محمد غفاری گفت: اجتناب از ذبح غیر مجاز دام و خارج از سیستم های نظارتی راهکاری مهم در پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

سلامت نیوز :  رضا سعیدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو بیماری حاد ویروسی است که از دام به انسان منتقل می شود، اظهار داشت: تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دامی و انتقال از طریق کنه هیالوما آلوده از جمله راههای انتقال این بیماری است و دامداران، توزیع کنندگان فرآوردهای خام دامی (قصابان)، بانوان خانه دار و گله‌داران بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

بر اساس این گزارش، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی در این نشست خواستار تجهیز كامل كشتارگاه های استان و جلوگیری از ذبح غیرمجاز دام در تمامی نقاط شهری شد. محمد غفاری با اشاره به مشاهده بسیار محدود بیماری تب كریمه كنگو در مشهد مقدس، از اقدامات صورت گرفته توسط شبكه بهداشت و درمان خراسان رضوی تقدیر كرد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی به فوت دو تن از شهروندان و بستری شدن سه نفر دیگر به دلیل این بیماری اشاره كرد و گفت: باید مسائل بهداشتی بیش از پیش رعایت شود تا شاهد وقوع مجدد این گونه مسائل نباشیم.

وی افزود: با توجه به اینكه چرخه شیوع این بیماری شامل كنه، دام و انسان است، در مرحله اول پیشگیری و در گام بعدی درمان در این مراحل از موارد مهم و ضروری است.معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی خاطر نشان كرد: سمپاشی دام و محل نگهداری آن قبل از ورود به كشتارگاه و كنترل دام‌ها به وسیله قرنطینه از جمله مواردی است كه حتما باید مورد توجه قرار گیرد. غفاری گفت: باید با كشتار غیر رسمی دام ها در سطح استان در مناسبت‌های مختلف از سوی هیات‌های مذهبی، حجاج و در اماكن مذهبی و بقاع متبركه به شدت برخورد شود. وی تصریح كرد: شایسته است از ظرفیت شبكه تبلیغی روحانیون، مساجد، هیات های مذهبی و ائمه جمعه در آگاه سازی و اطلاع رسانی مردم استفاده مناسب شود.

گفتنی است: تهیه محصولات دامی از مراکز بهداشتی دارای مجوز، ذبح دام در کشتارگاه، پوشیدن لباس‌های با آستین‌های بلند در افراد مرتبط با دام، جلوگیری از فشاردادن کنه های هیالوما با دست، استفاده توزیع کنندگان محصولات دامی از ماسک، روپوش و ماسک از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری به‌شمار می‌رود. این بیماری در حیوانات هیچ گونه علائم بالینی ندارد و بیشتر از طریق دام ‌های غیر مجازی که از مرزهای مجاور وارد کشور میشوند منتقل میشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha