه‌کن شده است اما در بیش از 100 کشور گرمسیری جهان شیوع دارد.

در قرن حاضر موضوع مهم در مورد این بیماری مقاوم شدن انگل بیماری به داروهای ضدانگل قدیمی و مقاوم شدن پشه آنوفل به حشره‌کش‌هاست.بیماری مالاریا با گزش پشه آنوفل شروع می‌شود. پشه آنوفل ماده شب‌ها خونخواری می‌ کند و حین خونخواری از بزاق خود، انگل‌ های مالاریا را به داخل خون انسان تزریق می‌کند.این انگل‌ها وارد سلول‌های کبد می‌شوند و شروع به تکثیر سریع می‌کنند، به طوری که از هر یک انگل وارد شده حدود 10 هزار انگل تولید می‌شود.سپس این انگل‌ها سلول‌های کبدی را پاره می‌کنند و وارد خون می‌شوند تا به گلبول‌های سرخ حمله‌ ور شده و وارد آن‌ها شوند و در آنجا تکثیر کنند.انگل مالاریا پس از ورود به گلبول قرمز از هموگلوبین استفاده و تولید مثل می‌کند و پس از 2 تا 3 روز تمام هموگلوبین مصرف شده و گلبول قرمز پر از انگل می‌شود.

سپس انگل‌‌ها گلبول‌‌های قرمز را پاره می‌کنند و به گلبول‌های دیگر وارد می‌شوند و به این ترتیب تعداد انگل‌‌ها در خون بیشتر و بیشتر می‌شود.زمانی که تعداد انگل مالاریا از حد خاصی بالاتر رود، بیمار دچار تب می‌شود. شروع تب همزمان با پاره شدن گلبول‌هاست و پس از آن که ‌انگل‌ها وارد گلبول‌های تازه می‌شوند، تب قطع می‌شود و این سیکل هر 2 یا 3 روزتکرار می‌شود.شروع بیماری با خستگی، ضعف، سردرد، درد بدن و تب همراه است که دقیقا شبیه بیماری‌های ویروسی معمولی مثل سرماخوردگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha