چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 49138

ویتامین ب ۱۲ از ویتامین‌های ضروری برای بدن است و در مواد غذایی چون ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت جسمی و روانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

سلامت نیوز : این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است از ویتامین‌های حل شونده در آب است. ویتامین ب ۱۲ از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و مولكول وراثتی دی ان آ است و در فعالیت مطلوب سیستم عصبی بدن نقش حیاتی ایفا می‌كند.

گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند. این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند و یا بدن آن‌ها در جذب این ویتامین با مشکل روبرو است.مشکل عدم جذب ویتامین ب ۱۲ ممكن است ناشی از نوعی بیماری عفونی باشد. این بیماری، سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه دریافت این ویتامین را دارند از بین می‌برند. یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب این ویتامین استفاده از دارو‌های درمان رفلاکس یا ضد اسید‌های معده است. عمل‌های جراحی که روی بخش‌هایی از روده انجام می‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را از جذب این ویتامین باز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ به گفته پزشكان؛ اگر كمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن ناچیز باشد ممکن است عوارض زیادی به دنبال نداشته باشد و یا این عوارض کوتاه مدت و خفیف باشند اما کمبود شدید این ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می‌شود. بستگی به بدن افراد، کمبود ویتامین ب ۱۲ می تواند باعث بالا رفتن بیش از حد اسید آمینه «هموسیستین» در بدن شود. بالا بودن مقدار این اسید آمینه در خون، افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عروقی و انسداد رگ‌ها می‌کند. اگر دچار کمبود ویتامین ب ۱۲ هستید حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید چرا که این مکمل‌ها به تنهایی نمی‌توانند كمبود این ویتامین را جبران کنند.

پزشكان در بخشی از مطالعات جدید خود دریافته‌اند که کمبود این ویتامین عامل بروز سرفه‌های مزمن است. در این بررسی‌ها که از سوی متخصصان علوم پزشكی دانشگاه تورین و بیمارستان مائوریزیانو در ایتالیا انجام گرفت، معلوم شد که ارتباط مهمی بین کمبود این ویتامین و سرفه‌های مزمن بی‌دلیل وجود دارد.به گفته متخصصان، کمبود این ویتامین بیشتر در افراد مسن بروز می‌کند و عوارضی مانند کم خونی، کاهش حافظه و آسیب سلول‌های عصبی را در پی دارد. نرخ کمبود این ویتامین شایع‌تر از آن است که تاکنون تصور می‌شده به طوری كه پزشكان در مطالعات آماری اخیر دریافته‌اند كه ۱۷ درصد مردم با مشكل پایین بودن سطح این ویتامین در خون مواجه هستند.

غنی‌ترین منابع این ویتامین کبد و کلیه هستند. دیگر منابع غنی حاوی این ویتامین شامل شیر، تخم مرغ، ماهی و پنیر هستند. این ویتامین در منابع غذائی حیوانی مثل گوشت، نرم تنان صدف دار، شیر، پنیر و تخم مرغ یافت می‌شود. اغلب افرادی که می‌توانند گوشت را بعنوان یکی از عناصر غذائی خود داشته باشند کمتر در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند مگر این که بدن آنان توانایی جذب این ویتامین را نداشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha