چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 49141

مقدار کلسترول خون اساسا تحت تاثیر مواد غذایی مصرفی و فاكتورهای وراثتی موثر در سطح کلسترول خون است و به این ترتیب خوردن غذاهایی که چربی‌های اشباع شده زیادی دارند بیش از هر چیز شما را در معرض خطر بالا رفتن کلسترول خون قرار می‌دهد.

سلامت نیوز : كلسترول ماده‌ای مومی شكل و نرم است كه هم در بدن انسان ساخته می‌شود و هم از طریق مواد غذایی با منشاء حیوانی دریافت می‌شود و تامین مقدار متعادل آن برای حفظ سلامت بدن و عملكرد طبیعی مغز ضروری است اما بالا رفتن سطح آن در خون خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

به گفته متخصصان، تری‌ گلیسیرید نیز نوعی دیگر از چربی‌های خون است كه بالا بودن سطح آن با افزایش احتمال سکته و بیماری‌های قلب و عروق همراه است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا؛ سایت اینترنتی ارگانیك در گزارش جدیدی آورده است برای كنترل و درمان چربی خون بالا در برخی موارد دارو درمانی مورد نیاز است اما با این حال در هر زمان در كنار مصـرف دارو و یا حتی برای پیشگیری از بیماری، توجه به دو اصل مهم شامل «بهبود الگوی غذایی» و «اصلاح الگوی زندگی» حیاتی است.

در همین رابطه متخصصان تغذیه تاكید دارند:

۱- مقدار انرژی دریافتی خود را كنترل كنید و مصرف فیبرهای خوراكی را در برنامه غذایی خود افزایش دهید. انرژی دریافتی روزانه را به جهت پیشگیری یا درمان اضافه وزن و چاقی همواره در كنترل داشته باشید.

دریافت فیبر غذایی، ویتامین ث، اسید فولیك و سایر مواد مغذی ضروری را از برنامه غذایی روزانه افزایش دهید. برای این منظور می‌توانید به جای نان سفید از انواع نان تهیه شده با غلات كامل و سبـوس‌دار مصرف کنید. دفعات مصرف برنج سفید در هفته را کاهش داده و به جای آن از برنج قهوه‌ای یا برنج مخلوط با حبوبات یا سبزی استفاده كنید. همچنین از انواع سبزی های تازه به اشکال مختلف مثل سالاد، سبزی خوردن، خوراك سبزیجات در برنامه غذایی روزانه استفاده کنید. در میان وعده‌های روزانه بیشتر از میوه‌های تازه مصرف کنید.

۲- دریافت چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و كلسترول را كاهش دهید. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند از انواع محصولات لبنی كم چرب یا فاقد چربی مصرف كنید. مصرف خامه، سرشیر، كره و روغن حیوانی را محدود كنید. از روغن نباتی جامد، مارگارین و محصولات غذایی حاوی این نوع چربی‌ها شامل بیسكویت، كیك، شیرینی، شكلات، پفك و چیپس کمتر استفاده کنید. همچنین بهتر است به جای گوشت قرمز از ماهی، سویا (دانه، پروتئین و پنیر سویا) و حبوبات استفاده كنید. مصرف غذاهای چرب، سرخ كرده، غذاهای رستورانی و فست فودها را تا حد امكان كاهش دهید. در برنامه غذایی روزانه از انواع مغزها و دانه‌ها به مقدار متعادل و به شكل بی‌نمك استفاده كنید و هر روز دو تا سه عدد مغز گردو بخورید.

۳- مصرف قند، شكر و محصولات شیرین را كاهش دهید. به جای قند و شكر از مقدار كمی خشكبار مثل كشمش و توت خشك و در طول روز استفاده كنید. مصرف انواع شیرینی‌‌ها، كیك، بیسكویت، كلوچه، آبنبات، شكلات، نوشابه، شربت و سایر فرآورده‌های حاوی شكر را تا حد امكان كاهش كنید.

۴- الگوی زندگی خود را اصلاح كنید. وزن اضافی خود را كاهش دهید. هر روز ۴۵ تا ۶۰ دقیقه پیاده روی كنید. حتی‌المقدور دو یا سه نوبت در هفته ساعاتی را به ورزش‌های هوازی مورد علاقه‌تان بپردازید. از استعمال دخانیات جدا پرهیز كنید. با تغذیه مناسب و ورزش، سایز دور شكم خود را كاهش دهید. از مصرف نوشیدنی‌های الكلی بپرهیزید. در صورت ابتلا به دیابت زیر نظر پزشك، میزان قند خون خود را كنترل نمایید و بالاخره اینكه با خواب، استراحت كافی، آرامش و افكار مثبت از استرس و اضطراب دوری كنید.

شاید تاكنون تصور می كردید كه كاهش مصرف غذاهای چرب و چربی‌های مضر برای كاهش چربی خون كافیست اما در واقع تمام فاكتورهای بالا در میزان چربی خون و وضعیت سلامت قلب و عروق موثر هستند. با رعایت این نكات علاوه بر سلامتی عمومی موفق می‌شوید چربی خون را به میزان قابل ملاحظه‌ای كاهش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha