رییس انجمن رادیولوژی ایران گفت: استفاده از سی‌تی آنژیوگرافی به تشخیص زودهنگام سرطان كمك می‌كند.

دكتر "عبدالرسول صداقت" در گفت و گو با ایرناگفت در سی‌تی آنژیوگرافی، با تزریق ماده حاجب عروق بدن نمایان می‌شود و به این وسیله تومورهای سرطانی كه عروق تغذیه فراوان دارند، تشخیص داده می‌شوند.

به‌گفته وی ماده حاجب ماده‌ای است كه در رادیولوژی و برای نشان دادن آناتومی بخش‌های خاصی از بدن بصورت خوراكی و یا تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صداقت روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری سمینار كاربرد مواد حاجب در آنژیوگرافی و سی‌تی‌آنژیوگرافی قلب گفت: در گذشته برای رادیولوژی و دیگر اسكن‌های پزشكی از مواد حاجب یونی استفاده می‌شد كه عوارض جانبی خطرناكی برای بیمار داشت.

به گفته وی ماده‌های حاجب اولیه بسیار سمی بودند، اما با گذشت زمان و پیشرفت فناوری به تدریج از این سمیت كاسته شد، بطوریكه داروهای حاجب كنونی از نظر فشار اسمزی مشابه سرم خون هستند و عوارض جانبی بسیار كمتری دارند.

به اعتقاد وی از آنجایی كه مواد حاجب عمدتا از طریق كلیه‌ها دفع می‌شوند می‌توان از این طریق سیستم كلیه بیماران را از نظر ترشحات و وجود سنگ نیز مورد بررسی قرار داد.

صداقت افزود: با روی كار آمدن سی‌تی‌اسكن‌های چند ردیفه امكان انجام تصویربرداری از عروق قلب بدون نیاز به انجام عملیات پرمخاطره بر روی بیمار، فراهم شده است.

وی گفت: در روش جدید مقدار كمتری از داروی حاجب به بدن بیمار تزریق می‌شود و بیمار تنها دو الی سه دقیقه برای تصویر برداری در زیر دستگاه قرار می‌گیرد و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

رییس انجمن رادیولوژی گفت: هزینه این شیوه ‪ ۶۵‬درصد آنژیوگرافی‌های استاندارد است.

وی تاكید كرد: بیمارانی كه عمل جراحی قلب انجام داده و آنهایی كه تحت آنژیوپلاستی مانند بالن زدن قرار گرفته‌اند، نمی‌توانند از این شیوه استفاده كنند و تنها باید تحت آنژیوگرافی‌های استاندارد قرار گیرند.

سمینار یك روزه كاربرد مواد حاجب در آنژیوگرافی و سی‌تی آنژیوگرافی قلب روز پنجشنبه با همكاری انجمن رادیولوژی ایران و شركت "بایرشرینگ فارما" آلمان در مركز قلب تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha