رژیم درمانی، لاغری در یک ماه، انواع تاتو و خالکوبی در کمترین زمان ممکن، لایه برداری پوست با مناسب ترین قیمت و... فقط بخشی از تبلیغاتی است که این روزها روی در و دیوار شهر به چشم می خورد

سلامت نیوز : رژیم درمانی، لاغری در یک ماه، انواع تاتو و خالکوبی در کمترین زمان ممکن، لایه برداری پوست با مناسب ترین قیمت و... فقط بخشی از تبلیغاتی است که این روزها روی در و دیوار شهر به چشم می خورد؛ مخاطب این تبلیغات مردمی اند که با مشکلاتی مانند اضافه وزن، مشکلات پوستی و... روبه رو هستند و با خواندن تبلیغات یا به توصیه دوست و آشنا روانه مطب ها و کلینیک ها می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ واقعیت این است که افزایش سطح بهداشت نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها با افزایش متقاضیان زیبایی و جوان ماندن پوست همراه است؛ امری که این روزها در میان خیل عظیم جوانان قابل مشاهده است و همین جاست که زنگ خطر را به صدا درمی آورد. زیرا همواره افزایش تقاضا مساوی است با فعالیت سودجویان در جامعه، افرادی که بنا بر تقاضای روز و برای کسب درآمد به حوزه غیرتخصصی وارد می شوند و در واقع کلاهبرداری می کنند.این جاست که قصه مداخلات درمانی آغاز می شود. وقتی داروخانه ها لنز می فروشند، آرایشگرها لایه برداری پوست انجام می دهند، غیرحرفه ای ها به کاشت مو دست می زنند و مردمی که بی خبر از همه جا و بدون داشتن آگاهی، سلامت خود را به خطر می اندازند.واقعیت این است که متاسفانه حساسیت مردم نسبت به سلامتشان بسیار اندک است و بسیاری با شنیدن نام یک پزشک خوب در حوزه تغذیه یا پوست به صرافت می افتند که به وی مراجعه کنند بدون این که از داشتن مجوز وی مطمئن باشند. هدف ما از تهیه این گزارش افزایش اطلاعات مردم از خطراتی است که در حوزه سلامت وجود دارد و تلاش های پیگیرانه اداره نظارت بر درمان برای مقابله با مداخله گران و سودجویانی که بدون داشتن صلاحیت حرفه ای و تخصص لازم وارد این حوزه شده اند.

ناآگاهی مردم در حوزه سلامت

باید اذعان کرد که در حوزه سلامت اطلاعات مردم بسیار اندک است و به همین دلیل ورود آرایشگرها به حوزه درمان را غیرقانونی و تخلف نمی شمارند. از آن جا که این قشر ارتباط نزدیک و مستمر با مردم دارند، لازم است در این زمینه اطلاع رسانی شود تا مردم بدانند گذاشتن لنز، لایه برداری پوست، کاشت مو، رژیم درمانی، فروش مکمل و کارهایی از این قبیل در آرایشگاه ها ممنوع و غیرقانونی است. دکتر حمیدرضا اسلامی رئیس اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: متاسفانه اطلاعات عموم مردم درباره این که برای استفاده از لنز، خدمات پوست و کاشت مو، باید به چه اماکنی مراجعه کنند و از چه افرادی کمک بگیرند، کم است و کیفیت و استانداردهای مراکز خدمات بهداشتی و سلامت پوست و مو و چشم بی اطلاع هستند. تاسف بارتر این که حتی از حقوق خود هم اطلاع ندارند و نمی دانند پس از این که دچار مشکل شدند، باید به کجا مراجعه کنند تا کمک دریافت کنند.همچنین معرفی مراکز صاحب صلاحیت هم بسیار مهم و بر عهده وزارت بهداشت است.مصرف کننده باید بداند لنز را نمی تواند از داروخانه، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی یا هر محل مجاز دیگری بخرد. لنز را فقط باید از مراکز معتبر خدمات چشم پزشکی و اپتومتری که مجوز دارند، خریداری کرد. این در حالی است که در سال گذشته حتی بسیاری از فروشگاه های کیف و کفش لنز می فروختند!

مداخله اداره نظارت بر درمان

وی با بیان این که از نیمه دوم سال گذشته تلاش کردیم به این وضعیت سر و سامانی دهیم، ادامه می دهد: با تشکیل کارگروهی متشکل از خبرگان دانشگاه، بازرسان معاونت درمان و مسئولان واحدهای نظارتی تلاش کردیم. پس از ارزیابی وضعیت موجود فعالیت خود را در ۲ ناحیه متمرکز کنیم. اول مطب ها و کلینیک هایی که در آن خدمات غیرمرتبط اما تخصصی توسط افراد غیرحرفه ای و غیرمتخصص ارائه می شود. در مواردی که شاکیانی وجود دارد، آن ها به مراکز ذی صلاح ارجاع داده می شوند و مراکز قانونی درباره آن ها تصمیم گیری  می کنند.در بخش دوم، مقابله با مداخله گران در امر درمان قرار می گیرد که افراد غیر متخصص و غیرحرفه ای هستند که نباید در امر درمان دخالت کنند. مانند فردی که آرایشگاه دارد اما به کار تخصصی آبرسانی، کاشت مو، لایه برداری پوست و... می پردازد؛ در صورتی که تخصصی در این امر ندارد.متاسفانه در مواردی شاهد تزریق آمپول به پوست سر از سوی آرایشگر بوده ایم. دانش این افراد سودجو به قدری کم بوده که حتی نمی دانستند که باید از آمپول به صورت موضعی استفاده کنند. بنابراین می بینید که موضوع اعتماد مردم به این افراد تا چه اندازه تاسف بار است.
لزوم اطلاع رسانی به مردم

علاوه بر اطلاع رسانی و آگاه سازی به نظر می رسد باید مردم را تشویق کنیم اطلاعات مورد نیاز خود را از پزشکان دریافت کنند و برای استفاده از خدمات پوست و مو از متخصصان کمک بگیرند. از طرفی به هنگام مراجعه به مراکز چه کلینیک های درمانی و چه مطب ها به مجوز و پروانه کار آن مرکز که باید در معرض دید باشد، دقت کنند. در موارد متعدد افرادی خود را به عنوان پزشک معرفی می کنند و پس از ارجاع شکایات بیماران مشخص می شود که وی پزشک نبوده یا صلاحیت لازم را در آن حوزه تخصصی نداشته است. بنابراین تابلوی یک مطب یا کلینیک نباید ملاک انتخاب مردم باشد و مراجعه کنندگان حتما باید مطمئن شوند که این مراکز مجوزهای لازم را برای فعالیت در عرصه های تخصصی داراست.

رسیدگی به شکایت ها

دکتر اسلامی با اشاره به آمادگی دانشگاه برای ارائه اطلاعات علمی و کافی به مردم و پاسخگویی به سوال های آن ها در هر زمینه ای می گوید: با شماره تماس ۱۹۱ مردم می توانند به صورت شبانه روزی شکایت های خود را در رابطه با مداخلات درمانی و تخلفات پزشکی اعلام کنند. ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با شماره ۳- ۸۷۹۵۰۳۱ در زمینه اطلاع رسانی و پاسخگویی به تمام سوال ها با ارجاع به بخش های مربوطه آمادگی دارد.سایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز فهرست تمام مراکز خدمات درمانی، مطب ها و کلینیک های مجوزدار را در اختیار مراجعان قرار می دهد و مردم می توانند برای اطمینان از مرکزی که می خواهند در آن خدمات درمانی دریافت کنند، به آن مراجعه و در این مورد اطمینان حاصل کنند.رسیدگی به شکایت ها براساس شرح وظیفه ای که معاونت درمان دارد و بسته به نوع شکایت انجام می شود. پزشکانی که از آن ها شکایت شده است، به نظام پزشکی و سپس دادگاه و مداخله گران درمانی به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند.

عضویت در انجمن ها ارتباطی با معاونت درمان ندارد

دکتر اسلامی با اشاره به این که در بسیاری از تبلیغات پزشکان و حتی تابلوی مطب ها، عضویت در انجمن های مختلف ذکر شده است، تصریح می کند: عضویت در انجمن های مختلف هیچ ارتباطی با معاونت درمان ندارد و به معنای تایید آن پزشک توسط اداره نظارت بر درمان نیست. این انجمن ها از گردهمایی چند پزشک در کنار یکدیگر تشکیل شده است و مفهوم دیگری ندارد. بنابراین مراجعه کنندگان نباید صرفا به دلیل عضویت در انجمن به پزشکی اعتماد کنند. مردم باید مطمئن شوند که پزشک دارای مجوزهای لازم برای فعالیت در حوزه های تخصصی است. حتی در مراجعه به کلینیک های تخصصی نیز لازم است علاوه بر مجوز کلینیک و پزشک مربوطه، مجوز مرتبط با حوزه تخصصی کلینیک را نیز کنترل کنند. به عنوان مثال کلینیک تخصصی پوست و مو باید مجوز همین رشته خاص را داشته باشد و در معرض دید مراجعان قرار دهد.

نابسامانی تبلیغات پزشکی

نحوه تبلیغات پزشکی تا چندی پیش سر و سامان درستی نداشت و هر پزشکی می توانست آن چه را در تخصص وی وجود دارد یا ندارد به عنوان تبلیغات منتشر کند. اما قانون گذار تکلیف این وضعیت را مشخص کرد و سازمان نظام پزشکی مسئول رسیدگی به تبلیغات در گروه پزشکی شناخته شد و این سازمان طبق بند ب ماده ۳ موظف شد، دستورالعملی تدوین کند.این قانون با تشکیل کمیسیونی متشکل از معاونت درمان و چند پزشک مورد تایید سازمان نظام پزشکی اجرایی شده است. تبلیغات گروه پزشکی و حرف وابسته، پس از ارائه به سازمان در کمیسیون مطرح می شود و با دستورالعمل های اخذ شده از گروه های مختلف پزشکی و مصوبات وزارت بهداشت مطابقت داده می شود و مجوز می گیرد.

ضرورت مشاهده مجوز نظام پزشکی

دکتر مصطفی زمان زاده معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی خراسان با بیان این مقدمه به خراسان می گوید: تبلیغات پزشکی فقط در صورتی قابل اعتماد است که مجوز داشته باشد. توصیه اکید ما به مردم این است که حتی در صورت مشاهده مجوز، برای حصول اطمینان از سازمان نظام پزشکی استعلام کنند. واقعیت این است که با وجود گستردگی مطب ها و تنوع نیاز مردم به استفاده از خدمات درمانی، چاره ای نداریم جز این که حساسیت مردم را در حوزه سلامت بالا ببریم و از آن ها بخواهیم در مراجعه به مطب یا کلینیک حتما مجوزهای لازم را مشاهده و درصورت تصمیم برای انجام عمل جراحی یا هر خدمت دیگری، از سازمان نظام پزشکی استعلام کنند.شماره ۶۰۲۵۰۷۰ برای پاسخگویی به سوالات مردم در زمینه های مختلف در نظر گرفته شده است.

کلینیک تغذیه نداریم

به عنوان مثال در بحث تغذیه، تعداد متخصصان تغذیه در مشهد از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند .ماکلینیک تغذیه نداریم وبیشتر افرادی که در این حوزه کار می کنند پزشک عمومی یا کارشناس تغذیه هستند که به تنهایی طبابت می کنند. این افراد نمی توانند رژیم غذایی بدهند. کارشناس تغذیه نمی تواند به طور مستقیم رژیم غذایی تعیین کند و بیماران را ویزیت کند. پزشک عمومی و کارشناس تغذیه باید در کنار متخصص تغذیه فعالیت کند و نه به تنهایی. متاسفانه بسیاری از مردم از این امر آگاهی ندارند و به محض شنیدن تبلیغات از سوی یک پزشک بدون کسب اطلاعات دقیق به وی اعتماد می کنند.در صورتی که درخواست ما از عموم مردم این است که نسبت به سلامت خود حساسیت بیشتری به خرج دهند و تا حصول اطمینان از صلاحیت پزشک و مرکز درمانی درمان را به تاخیر اندازند.

مشاوره پوست در داروخانه ها، ممنوع

دکتر زمان زاده با اشاره به تخلف آشکار داروخانه ها در استفاده از پزشک یا هر فرد دیگری تحت عنوان مشاور پوست می گوید: اگر خوش بینانه به موضوع نگاه کنیم و بگوییم کسی که مشاوره پوست می کند پزشک است باز هم تخلف انجام شده است زیرا محل کار پزشک مطب است نه داروخانه یا فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی. داروخانه کار حقوقی مشخصی دارد و مشاوره پوست یا تغذیه در داروخانه بی معنا و یک تخلف آشکار است. در موارد بسیاری افراد غیرمتخصص و غیرحرفه ای در داروخانه اقدام به مشاوره تغذیه و پوست می کنند و از محصولاتی که در اختیار دارند به مشتریان خود عرضه می کنند که تمام این موارد تخلف آشکار است.

مردم تخلف در آرایشگاه ها را گزارش کنند

لازم است مردم هرگونه تخلف در آرایشگاه ها را گزارش کنند. منصوره شیرمحمدی بازرس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که از نیمه دوم سال گذشته بازرسی های مستمر از این صنف انجام شده است و همچنان ادامه دارد به خراسان می گوید: موضوعی که در این بازدیدها قابل توجه است ناآگاهی صف آرایشگرها از تخلفاتی است که انجام می دادند و مراجعان هم با بدون داشتن آگاهی درباره این تخلفات، از خدمات آن ها استفاده می کنند.این در حالی است که فروش لنز، انجام تاتو یا خالکوبی، لایه برداری پوست و اصولا هرگونه خدماتی تحت عنوان مراقبت های پوستی در آرایشگاه ها غیرقانونی و تخلف آشکار است و مردم باید این تخلفات را به ما ارجاع دهند.همچنین قرار است بازدید از این مراکز به صورت محسوس و نامحسوس ادامه پیدا کند. اما نکته این جاست که باید تلاش کنیم اطلاعات مردم را در این زمینه افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha