سلامت نیوز: یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد یک آنتی‌بیوتیک پرمصرف که برای درمان برونشیت، ذات‌الریه، عفونت‌های گوش و بیماری‌های آمیزشی به کار می‌رود ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آزیترومایسین که از دهه 1980 در بازار دارویی سراسر جهان در دسترس بوده است، اما بررسی که در جورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است،نشان دهنده خطرات قلبی ناشی از این دارو در پنج روز اول درمان در افراد مصرف‌کننده نسبت به افرادی است که آنتی‌بیوتیک دیگری مصرف کرد‌‌ه‌اند یا آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده‌اند.

پژوهشگران در دانشگاه وندربیلت در آمریکا با مقایسه وضعیت 348000 فردی که برای‌شان آزیترومایسین تجویز شده بود با سوابق میلیون‌ها نفر دیگر که یا آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده بودند یا آموکسی‌سیلین، یک آنتی‌بیوتیک بی‌خطر برای قلب، مصرف کرده بودند، به این نتیجه رسیدند.

تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد در افرادی که آزیترومایسین مصرف می‌کنند، نسبت به افراد دریافت‌کننده آموکسی سیلین   47 مورد مرگ در هر  میلیون نفر بیشتر رخ می‌دهد.

هنگامی که این پژوهشگران در این افراد، به طور خاص بیمارانی را در معرض خطر بالا برای مشکلات قلبی مورد بررسی قرار دادند، میزان خطر مرگ به علت مشکلات قلبی به 245 مرگ بیشتر در هر میلیون نفر رسید.

اگرچه شماره نسبی موارد مرگ میر در این تحقیق پایین است، این پژوهشگران می‌گویند این تحقیق اطلاعات جدیدی درباره خطرات احتمالی این آنتی‌بیوتیک به دست می‌دهد که پزشکان و بیماران باید به آن توجه داشته باشند.

این پژوهشگران می‌گویند در بیمارانی در معرض خطر بالای بیماری قلبی-عروقی هستند و عفونت دارند، تجویز آنتی‌بیوتیک‌های جایگزین باید مورد نظر قرار گیرد.

آزیترومایسین که از سال 1981 به بازار دارویی وارد شد با نام‌های تجاری زیتروماکس و زماکس به فروش می‌رسد. عوارض جانبی دیگر این دارو شامل دانه‌های پوستی، خارش، تورم، اشکال در تنفس یا بلع و بی‌نظمی ضربان قلب است.


منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha