تقلبی، سرطان‌زا، ارزان و قاچاقی. این‌ها بخشی از ویژگی‌های مواد آرایشی بیشتر زنان ایرانی است. موادی که علی‌رغم هشدارها مصرف آن رو به افزایش است. نشانه آن هم کاهش سن استفاده از مواد آرایشی در ایران است.

سلامت نیوز: آنچه در این میان مهم است، بساط داغ بازار مواد آرایشی تقلبی در جامعه است و به نظر هم نمی‌رسد به راحتی جمع شود. مواد بهداشتی و آرایشی تقلبی خیلی وقت است که درکیف زنان و دختران ایرانی جا خوش کرده و به دلیل ارزانی طرفداران پروپاقرصی دارد. مدتی قبل مسئولان گفتند که سن آرایش در پنج سال اخیر از ۱۹ سال به ۱۳ سال کاهش یافته است.

تقلبی، سرطان‌زا، ارزان و قاچاقی. این‌ها بخشی از ویژگی‌های مواد آرایشی بیشتر زنان ایرانی است. موادی که علی‌رغم هشدارها مصرف آن رو به افزایش است. نشانه آن هم کاهش سن استفاده از مواد آرایشی در ایران است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، این روزها خبرهای زیادی از مواد آرایشی و بهداشتی می‌رسد، از تقلبی بودن این مواد تا هزینه سالانه مواد آرایشی زنان و دختران ایرانی.
امروز مدیرکل مرکز آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت آب پاکی روی دست همه زنان و دختران ریخته و نسبت به عوارض سرطان‌زای مواد بهداشتی و آرایشی تقلبی هشدار داده و گفته این وزارت‌خانه هیچ تعهدی در قبال مواد بهداشتی، آرایشی و غذایی که از ماهواره تبلیغ می‌شوند را ندارد و تأکید کرده که شاید این مواد یکی از علل موجِ سرطان‌هایی باشد که در آینده ایجاد می‌شود.
این اولین بار نیست که مسئولان نسبت به عوارض مواد آرایشی تقلبی هشدار می‌دهند. متخصصان پوست نیز به کرات از خطرِ شیوع سرطان پوست ناشی از مصرف این مواد ابراز نگرانی کرده‌اند.
آنچه در این میان مهم است، بساط داغ بازار مواد آرایشی تقلبی در جامعه است و به نظر هم نمی‌رسد به راحتی جمع شود. مواد بهداشتی و آرایشی تقلبی خیلی وقت است که درکیف زنان و دختران ایرانی جا خوش کرده و به دلیل ارزانی طرفداران پروپاقرصی دارد. مدتی قبل مسئولان گفتند که سن آرایش در پنج سال اخیر از 19 سال به 13 سال کاهش یافته است و این یعنی اینکه این مواد هر روز دارای بازار گسترده‌تری درایران می‌شوند.

در بازار چه خبر است؟
ایران دومین مصرف‌کننده مواد آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و رتبه هفتم در دنیاست. بیش از 50 درصد لوازم آرایشی نظیر کرم پودر، رژلب و ریمل‌های آرایشی موجود در بازار، تقلبی هستند. به قول خود فروشندگان «مردم دنبال وسایل آرایشی مجوزدار وزارت بهداشت نیستند.»

بر اساس تحقیقات یک زن ایرانی سالانه حدود 150 دلار صرف هزینه مواد آرایشی می‌کند. این مقدار هزینه بیشتر صرف مواد آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد و با مارک‌های ارزان قیمتی می‌شود. قیمت مواد آرایشی و بهداشتی اصلی و اورژینال موجود در بازار بسیار بالاست. شاید این خود حجتی بر حضور پررنگ مواد آرایشی و بهداشتی تقلبی در بازار باشد.
بسیاری از مارک‌های آرایشی و بهداشتی که در بازار هستند، نمایندگی فروش در ایران ندارند و اگر هم داشته باشند به دلیل عکس و کلمات تبلیغی بر روی مارک‌ها ماه‌ها پشتِ در گمرک متوقف می‌مانند.
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم به این نکته اذعان کرده که وزارت بهداشت باید اقداماتی برای واردات کالاها در نظر بگیرد تا یک کالا به مدت زیاد برای اخذ مجوز در گمرک باقی نماند، چرا که طولانی‌شدن زمان ترخیص کالا باعث می‌شود فرد به قاچاق ترغیب شود.
در عین حال بیش از 90 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق از مرزهای جنوبی و غرب به کشور وارد می‌شود و بازار خوبی هم در بین مصرف‌کنندگان داخلی دارد. از آنجا که تعداد انگشت‌شماری به دنبال جنس اصل یا همان اورژینال هستند و یا توان خرید آن را دارند؛ جنس‌های تقلبی بازار داغ و پررونقی دارند. وزارت بهداشت می‌گوید که مواد آرایشی قاچاق و تقلبی در گرمای 50 درجه جنوب و در انبارهایی نگهداری می‌شوند که شرایط استاندارد را ندارند.
ارزانی، دلیل اصلی مصرف گسترده لوازم آرایشی تقلبی مارک‌های معروف است. اکثر آنها نامرغوب هستند و بدون توجه به کیفیت مواد ترکیبی آنها، بیشتر مردم به استفاده این مواد روی آورده‌اند. بسیاری از این محصولات تقلبی در کشورهای همسایه به صورت تجاری تولید می‌شوند و فاقد استانداردهای بهداشتی هستند. این محصولات تقلبی به صورت فله‌ای از عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران می‌شود.
آمار ارائه شده توسط معاون پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می‌دهد که میزان مصرف فرآورده‌های آرایشی در ایران به یک‌میلیارد و 200 میلیون دلار می‌رسد. آماری که نشان می‌دهد 10 برابر واردات قانونی - 150 میلیون دلار در سال- لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.
به هر حال خانم‌ها باید این روزها به این نکته هم فکر کنند که یکی از هزینه‌های زیبایی با مواد آرایشی فعلی، می تواند سرطان باشد. بیماری که پایان آن در بیشتر مواقع با مرگ گره خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha