مدیر كل نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: امروزه مانند گذشته نمی‌توان با بستن مرزها از ورود كالاهای قاچاق و تقلبی جلوگیری كرد بلكه باید با طراحی و اجرای یك سیستم پایش هوشمندانه مسیر فرآورده‌های قاچاق از محصولات غیر قاچاق را تشخیص داد و از این طریق با قاچاق و تقلب در فرآورده‌های سلامت محور مبارزه كرد.

به جای بستن مرزها به صورت هوشمندانه با قاچاق فرآورده‌های سلامت محور مقابله می‌كنیم
سلامت نیوز : دكتر عبدالعظیم بهفر در نشست خبری معرفی نظام پایش و بررسی كالاهای سلامت محور افزود: این نظام اجزای مختلفی دارد كه یكی از اركان آن نظام برچسب گذاری به منظور كنترل اصالت و سلامت كالاست.

وی با اشاره به نظام‌های پایشی در دنیا اظهار كرد: پایش‌های پیش از عرضه به بازار و پایش‌های كالا در سطح بازار و عرضه دو نوع سیستم پایشی رایج در دنیا هستند. طراحی نظام پایش فراورده‌های سلامت محور در حال حاضر به گونه‌ای است كه به سمت كنترل در سطح عرضه پیش می‌رویم. به این منظور لازم است مشخصه‌ای وجود داشته باشد تا كالا هنگام تولید، ورود به كشور، عرضه و مصرف مسیر آن قابل ردیابی باشد به همین منظور برچسب كنترل اصالت و سلامت كالا را طراحی كرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مدیر كل نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: باركد عددی طراحی شده در این سیستم حتی از سیستم‌های كشورهای پیشرفته اروپایی مانند اعضای اتحادیه اروپا نیز پیشرفته‌تر است. در این سیستم نوعی سیستم بازرسی طراحی كرده‌ایم كه مخصوص بازرسان است علاوه بر آن یك سیستم نیز مخصوص مصرف كننده نهایی كالاهاست و او با استفاده از آن می‌تواند از سلامت و اصالت كالا مطمئن شود. علاوه بر آن یك سیستم پایش نیز مخصوص سازمان غذا و دارو طراحی كرده‌ایم تا بتوانیم باركد دو بعدی را چك كنیم.

وی با اشاره به قاچاق و تقلب فرآورده‌های سلامت محور اظهار كرد: بحث قاچاق و تقلب فرآورده‌های سلامت محور تنها مشكل كشور ما نیست بلكه معضلی جهانی محسوب می شود. در این شرایط توجه سازمان جهانی بهداشت به این موضوع جلب شده است و در حال تصویب كنوانسیونی در این زمینه است و به نظر می‌رسد در سال جاری این كنوانسیون به تصویب برسد.

بهفر در ادامه اظهار كرد: تغییراتی در نوع نگاه اتحادیه اروپا در زمینه قاچاق و تقلب فرآورده‌های سلامت محور به وجود آمده است به طوری كه تقلب و قاچاق دارو را به عنوان یك جرم تلقی می‌كنند. البته قاچاق و تقلب در كشورهایی بیشتر رواج دارد كه سیستم نظارتی ضعیف تری دارند و ما امیدواریم كه با اجرای این سیستم پایش به یكی از قدرتمندترین كشورها در زمینه مقابله با قاچاق و تقلب كالاهای سلامت محور تبدیل شویم.

مدیر كل نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: اتحادیه اروپا سیستم پایشی خود را از سال ۲۰۱۰ در برخی از كشورهای عضو اتحادیه مانند تركیه اجباری كرده بود چرا كه این كشور مركز ترانزیت كالاهای قاچاق بود. این سیستم تا سال ۲۰۱۷ نیز در آمریكا كامل می شود.

بهفر در ادامه گفت: در زمینه اهمیت و میزان قاچاق و تقلب در فرآورده‌های سلامت محور، فراورده‌های دارویی و مكمل ها در رتبه اول، تجهیزات و لوازم پزشكی در رتبه دوم و مواد آرایشی و بهداشتی در رتبه سوم قرار دارند بنابراین فعالیت‌های سازمان غذا و دارو شامل تمام فراورده‌های سلامت محور می‌شود و مشكل قاچاق در كشور به حداقل می‌رسد.

مدیر كل نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در زمینه فراورده‌های سلامت محور یكی از مباحث مهم عوارض جانبی آنهاست. در این شرایط بیماران می‌توانند عوارض جانبی داروها را به پزشك و داروخانه منتقل كنند تا ثبت شود. این گزارش‌ها سپس به مركز ارسال می‌شود و جمع بندی‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.

بهفر در پایان گفت: سه چرخه در زمینه كالاها وجود دارد كه از جمله آنها به چرخه واردات، چرخه تولید و عرضه می‌توان اشاره كرد. ما پایش چرخه تولید را كامل كرده‌ایم و چرخه توزیع نیز تا یكی دو ماه آینده تكمیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha