جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اعلام کرد: اظهارات رئیس اتحادیه قهوه داران که خود را متولی قلیان در کشور می داند،اسفبار است، مصرف هر وعده قلیان حداقل معادل ۲ بسته سیگار است و وسیله نابودی دختران، بانوان و تهدید جدی خانواده‌های ایرانی است.

درخواست ایجاد قهو‌ه‌خانه بانوان اسفبار است

سلامت نیوز : جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در پاسخ به اظهارات رئیس اتحادیه قهو‌ه خانه‌داران اعلام کرد: دود قلیان پیش از دود سیگار خطرناک است. مصرف هر قلیان معادل 2 تا 3 بسته سیگار است و متأسفانه به علت غفلت مسئولان و خانواده‌ها به وسیله‌ای برای نابودی دختران و بانوان و تهدید جدی برای خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است.

این جمعیت افزود: در واقع هر بار مصرف 60 دقیقه‌ای قلیان دودی را تولید می‌کند که 100 تا 200 برابر حجم دودی است که از یک نخ سیگار حاصل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دود قلیان در مقایسه با یک نخ سیگار میزان بیشتری آرسنیک، سرب، نیکل، 36 برابر قطران و 15 برابر مونوکسید کربن دارد. این علاوه بر خطرهای ناشی از استفاده از دهانه‌ مشترک و دود غیر مستقیم تولید شده از قلیان و مواد شیمیایی حاصل از سوختن زغال چوب است.جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در این بیانیه تأکید کرد: اظهارات غیر مسئولانه رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران در خصوص پیگیری راه‌اندازی قهوه‌خانه ویژه بانوان، اسفبار است. بی‌توجهی به قانون، ضعف در نهادهای مسئول و بی‌توجهی به سلامت جامعه، کار را بدانجا رسانده است که رئیس یک اتحادیه از گرایش مردم به قلیان استقبال و خود را متولی قلیان در کشور معرفی می‌کند.این تشکل غیر دولتی اضافه کرد: شاید اگر سلامت جامعه اولویت اصلی در کشور می‌بود، وضعیت مصرف قلیان به سهولت فضای موجود نبود. شایسته است که دلسوزان سلامت جامعه با شناخت و درک عواقب این سخنان، نسبت به صیانت از سلامت ملت اقدام کنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha