کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به اینکه از سال 2008 تاکنون با کمک کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بین ایران و عراق 557پیکر مبادله شده‌ است، اعلام کرد: تلاش برای به پایان رساندن تردید خانواده‌های مفقودان ادامه دارد.

سلامت نیوز :  بقایای پیکر 98 سرباز ایرانی و 13 سرباز عراقی که در جریان جنگ 67 - 1359 بین دو کشور کشته شده‌اند با پشتیبانی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در مرز شلمچه در نزدیکی بصره به کشورهای مربوطه بازگردانده شد.

این تبادل بقایای انسانی در پی چهارمین عملیات مشترک ایران و عراق در شبه‌جزیره‌ فاو در خاک عراق انجام شد. این عملیات مشترک از 16 آوریل تا 16 می (28 فروردین تا 27 اردیبهشت) اجرا شد. در نتیجه، تعداد بقایای انسانی که از سال 2008 تا حال با کمک کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بین ایران و عراق مبادله شده‌اند به 557 رسید.کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همواره از تلاش‌های مقامات ایرانی و عراقی برای روشن کردن سرنوشت مفقودان جنگی حمایت کرده است. علاوه بر ارائه‌ مشاوره‌های فنی و تخصصی در زمینه‌ پزشکی قانونی، این سازمان به عنوان یک میانجی بی‌طرف بین دو کشور عمل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پاملا استاتاکیس، از کارکنان دفتر نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در عراق که در جریان این تبادل حضور داشت، گفت: خانواده‌هایی هستند که چندین دهه در انتظار خبری از عزیزان خود بوده‌اند.در همین حال همکاری مقامات عراقی از طریق وزارت حقوق بشر این کشور و مقامات ایرانی و ادامه‌ تلاش برای یافتن بقایای انسانی را ممکن کرده است.استاتاکیس اضافه کرد: براساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه‌ این خانواده‌ها محق هستند تا بدانند چه بر سر عزیزان‌شان آمده استو در تمامی این چهار عملیات مشترک که از نوامبر 2011 تا می 2012 ادامه داشته است، 529 بقایای انسانی به‌دست آمده است که 218 پیکر در آخرین عملیات به تازگی کشف شده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha