تحقیقات نشان می دهد که حتی سلولها هم برای اینکه بتوانند سیگنال های مختلف را دریافت کنند، نیاز به "آنتن" دارند و درصورتی که عملکرد این آنتن ها به هم بریزد، سیستم با خطر قرارگیری در مسیر نادرست مواجه می شود و در اینحالت سرطان ها توسعه می یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دانشمندان "مرکز سرطان شناسی فاکس چیز" در فیلادلفیا کشف کردند که سلولها دارای مژک هایی هستند که برای دریافت سیگنال های درست، عملکردی شبیه به آنتن دارند و ازبین رفتن این مژک ها ارتباط مستقیمی با توسعه سرطان دارد.

این مژک ها به سلول این امکان را می دهند که مجموعه ای از سیگنال های خارجی را دریافت کنند. این سیگنال ها برای مثال می تواند حاوی پیامی برای توسعه یک جنین سالم باشد. درصورتی که سیگنال هایی که رشد سلول را کنترل می کنند به هر دلیل به درستی دریافت نشوند ، سبب بروز بیماری های مختلفی می شوند. تاکنون دانشمندان مواردی چون کیست های کلیوی ، نازایی ، ابتلا به دیابت ، چاقی مفرط و فشار خون بالا را در اثر ناهنجاری در عملکرد این مژک ها شناسایی کرده بودند.

اکنون نتایج تحقیقات این دانشمندان که در مجله "سلول" منتشر شده است ، نشان می دهد که حتی سرطان هم با این ناهنجاری ارتباط دارد.

براین اساس، این دانشمندان دو پروتئین را کشف کرده اند که درگسترش سرطان و توسعه بیماری نقش کلیدی ایفا می کنند.

این دو پروتئین که Hef1 و Aurora A نام دارند حتی در غیبت موقت این مژک ها که درفاز تقسیم سلولی اتفاق می افتد هم مداخله می کنند. در اینحالت پروتئین دیگری که Hdac6 نامیده می شود، آنتن های سلولها را نابود می کند و بیماری را توسعه می دهد.
بنابراین گزارش، انواع بسیاری از سرطان ها در اثر دریافت نادرست سیگنال ها درسطح سلولی شکل می گیرند.

این تحقیق علاوه براینکه به درک بهتر توسعه بیماری های سرطانی کمک می کند، چشم انداز جدیدی برای روش های درمانی نوین هم عرضه می کند. درحقیقت این دانشمندان قصد دارند در ادامه این تحقیقات آزمایشات بالینی را برای ساخت داروهای جدیدی که به نابودی این پروتئین ها و حفظ مژک ها کمک می کنند ، آغاز کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha