روانشناسان و متخصصان امور تربیتی افسردگی را یك نوع بیماری روحی می‌دانند كه فرد به دلیل عدم درك و شناخت صحیح محیط زندگی و باور نداشتن توانایی دچار آن می‌شود.

مدیر مركز مشاوره رهیاب تهران دراین‌باره می‌گوید: افسردگی علل گوناگونی دارد كه عمده‌ترین آن آشفتگی فكر، اندیشه و شكست‌های تحصیلی یا اقتصادی و سیاسی و همچنین نا رضایتی از بیماری‌های جسمی و ناتوانی‌های فیزیكی می‌باشد.

" اعظم السادات پرپوچی" معتقد است ‪ ۹۵‬درصد بیماران افسرده حداقل یك نشانه اضطراب دارند و ‪ ۶۵‬درصد بیماران اضطرابی افسرده هستند.

وی اضطراب ناشی از جدایی والدین را بسیار مخرب و اندوهناك در وضعیت اخلاقی و روحی فرزندان و افسردگی آنان می‌داند.

پرپوچی همچنین، محیطهای ناامن و خطرناك، آلودگی هوا، خشونت در خانه و روابط بین افراد و درگذشت یكی‌از عزیزان را از علل دیگر افسردگی و اضطراب در كودكان، نوجوانان و جوانان به حساب می‌آورد.

به اعتقاد وی، فقر و بی‌خانمانی، ورشكستگی اقتصادی ، سیاسی ، شكستهای تحصیلی و عدم موفقیت در ورود به دانشگاه و عوامل غیر مترقبه مثل زلزله، سیل ، تصادفات و حادثه‌های ناگوار دیگر را از دیگر عوامل اضظراب و افسردگی است.

به گفته‌ی وی، برای غلبه بر افسردگی، فرد باید با دوستان صمیمی و كسانی كه مورد اعتمادش هستند، ارتباط و نزدیكی بیشتری را برقرار كند.

وی گفت: اگر انسان بتواند با احساسات و اطرافیان خود همزمان ارتباط برقرار كند و واقعیت‌های زندگی را همواره در نظر بگیرد و به راحتی اتفاقات را بپذیرد، دیگر دچار افسردگی نمی‌شود.

كارشناس امور تربیتی تاكید كرد: در حدود ‪ ۴‬تا ‪ ۲/۵‬درصد كودكان از نظر بالینی دچار افسردگی می‌شوند و در مقطع دبستان میزان افسردگی ‪ ۱۱‬درصد می- باشد، در دوره نوجوانی ‪ ۴‬تا ‪ ۸‬درصد گسترش می‌یابد.

وی گفت: در دوره بعد از نوجوانی نسبت دختران افسرده دو برابر پسران است و باافزایش سن، شیوع افسردگی در دختران بیشتر هم می‌شود.

پرپوچی افزود: والدینی كه فرزندان افسرده دارند با توجه و محبت بیشتر به آنان و همچنین مراجعه به موقع به روانپزشك و دارو و درمان به جا می- توانند در درمان این بیماری به فرزندان خود كمك كنند.

وی با اشاره به اینكه بخش عمده‌ای از مسوولیت كودكان و نوجوانان به مدارس معطوف می‌شود، گفت: بسیاری از شكست‌ها و ناكامی‌های كودكان و نوجوانان ریشه در مدارس و عملكردهای آموزشگاهی و مسوولان مدارس دارد.

او خاطرنشان كرد: مربیان بهداشتی، مسوولان مدارس، دبیران و مشاوران در مدارس به محض دیدن تغییر خلق و خوی یك دانش آموز و همچنین انزوای فرد، خانواده را باید در جریان قرار دهند و خود نیز دررفع افسردگی فرد بكوشند.

ندا دیلمی، مدیر مركز مشاوره خانواده متعادل وابسته به مجتمع قضایی بر این باور است كه افرادی كه دچار افكار و باورهای غیرمنطقی شوند دیگر قادر به فعالیت‌های مثبت و مفید نیستند و دچار افسردگی می‌شوند.

وی تصریح كرد: فرد افسرده به دلیل آشفتگی و پریشانی فكر قادر به تصمیم گیری و انتخاب صحیح نیست و این قضیه سبب عقب افتادگی كاری و اجتماعی در تمام امور چنین شخصی می‌شود.

او گفت: با توجه به نزدیكی كنكور و امتحانات دانش آموزان، استرس و فشار بیشتری به افراد وارد می‌شود كه باعث اضظراب خواهد شد.

به اعتقاد وی، خانواده‌ها در این زمینه با كمك به فرزند خود در كاهش فشار عصبی به وی كمك زیادی می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha