سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 49086
سلامت نیوز: آمارهایی اخیرا منتشر شده که می‏گوید میل به تجرد در میان جوانان ایرانی افزایش یافته است. نمایندگان مجلس در گفت‏وگو با خانه ملت، عمده‏ترین دلایل آن را تغییر نگاه جوانان و نسل‏های جدید به ازدواج از یک سو و نیز مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم‏چون نبود مسکن و کار از سوی دیگر عنوان کردند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، آماری که چند روز پیش در زمینه افزایش سن ازدواج و بالارفتن تعداد دختران و پسران مجردی که تمایلی به ازدواج و بر دوش کشیدن بار سنگین تعهد در برابر خانواده را ندارند، منتشر شد، بسیاری از دلسوزان جامعه را نگران کرد. با توجه به حساسیت موضوع و احتمال ادامه این روند در سال‏های آینده، بر آن شدیم تا با نمایندگان و کارشناسان حوزه جوانان و مسائل اجتماعی به گفت‏وگو بنشینیم.

از جمله سؤالاتی که از مصحبه ‏شوندگان پرسیده می‏شد، ریشه ‏یابی این مسأله بود که آیا فرار جوانان از ازدواج، ریشه در فراهم نبودن زیرساخت‏های اقتصادی و اجتماعی مانند بیکاری، گرانی و مسکن دارد یا اینکه فرهنگی است و دیگر ازدواج در سنین پایین در فرهنگ خانواده‏های ایرانی جایی ندارد؟

عمده پاسخ‏ها برمی‏گردد به تلفیق این دو مشکل؛ اما هستند کارشناسانی که علت اصلی را بیکاری و گرانی مسکن می‏دانند و جوانان را دوست‏دار ازدواج و یا به عکس، برخی می‏گفتند که هستند جوانانی که از موقعیت مادی خوبی بهره می‏برند، اما از ازدواج گریزانند؛ چون آن را عملی بدوی و عقب‏مانده می‏دانند!

سیدعلی حسینی: هدف از ازدواج رشد و کمال در زندگی است

سیدعلی حسینی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‏وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با تأکید بر اینکه دست‏یابی به زندگی بهتر، باید هدف اصلی باشد، گفت: آنچه مهم است، دست‏یابی انسان به رشد و کمال در زندگی است که ارتباطی به تجرد و تأهل ندارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: من بالشخصه اعتقادی به تبلیغ ازدواج در سنین جوانی که طرفین هنوز به بلوغ اجتماعی و اقتصادی دست نیافته‏اند، ندارم و معتقدم اگر این مسأله را تبلغ کنیم که جوانان اول ازدواج کنند و سپس به سراغ تأمین مایحتاج زندگی بروند، مفاسد بیشتری دارد تا ازدواج نکردن‏شان. چرا که اگر ازدواج کردند و بعد از آن مشکلات اقتصادی آنها حل نشد، این ازدواج به طلاق منتهی می‏شود که خود منشأ مشکلات بسیاری است.

 عضو فراکسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: همان‏طور که گفتم همه باید به سمت زندگی بهتر حرکت کنند؛ هر چند که عقل و شرع و عرف، حکم می‏کند که زندگی بهتر با ازدواجی که شرایط آن فراهم باشد و نیز تشکیل خانواده به ثمر می‏رسد. اما با این حال نباید از ازدواج نکردن جوانان ترسید؛ باید از افزایش بیکاران و تورم و گرانی مسکن ترسید که مفاسد بیشتری در پی دارند.

عماد افروغ: دولت مقصر اصلی افزایش سن ازدواج است


عماد افروغ، نماینده مجلس هفتم و جامعه‏ شناس، از طرفداران ازدواج جوانان در سنین پایین‏تر است؛ با این حال او نیز می‏گوید تا مقدمات و شرایط ازدواج فراهم نشود، زندگی‏ها به بن‏بست خواهد رسید.

این استاد دانشگاه در گفت‏وگو با خانه ملت، گفت: بهترین قانونی که درباره ازدواج جوانان داریم، طرحی است که در مجلس هفتم به تصویب رسید و نتیجه دو سال کار کارشناسی در کمیسیون اجتماعی بود؛ ولی متأسفانه دولت آن را اجرا نکرد.

این جامعه‏ شناس ادامه داد: در طرح تسهیل ازدواج جوانان، همه پیش‏بینی‏ها اعم از آموزش، مسکن، اشتغال، فرهنگ‏سازی و تسهیلات اقتصادی برای افزایش آمار ازدواج، در نظر گرفته شده بود که متأسفانه با بایکوت شدن آن از سوی دولت، شاهد افزایش سن ازدواج و بالاتر رفتن آمار دختران و پسران مجرد شده‏ایم.

عماد افروغ اضافه کرد: ما از مجلس هشتم انتظار داشتیم تا این مصوبه را به دستگاه‏های اجرایی ابلاغ کند؛ همان‏گونه که چند مرتبه این کار را کرده و مصوباتی را که دولت از پذیرش آنها استنکاف می‏کند، به دستگاه‏ها ابلاغ کرد. البتهمی‏بایست طرح تسهیل ازدواج جوانان را نیز به دستگاه‏های ذی‏ربط ابلاغ می‏شد تا شرایط برای ازدواج جوانان فراهم شود. افروغ این طرح را مصوبه‏ای فاخر دانست.

منصوری‏رضی: افزایش تمایل به تجرد در جوانان تهرانی افزایش یافته، نه شهرستانی‏ها

مرادعلی منصوری‏رضی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اینکه برخی از جوانان تمایلی به ازدواج ندارند و علاقه‏مندند تا مجرد باقی بمانند، در تهران بیشتر است؛ وگرنه جوانان شهرستانی همچنان دوست دارند تا ازدواج کنند و زندگی بهتری تشکیل دهند.

نماینده مردم رامیان، آزادشهر، چشمه‏ساران و فندرسک در مجلس شورای اسلامی در گفت‏وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه افزایش سن ازدواج، بیشتر در تهران و کلان‏شهرها جاری است، تصریح کرد: فرهنگ ازدواج جوانان تهرانی تغییر کرده و بسیاری از آنان یا تمایلی به تأهل ندارند یا منتظرند تا به بهترین شرایط اقتصادی دست یابند و سپس ازدواج کنند که این مسأله نیز هرگز محقق نمی‏شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه غیر از مسائل اجتماعی و اقتصادی، مسائل فرهنگی از جمله، کم‏رنگ شدن نقش خانواده‏ها در ازدواج نیز در افزایش سن ازدواج تأثیر دارند، افزود: در گذشته رسوماتی برای ازدواج بود که دیگر کمتر شاهد آن در میان جوانان هستیم. در ازدواج‏های سنتی، این خانواده‏ها بودند که نقش اصلی را از ابتدا تا انتهای مراسم ازدواج و حتی پس از آن بازی می‏کردند که امروزه همه این نقش‏ها را خود طرفین ازدواج بر عهده گرفته‏اند و نیازی به دخالت بزرگ‏ترهای خانواده در امر ازدواج نمی‏بینند.

این جامعه‏ شناس اضافه کرد: در شهرستان‏ها جوانان دوست دارند تشکیل خانواده بدهند که متأسفانه شرایط اشتغال مهیا نیست و کمبود و گرانی مسکن در آنجا بیداد می‏کند. اما در تهران حتی بسیاری از جوانان برخوردار و متمول هم از ازدواج فراری‏اند که این مسأله قطعا ریشه فرهنگی دارد.

فاطمه آجرلو: جوانان ازدواج نکردن را نوعی «باکلاس بودن» می ‏دانند

فاطمه آجرلو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خانه ملت گفت: مهم‏ترین مشکل ما در افزایش سن ازدواج، فرهنگی است و مسائل اجتماعی و اقتصادی در رتبه‏های بعدی قرار دارند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که علت تمکین نکردن جوانان به امر مقدس ازدواج چیست؟، تصریح کرد: افزایش سن ازدواج و فرار جوانان از متعهد بودن در برابر خانواده، بیشتر فرهنگی است و اینکه برخی مسائل اقتصادی را دلیل آن می‏دانند، برداشت صحیحی نیست.

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: متأسفانه امروزه در میان دختران و پسران جوان، این فرهنگ رواج یافته که ازدواج نکردن، نوعی نماد تمدن و باکلاسی است و کسانی که ازدواج می‏کنند، أمّل و عقب‏مانده اجتماعی‏اند.

به گفته آجرلو همین دیدگاه غلط است که سبب شده تا  اگر جوان ۲۲ یا ۲۳ ساله‏ای به خواستگاری برود، خانواده طرف مقابل او را تمسخر کرده و به او می‏خندند.

این روانشناس ادامه داد: مسائل اقتصادی و اجتماعی هم اگرچه به اندازه فرهنگ مهم نیستند، اما به‏خودی‎‏خود از جایگاه باارزشی در ازدواج برخوردارند. آجرلو ادامه داد: هزینه‏های مدیریت خانوار آن‏قدر اهمیت دارند که اگر مرد از پس آنها برنیاید، نمی‏تواند خانواده‏اش را مدیریت و کنترل کند. اینها همه در کنار هم قطعات یک پازل را تشکیل می‏دهند که اگر یکی نباشد، کل مجموعه به هم می‏ریزد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: طرح تسهیل ازدواج جوانان که در مجلس هفتم به تصویب رسید، می‏توانست بسیاری از مشکلات امروزه جوانان را حل کند. اگرچه مسکن مهر که از این طرح سرچشمه می‏گیرد، قرار بود به خواسته‏های جوانان در زمینه مسکن ارزان پاسخ دهد، اما متأسفانه با شکست روبه‏رو شده و عملا گام روبه‏جلویی برای حل معضل مسکن جوانان نبوده است.

بنابر آمار سازمان ثبت احوال که روز گذشته منتشر شد، در حال حاضر نزدیک به ۱۵میلیون پسر بالای ۲۵ سال ازدواج‏نکرده داریم که این آمار درباره دختران، به هشت میلیون نفر می‏رسد. همچنین تعداد دختران بالای ۳۵ سال که هرگز ازدواج نکرده‏اند، حدود یک‏میلیون نفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha