چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸

کج خلقی معمولا از همان سال های اول شروع می شود و در طول مراحل رشد به صورت های مختلفی در رفتار بچه ها دیده می شود.

چگونه خشم کودکانمان را کنترل کنیم؟
سلامت نیوز : محمد رضا رحمتی، روانپزشک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد:کج خلقی معمولا از همان سال های اول شروع می شود و در طول مراحل رشد به صورت های مختلفی در رفتار بچه ها دیده می شود.وی در ادامه مطلب خود افزود: اگر کودک شما دچار هیجاناتی از این دست شد ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید و به فکر یک راه حل برای کنترل درست باشید.رحمتی اظهار کرد: در اینجا چند مورد برای کنترل این نوع رفتارها شرح داده می شود.

* آرام و خونسرد باشید
رحمتی تصریح کرد: ممکن است وقتی بچه فریاد می زند و گریه می کند بگویید نمی توان آرام بود و انجام این کار سخت است اما اگر شما هم شروع کنید به داد و بیداد کردن، کودک باخودش می گوید خوب این رفتار پذیرفتنی و مطلوب است بنابراین سعی کنید نفس عمیقی بکشید.
* به او هشدار دهید که دست از فریاد کشیدن بردارد
این روانپزشک در ادامه گفت: روبروی او بنشینید و به چشمانش نگاه کنید و با آرامش و با تن صدای پایین مثلا بگویید: تا سه می شمارم دیگر فریاد نزن و گریه نکن. اگر این رفتار ادامه پیدا کرد دوباره بشمارید.
*علت ها و محرک های بداخلاقی کودک خود را شناسایی کنید
رحمتی تصریح کرد: شرایط مثل مشکلات هنگام خواب یا نخریدن اسباب بازی یا مشکلاتی مثل بی خوابی و گرسنگی می تواند از عوامل کج خلقی باشد. همیشه قبل از بیرون بردنش مطمئن شوید که استراحت و خواب کافی داشته باشد.
*رفتار مثبت را تقویت کنید
رحمتی تصریح کرد: وقتی کودک شمار رفتار مناسب یا شایسته ای دارد او را تشویق و تحسین کنید. این باعث می شود برای جلب توجه شما رفتار شایسته و صحیحی انجام دهد.
* محدودیت ها و ظوابطی برای او تعیین کنید
این روانپزشک اظهار کرد: از او نپرسید آیا می خواهد فلان کار را انجام دهد به جای آن می توانید اجازه دهید خودش بین دو کاری که لازم است انجام دهد یکی را انتخاب کند. این کار باعث می شود احساس کند می تواند بر اوضاع کنترل داشته باشد و محدودیت زیادی نداشته باشد.
* هرگز کودک را کتک نزنید
رحمتی در ادامه گفت: چرا که با این رفتار به او نشان می دهید که خشونت خوب است.
* اگر کودک بخاطر جلب توجه کج خلقی می کند به او توجه نکنید
این روانپزشک تصریح کرد: زیرا توجه شما به او یاد می دهد که این نوع رفتار راه خوبی برای جلب توجه شماست. بنابراین به او بگویید اگر دست از این رفتار بد بردارد به او توجه می کنید و به محض اینکه دست از گریه برداشت به سمت او رفته و به او توجه نشان دهید.
* اگر در مکان عموم کج خلقی کرد او را به گوشه ای ببرید
رحمتی تصریح کرد: او را به گوشه ای ببرید و دور از دیگران از او بخواهید این رفتار بدش را کنار بگذارد.
* بعد از اینکه عصبانیتش فروکش کرد با آرامش با او صحبت کنید
این روانپزشک در ادامه گفت: بعد از اینکه عصبانیت او فروکش کرد روبروی او بنشینید و با آرامش با او صحبت کنید و علت عصبانیتش را بپرسید اما از او انتقاد نکنید بلکه درست رفتار کردن را به او یاد دهید.وی خاطر نشان کرد: با راهنمایی کردن کودک و آشنا ساختن او با رفتار درست و شایسته می توانید بداخلاقی و خشمش را کنترل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha