سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 49073

با بروز نوسانهای بی‌سابقه نرخ ارز، بخشی از طوفان تورم به گران‌تر شدن قیمت کالاهای وارداتی و مواد اولیه مورد نیاز تولید و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده کالا‌ها نسبت داده شد. در‌‌ همان روز‌ها بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای راحت کردن خیال مردم و واردکنندگان اعلام کردند ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و مجاز به هر میزان در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد.

دودی که به چشم بیماران می‌رود
سلامت نیوز : با بروز نوسانهای بی‌سابقه نرخ ارز، بخشی از طوفان تورم به گران‌تر شدن قیمت کالاهای وارداتی و مواد اولیه مورد نیاز تولید و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده کالا‌ها نسبت داده شد. در‌‌ همان روز‌ها بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای راحت کردن خیال مردم و واردکنندگان اعلام کردند ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و مجاز به هر میزان در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. اما تدبیر ارز دولتی ۱۲۲۶ تومانی پایان داستان غم انگیز افزایش قیمت‌ها نبود، زیرا واردکنندگان بین حرف و عمل دولت فاصله زیادی دیدند و برای تأمین ارز مورد نیاز خود مجبور شدند سراغ دلالان و بازار سیاه ارز بروند.

مهیار همتی مدیر فروش یکی از واردکنندگان تجهیزات پزشکی در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «تهیه ارز از بزرگ‌ترین مشکلات وارد کنندگان است. متاسفانه ارز دولتی به واردکنندگان داده نمی‌شود و امکان حواله نیز وجود ندارد.» وی ادامه داد: «تنها با برخی از کشور‌ها که از گذشته همکاری داشتیم در ارتباط هستیم که این موضوع هم به سختی صورت می‌گیرد.» در همین حال عباس معمارنژاد ریس کل گمرک پایان سال گذشته در خصوص روند واردات کالا با ارز‌های آزاد و دولتی اظهارکرد: ‌هم‌اکنون واردات با دو ارز دولتی از طریق گشایش اعتبار یا برات و ارز بازار آزاد انجام می‌شود اما براساس اطلاعات به دست آمده در ۱۰ ماه گذشته حدود ۷۰ درصد از واردات با ارز مرجع بانک مرکزی و تنها ۳۰ درصد با ارز بازار آزاد صورت گرفته است.»

وی همچنین گفته بود: «کالاهایی که هم‌اکنون وارد می‌شود یا تاکنون وارد شده حداقل ۷۰ درصد با ارز دولتی بوده است.» مشکلات نظام سلامت و درمان کشور تمامی ندارد. ریشه این مشکلات در سال ۹۰ و ۹۱ بیش از پیش خود را نشان داده است اما قدمی در جهت رفع آن‌ها برداشته نشده است. علاوه بر بحران بوجود ‌آمده دارو در کشور ،وضعیت تجهیزات پزشکی نیز اگر بد‌تر از صنعت دارو‌سازی نباشد بهتر هم نیست. ورود تجهیزات پزشکی مستعمل و دست دوم از کشورهای مختلف بویژه چین و هند به ایران، هم اکنون به تهدیدی جدی برای سلامت کشور تبدیل شده است. این موضوع از اواخر سال گذشته تا به امروز یکی از دغدغه‌های مردم کشورمان شده و از خود می‌پرسند چرا درباره این موضوع حیاتی مسئولین کشور که تامین سلامت مردم وظیفه اصلی آنان است، اظهارنظر صریحی نکرده‌اند.

دکتر محمدرضا رضایی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز ضمن ابراز تاسف از واردات تجهیزات دست دوم پزشکی با تأکید بر نظارت ضعیف مسئولان بر نحوه و میزان تجهیزات پزشکی از سوی دلالان گفت: «افزایش واردات غیرکار‌شناسی و گرفتن سودهای کلان ظلم به مردم و نظام بهداشت و درمان کشور است.» وی با تأکید بر نظارت ضعیف مسئولان بر نحوه ورود و میزان تجهیزات پزشکی از سوی دلالان عنوان کرد: «متأسفانه آنچه برای ما مشکل ایجاد کرده تحریم نیست بلکه سوء استفاده‌های برخی وارد کنندگان است از اینرو هر چه قدر میزان تحریم بیشتر شود، اینگونه افراد پولدار‌تر می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha