چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 49147

علت اصلی مرگ‌هایی كه تب كریمه كنگو این روزها رقم می زند را باید در نبود آموزش دانست. چند دهه از شیوع این بیماری می گذرد اما آیا كسی به خاطر دارد كه مثلا قصاب‌های یك شهر در یك كلاس آموزشی جمع شده باشند؟ آیا تاكنون آموزشی به كارگران كشتارگاه‌ها داده شده‌ تا حداقل اسم این بیماری را شنیده باشند!

سلامت نیوز: علت اصلی مرگ‌هایی كه تب كریمه كنگو این روزها رقم می زند را باید در نبود آموزش دانست. چند دهه از شیوع این بیماری می گذرد اما آیا كسی به خاطر دارد كه مثلا قصاب‌های یك شهر در یك كلاس آموزشی جمع شده باشند؟ آیا تاكنون آموزشی به كارگران كشتارگاه‌ها داده شده‌ تا حداقل اسم این بیماری را شنیده باشند! نمی توان همه چیز را به گردن ناظر فنی انداخت. شما به چند كشتارگاه سر بزنید و بپرسید تا مشخص شود چند نفر آنها فقط اسم «تب كریمه كنگو» را شنیده اند! وقتی به جامعه و دست اندركاران یك صنعت آموزش داده نمی شود باید منتظر چنین اتفاق های دردناكی هم بود.

برای همین است كه این بیماری در كشور ما در حال رشد است. حتی انترن بیمارستان مشهد هم فدای این بی اطلاعی می‌شود. از طرف دیگر این بیماری تازگی ندارد و در تمام كشور وجود دارد. منتها وقتی در مشهد به مرگ یك انترن منجر شد ، توجه رسانه ها را به خود جلب كرد و درنهایت هم مسئولان را مجبور به برگزاری جلسات‌ و پاسخ دهی به رسانه ها كرد. جلساتی كه البته طرحی برای مقابله با این بیماری از میان آنها بیرون نیامده است! برای مثال سال گذشته یا دو سال گذشته تب كریمه كنگو در لار 100 نفر را مبتلا كرد و30 نفر را به كام مرگ فرستاد اما كسی متوجه نشد‌چون مسئله محلی بود. این وسط پزشكی هم قربانی نشد

تا صدای مرگ های دیگر به رسانه ها برسد! زمانی كه یك پروسه به آموزش نیاز دارد و كسی مسئولیت آموزش را به عهده نمی گیرد، دودش به چشم همگان می رود. برای همین ‌ این بیماری گریبان كادر پزشكی را هم می گیرد. هیچ فكر كرده اید چرا تب كریمه كنگو در تهران نیست؟ آیا واقعا همه تهرانی‌ها این بیماری را می‌شناسند؟ خیر! برای اینكه فاصله تهرانی‌ها با كشتارگاه‌ها زیاد است و عامل بیماری در زمان رسیدن گوشت به دست مصرف كننده پایتخت نشین از بین می رود.

می دانید كه گوشت تازه اگر 24 ساعت در دمای مناسب نگهداشته شود و بعد استفاده شود خطر ابتلا به تب كریمه در آن به صفر می رسد‌ اما در شهرستان یا روستا‌ها به محض اینكه دام ذبح می شود به مشتری داده

می شود. بنابراین خون این دام به زخم كه می رسد فرد را آلوده می كند. بنابراین فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مهمترین كلید برای پایان این ماجرای تلخ است.

منبع: روزنامه تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha