رئیس مركز تحقیقات ایدز هشدار داد: ‌انتقال ایدز به شركای جنسی و همسران معتادان تزریقی در جامعه نمود پیدا كرده است و به شدت باید از نگهداری این معتادان در یك جا جلوگیری شود، مشكل دیگر نیز خودسانسوری رسانه‌ها درباره ایدز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، مینو محرز امروز در همایش كاهش آسیب اعتیاد، چالش‌ها و رهیافت‌ها گفت:‌ مهم‌ترین محل انتقال ویروس ایدز در كشور همچنان محلهای تجمع معتادان تزریقی به خصوص زندان‌هاست اما این الگو به سرعت در حال تغییر است و انتقال ویروس این بیماری از طریق رابطه جنسی نمود پیدا كرده است.
وی اضافه كرد: آمار رسمی ایدز در ایران حاكی از ابتلای حدود 14 هزار و 500 نفر است كه شناسایی شده و تحت درمان هستند اما آمار تخمینی از تعداد واقعی مبتلایان به ویروس این بیماری در كشور حداقل 70 هزار نفر است این به آن معنی است كه حداقل 55 هزار ناقل ویروس ایدز در جامعه مشغول انتقال این بیماری هستند و بمبی است كه در جامعه ما منفجر شده است.
محرز گفت: ‌8 سال پیش من توصیه كردم كه در زندان‌ها به زندانیان معتاد متادون داده شود اما عده‌ای سر و صدا كردند كه چطور یك ماده مخدر را بین معتادان توزیع كنیم اما همین بی‌توجهی باعث شد كه بیماری ایدز در زندان‌ها به سرعت در گروه معتادان تزریقی شایع شود و اكنون سیاستگذاران متوجه شده‌اند و با اجرای برنامه متادون درمانی در این گروه تا حدی این موضوع كنترل شده است.
عضو كمیته كشوری كنترل ایدز اضافه كرد:‌ اكنون كاهش آسیب به حدی در كشور پیشرفت كرده كه اعتیاد دیگر مانند سابق جرم محسوب نمی شود و یك بیماری تلقی می‌شود و درمان معتادان اولویت برنامه ها شده است.به همین علت یكی از سخنرانان كنفرانس اخیر ایدز در عربستان، موفقیت برنامه های كاهش آسیب معتادان را در ایران با كل دنیا مقایسه كرد و آن را الگوی جهان دانست.
وی گفت:‌ با این وجود هنوز برای كنترل ایدز از طریق جنسی برنامه خاصی نداریم و انتقال ایدز از این طریق به سرعت رو به گسترش است و هنوز نتوانسته‌ایم این روند را كنترل كنیم.
محرز اضافه كرد: انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی تا حدی در كشور كنترل شده است، انتقال از مادر به جنین نیز هنوز در جامعه ما نمود پیدا نكرده است، انتقال از طریق فرآورده های خونی نیز تقریبا به صفر رسیده است اما انتقال از طریق روابط جنسی به سرعت در حال افزایش است.
وی گفت: آموزشهای مشاوره چهره به چهره برای كنترل این موضوع بسیار موثر است اما با توجه به گستردگی موضوع به هیچوجه كافی نیست و حتما باید رسانه ها به صورت گسترده و شفاف در این مورد اطلاع رسانی كنند اما متاسفانه خودسانسوری در بین رسانه ها در این مورد اجازه این كار را نمی دهد و كمتر به صراحت در مورد استفاده از كاندوم در روابط جنسی صحبت می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha