رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با تاكید بر شبكه‌ای شدن داروخانه‌ها، این اقدام را در توزیع بهینه دارو در سطح كشور سودمند برشمرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر ایمانیه امروز در افتتاحیه نوزدهمین اجلاس معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور توزیع بهینه دارو را در تولید مناسب آن موثر دانست و افزود: در این راستا سیستم نرم افزاری تهیه و به زودی شبكه كشوری آن راه اندازی می‌شود.


وی با اشاره به این كه جایگاه واقعی داروساز در چرخه درمان به درستی مشخص نیست، گفت: باید به نقش داروساز در جهت ارائه توضیحات در زمینه عوارض دارویی و جلوگیری از مصرف بی رویه آن توجه بیشتری شود.


رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز به وجود كمیته علمی بررسی نسخ دارویی در كشور اشاره كرد و یادآور شد: برای نهادینه كردن مصرف بهینه دارو راهی جز تقویت این كمیته‌ها نداریم.

ایمانیه ساماندهی نسخ پزشكی را مرهون همكاری بیشتر سازمان نظام پزشكی كشور عنوان كرد و افزود: سرمایه گذاری در آموزش عمومی و كادر پزشكی نیز با اثربخشی بالایی همراهند.

وی با بیان این كه میزان مصرف دارویی هر منطقه به فراخور بروز و شیوع بیماری متفاوتند، گفت: براین اساس تولید و ورود داروها در مقاطعی از زمان دستخوش تغییرات و آسیب‌هایی می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به جلوگیری از رانت،‌انحصار طلبی شركت‌ها و موسسات مرتبط در مقوله توزیع دارو افزود: موفقیت در این امر از مصادیق بارز اجرای عدالت است.

وی با تاكید بر تغییر مسیر از تولید داروهای شیمیایی به سمت داروهای گیاهی در ادامه مصرف داروهای گیاهی را در كشورهای هند و چین رو به افزایش دانست و افزود: مصرف این قبیل داروها با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما سازگاری دارد.

دكتر ایمانیه عراق، پاكستان، آسیای میانه و كشورهای حوزه خلیج فارس را بازار خوب دارویی برای ایران برشمرد و افزود: كشورهای حوزه خلیج فارس مشتریان خوب خدمات سلامت هستند و این در حالی است كه ایرانیان مقیم این كشورها علاقه ویژه‌ای به استفاده از داروهای ایرانی دارند.

وی با اعتقاد به این كه از سوی برخی افراد سودجو در خصوص كیفیت داروهای ایرانی سیاه نمایی شده است، گفت: ورود بیشتر ماده اولیه دارو راه حل موثری برای قطع وابستگی است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به تشكیل شورای امنیت غذا در كشور در ادامه برهمكاری بیشتر دانشگاه ها با جهاد كشاورزی، وزارت صنایع، بازرگانی و استانداری‌ها تاكید كرد و در خاتمه یادآور شد: غذا و دارو دو مقوله اساسی در حیطه سلامت است كه در سالهای اخیر توجهات ویژه به آن شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha