چه حسی به شما دست می‌دهد، اگر روی تخت بیمارستان منتظر جراحی باشید و چاقویی وارد شكم شما شود كه قبلا وارد شكم كسی دیگری شده و به درستی استریل نشده باشد!

سلامت نیوز : دستگاهی به نام اتوكلاو در بیمارستانها مورد استفاده قرار می‌گیرد كه كار این دستگاه استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب است. اما به تازگی مشخص شده كه بسیاری از اتوكلاوهای موجود در بیمارستانهای تهران غیراستاندارد بوده و تجهیزات پزشكی را به خوبی استریل و ضدعفونی نمی‌كنند.

مسلم بیات - مدیركل استاندارد استان تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌كه هرچقدر تصمیم‌گیری حساس باشد، اندازه‌گیری نیز به همان نسبت حساس است، گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد كه در 59 بیمارستان شهر تهران دستگاههای اتوكلاو از لحاظ ایمنی و عملكرد غیراستاندارد و مشكل‌دار هستند.او با اشاره به این‌كه برخی بیمارستانها برای رفع نقص اتوكلاوهای خود اقداماتی انجام داده‌اند، افزود: ‌موضوع غیراستاندارد بودن اتوكلاوها در شورای سلامت استان و با سازمان نظام پزشكی در میان گذاشته شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا؛بیات افزود: در استان فارس نیز به صورت همزمان تایید شد كه دستگاههای اتوكلاو در بسیاری از موارد از لحاظ ایمنی و عملكردی مطابق استاندارد نیستند.

مدیركل استاندارد استان تهران با بیان این‌كه اپراتورهای دستگاههای اتوكلاو نیز باید واجد صلاحیت باشند، اظهار كرد: دستگاههای اتوكلاو به دلیل اهمیت زیادی كه دارند باید به صورت دوره‌ای آزمون شوند.به گفته وی هنوز هم بیمارستانهایی هستند كه اقدام به رفع نقص دستگاههای اتوكلاو خود نكرده‌اند و امسال مجددا این دستگاهها را در سطح استان بازرسی می‌كنیم.بیات به این نكته جالب نیز اشاره كرد كه در بسیاری از بیمارستانها مسوولان از مشكل‌دار بودن دستگاههای اتوكلاو متعلق خود بی‌اطلاع بوده‌اند!شاید هنوز به عمق فاجعه پی نبرده باشید. پس بهتر است بدانید كه در خطرناك‌ بودن دستگاههای اتوكلاو غیراستاندارد همین بس كه بگوییم اگر فردی بیماری عفونی داشته باشد، در صورت استریل نبودن اتوكلاو ممكن است بیماری او از طریق تجهیزات پزشكی به فردی دیگری نیز منتقل شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha