رئیس هشتمین کنگره ملی سلامت خانواده گفت: تلویزیون جای بازی‌های حرکتی و جست و خیز را در کودکان گرفته که می‌تواند عامل خطری برای سلامت نسل آینده باشد تا حدی که نگرانیم نسل مشکل‌داری پیش‌رو داشته باشیم.

سلامت نیوز : حسین ملک‌افضلی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در پژوهشگاه سلامت خانواده برگزار شد، اظهار داشت: کنگره ملی سلامت خانواده بیشتر سلامت‌نگر است نه بیمارنگر.وی شرکت کنندگان این کنگره را متخصصانی که در نظام بهداشت و درمان کشور کار مراقبت از کودک و مادر را برعهده دارند عنوان کرد و افزود: ‌ارتقای سلامت و پیشگیری مهمتر از درمان است و یکی از محورهای این کنگره مراقبت از کودک سالم مانند مشکلات از شیرگرفتن کودک و اینکه مادر چطور و چه زمانی کودک را از شیر بگیرد عنوان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ ملک‌افضلی بی تحرکی و ورزش نکردن کودکان را از مشکلات جامعه امروزی عنوان کرد و گفت: بسیاری از معضلاتی که فرد در بزرگسالی و میانسالی با آن مواجه می‌شود ناشی از شیوه زندگی سالم در دوران کودکی است. به‌خصوص اکنون که مصرف فست‌فود‌ها و غذاهای آماده به دلیل مشغله خانواده‌ها جایگزین غذاهای طبیعی شده و چاقی در کودکان رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر تلویزیون جای بازی‌های حرکتی و جست و خیز را در کودکان گرفته که می‌تواند عامل خطری برای سلامت نسل آینده باشد تا حدی که نگرانیم نسل مشکل‌داری پیش‌رو داشته باشیم.رئیس هشتمین کنگره ملی سلامت خانواده تاکید کرد: اگر به همین روند پیش برویم کم‌کم باید تمام بخش‌های بیمارستان را به سی‌سی‌یو تبدیل کنیم.وی ادامه داد: از طرفی زمانی دغدغه ما درمان بیماری‌های عفونی، فلج اطفال و دیفتری در کودکان بود که امروز آنها را برطرف کرده‌ایم اما حوداث برای کودکان از مسائل پیش‌روست که در این کنگره مطرح می‌شود.

ملک‌افضلی خاطرنشان کرد: بهداشت دهان و دندان در کودکان، مراقبت از دندان‌های شیری، تاثیر آن در نحوه تغذیه کودک و مراقبت از بهداشت دهان و دندان در زنان باردار نیز از موضوعاتی است که ما در کنگره ملی سلامت خانواده مطرح خواهیم کرد.وی تکامل اولیه کودک که عمدتاً از 3 تا 6 سالگی رخ می‌دهد را از پایه‌های تشکیل شخصیتی هر فرد دانست و گفت: اگر کودک تکامل جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی کودک توجه شود می‌توانیم ادعا کنیم که نسل بهتری خواهیم داشت و اهمیت این امر تا جایی است که وزارت بهداشت برنامه‌ای برای آن تهیه کرده است. اما آموزش‌های قبل از دبستان به‌ویژه در مهدکودک‌‌ها باید بازنگری علمی شود.

ملک‌افضلی تعامل درون خانواده را از دیگر سرفصل‌های هشتمین کنگره ملی سلامت خانواده عنوان کرد و گفت: گفتمان بین پدر و مادر و فرزندان از عوامل اصلی استحکام بنیان خانواده است. همچنین سلامت روان در دوران نوجوانی، ازدواج موفق و سلامت روان در دوران سالمندی از نکات حائز اهمیتی است که به آن می‌پردازیم.وی در پاسخ به اینکه طلاق در جامعه به دلیل مشکلات جنسی زوجین چقدر رواج دارد گفت: طلاق در جامعه رو به افزایش است و حتی ممکن است برخی طلاق‌ها به‌طور رسمی اتفاق نیفتد بلکه طلاق عاطفی در یک خانواده رخ دهد. از طرفی شاهد از هم گسیختگی برخی خانواده‌ها هستیم به‌طوری که همسر در یک شهر کار و زندگی می‌کند و شوهر در شهر دیگری.

وی ادامه داد:اما با توجه به نوع فرهنگ کشور ما صحبت در مورد مسائل جنسی کار بسیار دشواری است و نمی‌توان برای آمارگیری از افراد درباره مسائل شخصی‌شان سوال کرد. چرا که در نهایت آن را کتمان می‌کنند ولی استفاده از متخصصان زنان و زایمان و مشاوران خانواده برای گزارش‌های مورد به مورد مطلوب است.وی برگزاری پنل سلامت جنسی را در این همایش بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در درون هر خانواده روابط سالم زوجین با رعایت ملاحظات شرعی، نقش خانواده در آموزش جنسی به نوجوانان و اینکه در چه حد و چگونه آموزش‌های لازم به نوجوانان در زمینه بلوغ جنسی باید داده شود در این پنل مطرح می‌شود چرا که وجود دسترسی آسان جوانان به اطلاعات نادرست و برنامه‌های نامناسب ماهواره‌ها کار را کمی مشکل کرده است.

رئیس هشتمین کنگره ملی سلامت خانواده تصریح کرد: 3 کارگاه مشاوره جنسی، مشاوره شیردهی و زایمان فیزیولوژیک که از دغدغه‌های جامعه است در حاشیه این کنگره برگزار می‌شود.وی تعداد مقالات رسیده به کنگره سلام خانواده را 400 مقاله عنوان کرد و گفت: از این تعداد 122 مقاله به صورت ارائه 5 دقیقه‌ای و 129 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha