چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 49164

به گفته یكی از دامپزشكان مشهد، ناظران اداره دامپزشكی در كشتارگاه‌ها حقوق خود را از صاحبان كشتارگاه ها می‌گیرند وهمین مسئله راه را برای چشم پوشی از تخلف ها از سوی آنها باز می گذارد.

سلامت نیوز: به گفته یكی از دامپزشكان مشهد، ناظران اداره دامپزشكی در كشتارگاه‌ها حقوق خود را از صاحبان كشتارگاه ها می‌گیرند وهمین مسئله راه را برای چشم پوشی از تخلف ها از سوی آنها باز می گذارد. تماس های مكرر «تهران امروز» برای گفت‌وگو با مسئولان اداره دامپزشكی مشهد هم بی نتیجه ماند.

ضعف نظارتی سازمان دامپزشكی كشور عامل مرگ ها براثر تب كریمه كنگو است. تبی كه در سال جاری گریبان 9 نفر را گرفته و تاكنون دو نفر از آنها را به كام مرگ فرستاده است. هرچند اخبار مردمی در شهر مشهد از مرگ هایی بیشتری سخن به میان می آورد كه البته توسط مسئولان تایید نمی شود.

مرگ‌هایی كه جان كادر پزشكی را برای چندمین بار در خراسان می‌گیرد. به گفته یكی از دامپزشكان مشهد، ناظران اداره دامپزشكی در كشتارگاه‌ها حقوق خود را از صاحبان كشتارگاه ها می‌گیرند وهمین مسئله راه را برای چشم پوشی از تخلف ها از سوی آنها باز می‌گذارد. تماس های مكرر«تهران امروز» برای گفت‌وگو با مسئولان اداره دامپزشكی مشهد هم بی نتیجه ماند. اما دكتر ملكی استاد دانشكده دامپزشكی مشهد درباره اینكه چرا حقوق ناظران دامپزشكی از سوی سازمان دامپزشكی پرداخت نمی شود به تهران‌امروز می گوید:«كه این مسئله خارج‌از حیطه وظیفه ماست و باید مسئولان سازمان دامپزشكی پاسخگوی آن باشند. » اما به گفته او چند سال پیش مصوبه ای به تصویب رسید تا وضعیت ناظران این اداره از لحاظ حقوقی و مالی مشخص شود. البته او نمی داند سرنوشت این مصوبه به كجا می رسد. اما به گفته یكی دیگر از دامپزشكان كه نخواست نامی از او برده شود این مصوبه به جایی نرسیده وهمچنان نیازهای مالی واقتصادی ناظران راه را برای سوءاستفاده برخی از كشتارگاه باز گذاشته است. برخی از مردم محلی هم دلایل برخی مرگ ها را ناشی از ورود آزاد دام از افغانستان و پاكستان ‌به ایران می دانند و خواستار برخورد جدی مسئولان با آن هستند.


آمارهای متناقض!

همچنین به موازات جلسات متعددی كه توسط مسئولان برای ساماندهی به این مسئله برگزار می شود، شهر مشهد روزهای پر شایعه ای را پشت سرمی گذارد. حتی پیامك‌هایی در میان مشهدی‌ها رد و بدل می‌شود كه از فروش گوشت‌های آلوده به «تب كریمه كنگو» خبر می‌دهد. مسئله ای كه البته از سوی مسئولان به شدت تكذیب می شود. شایعات، ابتلای افراد به تب كریمه كنگو در مشهد را تا 100 نفر هم رسانده اما براساس آمارهای رسمی «محمدرضا شیرزادی» رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال به ۹ نفر رسید و ۲۷ نفر نیز مشکوک به این بیماری هستند.به گفته او این بیماری تقریباً در تمام استانها وجود دارد و بیش از همه دامداران، کارگران کشتارگاهها و پرسنل بهداشتی- درمانی در خطر هستند. همچنین او می گوید:« تعداد موارد مرگ ناشی از این بیماری در کشور همان دو نفر در مشهد است که قبلاٌ اعلام شده بود اما تعداد موارد قطعی شناسایی شده این بیماری به ۹ نفر رسیده است که ۵ نفر در مشهد، یک نفر در مازندران و ۳ در استان سیستان و بلوچستان بوده است.» اومی‌گوید:

« ۲۷نفر دیگر نیز در استا‌نهای مختلف کشور مشکوک به این بیماری هستند و علائم این بیماری را که مهمترین آنها تب است دارند، این افراد تحت نظارت و قرنطینه هستند و تا زمان تأیید یا رد بیماری آنها جلوی سرایت بیماری از طریق آنها گرفته می شود. » رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت می‌گوید:« ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو یک مسئله جدید در کشور نیست و طی ۱۰ سال گذشته هرسال تعداد مورد ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را داشته‌ایم.» همچنین به گفته او معمولا بیشترین موارد این بیماری در استان سیستان و بلوچستان بروز می‌كند؛ به طوری كه از سال 1378 تا 1390 حدود 610 مورد از این بیماری در استان سیستان و بلوچستان بروز كرده كه به مرگ 60 نفر منجر شده است. اومی گوید:« در استان خراسان رضوی نیز از سال 1378 تا سال 1390، 40 مورد قطعی از بیماری تب كریمه كنگو گزارش شده كه به مرگ 8 بیمار منجر شد.» اما تناقضی در میان آمارهای مسئولان هم وجود دارد، كه به سوالات بی شمار زیادی از سوی افكارعمومی در شهرهای مختلف منجرشده است!

در حالی كه مسئولان بارها عامل سرایت بیماری به كادرپزشكی بیمارستان امام رضای مشهد را كارگر‌ یكی از كشتارگاه‌های مشهد معرفی كرده‌اند اما «سیما واحدی» سرپرستار بیمارستان امام رضا(ع) از مبتلا شدن اهالی یك روستا به این بیماری خبر می دهد. او می گوید:در یک روستا به این بیماری به دلیل ذبح نادرست و بدون نظارت سازمان دامپزشکی یک گوسفند و پخش آن اهالی روستا دچار این بیماری شدند که آن هم البته نه از طریق گوشت بلکه به خاطر خون تازه ای بود که روی گوشت بود و از این طریق این بیماری انتقال می یابد. در حالیکه اگر همین گوشت را پس از کشتار حداقل 24ساعت در دمای زیر 4 درجه نگهداری می کردند هیچ اتفاقی نمی افتاد و البته تعداد مبتلایان هم 100 نفر نبوده و در همان روستا هم درمان شدند‌ اما برای مثال «رضا سعیدی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فوت دانشجوی پزشکی این دانشگاه بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو می گوید: این دانشجوی دوره کارورزی، پس از مراقبت از یک بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو و همچنین وجود بیماری زمینه‌ای فاویسم، درگذشت. او داستان مرگ این دانشجو را اینطور شروع می كند:« فردی که کارگر قسمت «کله پاک‌كنی» در کشتارگاه مشهد بود در حین فعالیت دست خود را می برد و پس از آن در مرکز خانه بهداشت کارگری دستش را پانسمان می کند، 2 روز بعد دوباره پانسمان را تجدید می کند و پس از آن با علائم تب به درمانگاه مراجعه می کند و هر زمان که مراجعه می‌کرده یک سری علائم را می گفته. در نهایت 13 اردیبهشت به بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه می کند.»

همچنین درحالی ‌«محمد غفاری» معاون سیاسی- امنیتی استانداری خراسان رضوی خواستار تجهیز كامل كشتارگاه‌های استان و جلوگیری از ذبح غیرمجاز دام در تمام ‌نقاط شهری شده است كه رضا سعیدی می گوید:«کشتارگاه مشهد یک کشتارگاه صنعتی است و تمامی مراحل ذبح و قطعه کردن دام به صورت صنعتی انجام می شود و تنها مرحله ای که کارگران با دام در تماس هستند همان مرحله «کله پاك‌کنی» است. متاسفانه بیمار نیز درگذشته است.» اما غفاری می گوید:«باید با كشتار غیررسمی ‌دام‌ها در سطح استان در مناسبت‌های مختلف از سوی هیات‌های مذهبی، حجاج و در اماكن مذهبی و بقاع متبركه به شدت برخورد شود.»

همچنین خبرها حاكی از آن است كه شیوع تب كریمه كنگو در شهر مشهد به مرز نگران‌كننده‌ای رسیده است. به نوشته سایت «تابناك» از مشهد خبر می‌رسد شیوع این بیماری منجر به تعطیلی كشتارگاه‌های مركزی شهر به‌ویژه یكی از مهمترین كارگاه های آن از توابع مشهد شده است. كشتارگاهی كه آنقدر شهرت دارد كه یكی از جاعلانی كه مهر بهداشتی این كشتارگاه را جعل كرده بود پیش‌تر به یك سال حبس محكوم شده بود. جعل مهر یكی از مطرح ترین كشتكارگاه های شرق كشور افكارعمومی را با یك بن بست دیگر روبه‌رو كرده كه آیا مهر كشتارگاه دیگری هم جعل شده است؟ مسئولان این روزها از مردم می‌خواهند كه از گوشت هایی استفاده كنند كه مهر استاندارد دارند! در نهایت دكتر ملكی استاد دانشكده دامپزشكی مشهد توصیه می كند كه حتما گوشت را به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا 24 درجه نگهداری و سپس اقدام به خرد كردن آن كنند تا به‌این وسیله ویروس از بین برود.






برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha