سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 49088

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: محدودیت مصرف مواد غذایی در هفته‌های اول زایمان سبب کاهش تولید شیر می‌شود.

سلامت نیوز : "سمیه صمدی" در گفت‌وگو با (ایسنا)، منطقه مازندران، خاطرنشان كرد: تمام خانم‌ها بعد از زایمان تمایل دارند به وزن قبل از بارداری خود برگردند و نگران هستند که از دست دادن وزن اضافه، چه میزان طول خواهد کشید و بنابراین اغلب با مراجعه به متخصص تغذیه درخواست رژیم کاهش وزن می‌كنند.

وی با بیان این‌که مادران باید توجه داشته باشند که حداقل در شش هفته اول زایمان نباید به فکر کاهش وزن باشند، عنوان كرد: محدودیت در مصرف مواد غذایی در هفته‌های اول زایمان سبب کاهش تولید شیر خواهد شد در حالی که در این بازده زمانی مادران می‌توانند از فرصت شیر دادن نه تنها برای رشد کافی نوزادتان بلکه برای بازگشت به وزن قبل از بارداری نهایت بهره را ببرید.کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: روند کاهش وزن پس از زایمان به این صورت است که بلافاصله پس از زایمان حدود پنج تا شش کیلوگرم از وزن فرد کاهش می‌یابد و در طول 6 هفته اول پس از زایمان نیز حدود دو تا سه کیلوگرم دیگر وزن مادر کاهش خواهد یافت.

صمدی یادآور شد: مادران بعد از هفته ششم زایمان، هر هفته حدود نیم کیلوگرم کاهش وزن را تجربه خواهند کرد که رژیم غذایی متعادل به همراه ورزش در این زمان کمک خوبی برای کاهش وزن مادران خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: ورزش به جز کاهش وزن سبب کاهش ریسک ابتلا به افسردگی پس از زایمان می‌شود و به جمع شدن عضلات شکم و لگن نیز تا حدودی کمک می‌کند.کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی توصیه كرد: مادران به منظور اینکه از ورزش بهترین نتیجه را بگیرند، باید قبل و پس از ورزش، آب کافی بنوشند و به منظور این‌که در طول ورزش انرژی کافی داشته باشند، باید قبل ار ورزش میان وعده میل کنند. برای بازگشت به فرم بدنی مناسب ممکن است به چندین ماه زمان نیاز باشد بنابراین باید مادران صبور باشند.وی به مادران نوزاد توصیه کرد: ورزش با شدت متوسط اثر سویی بر شیردهی ندارد. توصیه می‌شود که قبل از آغاز ورزش به نوزادتان شیر بدهید به ویژه قبل از انجام ورزش‌های شدید شیر بدهید زیرا به واسطه افزایش "اسید لاکتیک دومین"، ورزش شدید باعث می‌شود طعم شیر عوض شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha